سه شنبه 31 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام وزير علوم به مناسبت بازگشايی دانشگاه‌ها: افسران و فرماندهان جنگ نرم پيشتاز دفاع از منافع ملی کشور باشند، فارس

خبرگزاری فارس: کامران دانشجو در پيامی تأکيد کرد: اساتيد و دانشجويان به عنوان فرماندهان و افسران جوان در مقطع کنونی و در اين جنگ نرم وارد صحنه شوند و با روشن‌بينی و روشنگری خود، پيشتاز دفاع از کيان و منافع ملی کشور خويش باشند.

به گزارش خبرگزای فارس، کامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوری پيامی به مناسبت بازگشايی دانشگاه‌ها، منتشر کرد.
متن اين پيام بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم‌الله الرحمن الرحيم
بازگشايی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و شروع سال تحصيلی جديد را مقارن با عيد سعيد فطر تبريک عرض می‌نمايم و اميدوارم آثار و برکات معنوی ماه مبارک رمضان زمينه حضور نورانی و پرنشاط استادان و دانشجويان را در محيط علمی دانشگاه فراهم نموده باشد.
اينجانب با افتخار به خدمتگزاری در حوزه علم و دانش کشور وظيفه خود می‌دانم مطالبی را به رسم ادب و ارادت تقديم دارم:
۱ـ پيوند علم و ايمان و محصول مبارک آن ، که عبارت است از رشد و توسعه و بهزيستی در همه شئون مادی و معنوی از جمله اصولی است که توجه به آن در دانشگاه به مثابه "اَصلُها ثابت و فرعُها فی السّماء " علی الداوم منشاء خيرات و برکات در سطوح مختلف اجتماعی خواهد شد و طبعاً دانشگاهی که به فرموده امام راحل (ره) "مبدأ همه تحولات است " با چنين هويتی قادر خواهد بود چشم بينا و چراغ راهنمای ملت خويش باشد. واضح است که علم و معرفت فی حد ذاته مطلوب و ارزشمند است: "هل يستوی الذين يعلمون والذين لايعلمون " اما همين اکسير دانايی در قلوب شيطانی، آتش برمی‌افروزد و فتنه برمی‌انگيزد.
بنابراين اهتمام به دانش‌اندوزی بايد هماهنگ با فطرت خداجوی آدمی و قرين با دين‌باوری و ايمان باشد. دانش و ارزش، علم و ايمان دو بال برای پيشرفت و تعالی همزمان انسان در جهان مادی و معنوی است.
جهان مادی امروز در پيوند با معنويت پايدار می‌ماند و اين مسئوليت مشخصاً متوجه شما دانشگاهيان عزيز است که در کنار فعاليت‌های آموزشی و پژوهشی از ديانت خود نيز صيانت نماييد و با بهره‌گيری از تعاليم دينی و معارف قرآنی و نيز رشد ارزش‌های معنوی، توسعه دستاوردهای علمی را در جهت خدمتگزاری به بشريت عموماً و هموطنان خود خصوصاً بيمه نماييد.
۲ـ جهت‌گيری نظام تحقيقاتی و پژوهشی دانشگاه به ويژه در ارزشيابی مقالات علمی و تدوين پايان‌نامه‌ها می‌بايست بيش از پيش به سمت رفع مشکلات و نيازهای اساسی کشور در عرصه‌های مختلف، هدف‌گذاری و بازنگری شود و در اين زمينه هرگونه اقدامی که لازم است از ايجاد ارتباط بين صنعت و ساير حوزه‌های حياتی کشور با دانشگاه و نيز تخصيص بودجه و اعتبار، به فوريت عملياتی شود تا جهش علمی و تحولات صنعتی در کشور توأمان، اتفاق افتد.
البته ضرورت بازبينی در تدوين و پالايش علوم انسانی نيز در اولويت برنامه‌های دانشگاه در دهه چهارم انقلاب است تا با همفکری حوزه‌های علميه و استفاده از مبانی و ذخاير فکری دينی، امر بازسازی و بهسازی فضای معنوی علوم انسانی از مبتدا تا منتها با دقت و سرعت صورت پذيرد.
۳ـ بديهی است که دين اسلام فارغ از جامعه و اجتماع جدای از سياست نيست. دانشگاه نيز همواره و در همه جوامع پيشتاز در تحولات اجتماعی است و در کشور ما که سياست عين ديانت می‌باشد، اهتمام به امور سياسی ضروری است، ليکن صحت و سلامت تحرکات سياسی در دانشگاه اقتضا می‌نمايد ضمن التزام به مبانی انقلاب و نظام، همسو و هماهنگ با مردم در پيشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی مشارکت فعال و ادای وظيفه شود. اين رسالت به ويژه در مقطع فعلی و با طراحی جنگ نرم از سوی بيگانگان بيش از گذشته متوجه دانشگاهيان اعم از استادان و دانشجويان است تا به تعبير پر معنای مقام معظم رهبری مدظله العالی به عنوان فرماندهان و افسران جوان وارد صحنه شوند و با روشن‌بينی و روشنگری خود، پيشتاز دفاع از کيان و منافع ملی کشور خويش باشند.
اينک ضمن توصيه شما عزيزان به تهذيب و تحصيل و شروع سال تحصيلی جديد به نام خداوند بخشنده و مهربان، توفيق در ايفای وظيفه خطير و تاريخی‌تان را به ويژه در پيشبرد علم، تحقيقات و فناوری در نخستين سال دهه پيشرفت و عدالت که سال خط‌شکنی علمی در دانشگاه ناميده شده است، از درگاه خداوند متعال مسألت می‌نمايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016