پنجشنبه 19 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احضار و بازجويی از هايده تابش فعال کمپين يک ميليون امضا، تغيير برای برابری

تغيير برای برابری: هايده تابش از فعالين کمپين يک ميليون امضا در اصفهان که پيشتر ممنوع الخروج شده بود به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شد.

تابش که چندين بار به صورت تلفنی احضار شده است در خصوص نحوه ی احضار خود و ممنوع الخروجی اش به تغيير برای برابری گفت: "اواخر اريبهشت ماه با من تماس گرفته و از من خواستند در ساعت و روز معينی به ستاد خبری مراجعه کنم. با توجه به اين که اين تلفن می توانست از طرف هر شخصی و با هر انگيزه ای باشد گفتم اگر موردی هست قانونی اقدام کنيد تا من بدانم بايد جوابگوی چه ارگان يا اشخاصی و در چه رابطه ای باشم. اين تماس ها چندين بار تکرار شد و با تلفن منزل من هم تماس گرفته شد".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فعال کمپين در خصوص ممنوع الخروجی اش گفت: "هفته اول تير که برای تمديد پاسپورت به اداره گذرنامه رفتم از من خواستند که به دفتر رياست جمهوری مراجعه کنم که در آنجا به من اطلاع دادند که ممنوع الخروج شده ام و بايد از دادگاه انقلاب اين مشکل را پيگيری کنم. بعد از مراجعه به دادگاه انقلاب به من گفتند که بايد به ستاد خبری وزارت اطلاعات بروم. در تمام مراجعاتی که به همراه همسرم به نهادهای مختلف داشتم هيچ برگه ای مبنی بر احضار قانونی يا علت احضار يا ممنوع الخروجی ام ارائه نشد. پس از مدتی احضاريه ای که روی آن نوشته شده بود «بعد از رويت امضا شود» به منزلم آوردند که پسرم آن را امضا کرد و روی برگه تاريخ مراجعه نوشته شده بود اما برگه را به پسرم تحويل ندادند و او با اصرار تنها توانسته بود شماره پرونده و تاريخ تشکيل آن را از ماموران بگيرد که پس از اين مرجله در زمان مقرر به همراه همسرم به ستاد رفتم".

تابش با تشريح روند بازجويی در ستاد خبری و محور سوالاتی که از او پرسيده شد گفت: " از زمان آشنايی با کمپين به خاطر علاقه ای که به کار در حوزه زنان داشتم و همچنين به خاطر اعتقادی که به عملی بودن اهداف کمپين دارم برای جمع آوری امضا فعاليت می کنم اما همين علاقه و فعاليتم محور سوالاتی بود که در بازجويی از من پرسيده شد. به طور کلی باز جويی در مورد محور فعاليت هايم در کمپين، سوال های عقيدتی، نظرم درباره حجاب وعقيده ام نسبت به قوانين چند همسری و صيغه، جلسات کمپين و شرکت کنندگان آن و... بود.ا لبته انها می گفتند بازجويی نيست و فقط يک گفتگوی دوستانه است اما در عين حال سوال و جواب کتبی بود.

موضوع جالب اين بود که گاهی در خلال بازجويی تلاش می کردند که اتفاقات اخير را به کمپين ارتباط دهند و در خصوص ارتباط اعضای کمپين با ستادهای انتخاباتی می پرسيدند. در خلال باز جويی ها تاکيد داشتند که مشکلاتی قانونی که کمپين در مورد زنان مطرح می کند را قبول دارند وقايل به تغيير ان هستند ونظرشون اين بود که فعاليت های کمپين بايد با مجوز باشد

اين عضو کمپين همچنين به نقل از بازجوی خود علت ممنوع الخروج شدنش را دعوت نامه ای از دانشگاهی در آفريقای جنوبی برای شرکت در دوره آموزشی توانمند سازی زنان عنوان کرد. وی گفت در صورت ارائه احضاريه قانونی و مکتوب از طرف دادگاه انقلاب برای پيگيری وضعيتم مراجعه می کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016