دوشنبه 30 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنبش دانشجوئی چشم بيدار مبارزات مردم، گفتگوی راديو بين المللی فرانسه با سه تن از فعالان دانشجويی

در آستانه آغاز سال جديد تحصيلی و بازگشائی دانشگاهها ،تحرک جديدی محافل دانشگاهی را فرا گرفته است.اينک مدتی است که در ثبت نام دانشجويان برچسبی بنام «دانشجوی ستاره دار»، به ابزاری برای تهديد ، ارعاب و در مواردی خودداری از ثبت نام دانشجويان تبديل شده و صداهای اعتراض فراوانی را موجب شده است و بيم آن می‌رود که بسياری از دانشجويان فعال، از ادامه تحصيل محروم شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بايد اعتراف کرد که سنگين بودن فضای جامعه ، دستگيری های مرتب،نمايش مکرر آنچه که « اعترافات»زندانيان ناميده می شودو سرانجام انتشار متداول اعلاميه های تهديد آميز سپاه و و ديگر نهاد های مسئول امنيتی، اين روز های تدارک بازگشائی دانشگاهها را تحت تأثير خو د قرار داده اند. اين روزها ، فرمانده سپاه سيدالشهدای استان تهران سردار علی فضلی، طی يک مصاحبه مدعی شد که قريب دو ماه و اندی در تابستان امسال ، کسانی که خود آن‌ها را « گروههای همفکر» خواند ، برای بازگشائی داشگاهها و نيز شروع هفته دفاع مقدس، «برنامه شش ماهه ای را ،حداقل تا۱۶ آذر تنظيم کرده اند».

او تأکيد کرد که اين‌ها «بدنبال تعطيلی دانشگاه هستند» و اضافه کرد که « بعضی‌ها هم بدشان نمی‌آيد که دوباره يک انقلاب فرهنگی رخ دهد. » سردار افضلی در حاليکه اعلام ميکرد که « آتشی زير خاکستر پنهان است» مژده داد که «خواهران و برادران بسيجی ما در استان تهران در همه دانشگاهها در محضر دانشجويان عزيز خواهند بود. » با همه اين مقدمات ، سردار افضلی بطور عجيبی ادعا کرد که « هيچ نگاه امنيتی به بازگشائی دانشگاهها وجود ندارد! » در ميز گرد اين هفته ما سه تن از فعالين دانشجوئی،خانم بهاره هدايت عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، آقای احسان رمضانيان عضو گروه دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال،و محمد صادقی عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران شرکت دارند و از جمله به اين پرسش پاسخ می دهندکه آيا واقعاً در بازگشائی دانشگاهها «هيچ نگاه امنيتی» وجود ندارد؟ آن‌ها همچنين درباره نقش آتی جنبش دانشجوئی در حرکت‌های اعتراضی عليه نتايج انتخابات خرداد گذشته، به اظهار نظر پرداخته اند و سپس ديدگاههايشان را درباره رهبری جنبش سبز و بويژه برخی از نکات يازدهمين بيانيه مير حسين موسوی، تشريح کرده اند.

در اين ميز گرد علل تعرض گردانندگان کشور به مضامين مطرح شده در علوم انسانی نيز مورد بحث قرار گرفته است. بهاره هدايت سرکوب شديدی را که ما در سطح جامعه ديديم اگر در داخل دانشگاه صورت بگيرد قطعاً واکنش‌های مخاطره آميزی را از سوی جامعه دانشگاهی بدنبال خواهد داشت و فضای بشدت راديکالی را ايجاد می کند. احسان رمضانيان پروژه سياسی کردن دين و آميختن دين و سياست ، که نه قداستی برای دين باقی می‌گذارد و نه حرمت انسانی را رعايت کند، بنظر من ديگر مشخص شده که شکست‌خورده است. محمد صادقی جنبش دانشجوئی همچون حلقه واسط ميان نخبگان فکری و فعالين سياسی از يک‌سو و مردم از سوی ديگر، بايد پيشقراول جنبش سبز باشد و نبايد اجازه انحراف به اين جنبش بدهد.

[برای شنيدن اين گفتگو، اينجا را کليک کنيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016