دوشنبه 6 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناگفته های وضعيت بنزين: خريد بنزين بی کيفيت از ونزوئلا، کيفيت پائين بنزين سوپر، آلايندگی شديد محيط زيست و...، ميزان نيوز

نکات مهم:
بنزين وارداتی از ونزوئلا کيفيتی بسيار پائين تر از استانداردهای جهانی دارد
دولت عملاً روشهای کاهش کيفيت بنزين را به جايگاه داران آموزش می دهد.
توليد ۴۸ ساعته بنزين با افزودن مکملهای می تواند تاثيرات نامناسبی بر سلامت شهروندان داشته باشد روند فعلی گاز سوز کردن خودروها يکی از مهمترين عوامل افزايش مصرف سوخت در کشور است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از افشای نقاط مبهم تفاهم نامه واردات بنزين از ونزوئلا مبنی بر اينکه در شرايطی که بر اساس آمارهای شرکت ملی نفت ايران، بهای هر ليتر بنزين در بازار خليج‌ فارس روز دوشنبه (۲۳ شهريور) حدود ۴۶۰ تومان است اما واردات بنزين از ونزوئلا به قيمت هر ليتر ۶۹۰ تومان انجام خواهد شد. هفته گذشته يکی از شرکتهای عمده وارد کننده خودرو به کشور نيز از مشتريان خود خواست به دليل عرضه بنزين سوپر بی کيفيت در جايگاه های عرضه سوخت تهران از مصرف اين فراورده تا اطلاع ثانوی در خوردوها خودداری نمايند.

علی اکرمی تحليل گر مسائل انرژی در گفتگو با اديا گفت: بهتر است دولت حداقل توجيهات سياسی مناسبی برای امضای اين يادداشت تفاهم داشته باشد و افزود توافق انجام شده برای واردات بنزين با کيفيتی بسيار پائين و قيمتی فوق العاده بالا انجام شده است که به هيچ وجه از نظر فنی و اقتصادی توجيه پذير نيست و تنها ممکن است به دلايل سياسی اين اقدام صورت گرفته باشد.

وی با اشاره به اينکه بنابر استانداردهای بين المللی اکتان بنزين سوپر بالاتر از ۹۵ و معمولا در سطح ۹۷ قراردارد اما توافق واردات بنزين از ونزوئلا بر مبنای بنزين با اکتان ۹۲ صورت گرفته است ، عرضه مستقيم اين بنزين را به صورت بنزين سوپر در جايگاهها موجب کاهش راندمان خوردوها، افزايش مصرف و افزايش آلودگی هوا دانست و گفت اکتان بسيار پائين اين بنزين آن را فاقد ارزش افزودن به توليدات داخلی برای افزايش اکتان آنها دانست.

اکرمی در توضيح اين مساله گفت:
در شرايط کنونی روزانه حدود ۱۴ ميليون ليتر بنزين سوپر با اکتان بالاتر به بنزين خام توليد پالايشگاههای داخلی برای افزايش عدد اکتان آن اضافه می شود و بی کيفيت بودن بنزين وارداتی طبيعتاً باعت افت کيفيت بنزين معمولی توزيع شده در کشور می شود.

وی با بيان اين مساله که بر اساس قانون در ايران عدد اکتان بنزين معمولی ۸۷ و برای بنزين سوپر ۹۵ است، افزود متاسفانه به دليل استفاده از روش ترکيب انواع بنزين برای بالابردن اکتان به جای افزايش کيفيت بنزين توليدی و همچنين کيفيت فوق العاده پائين بنزين توليد شده در برخی از پالايشگاههای کشور اخبار متعدد از عرضه بنزين معمولی با اکتان ۸۰-۸۵ در شهرستانها و بنزين سوپر با اکتان متغير ۹۰-۹۲ بسته به موقعيت جغرافيايی جايگاه عرضه ، حکايت دارد. در حاليکه سازمان حفاظت از محيط زيست بارها نسبت به مخاطرات ناشی از آلايندگی بنزين با اکتان پائين تر از ۹۰ هشدار داده است.

اکرمی ترکيب بنزين بی کيفيت توليد داخل با بنزين سوپر برای بالابردن کيفيت سوخت را آموزش عملی به برخی از جايگاه داران خواند و گفت متاسفانه در حاليکه نظارت روزانه و دقيقی بر کيفيت بنزين جايگاه ها وجود ندارد و در نبود فضای رقابتی برای بخش خصوصی، هيچ تضميمی وجود ندارد که برخی جايگاه ها نيز با تقليد از روش دولت بنزين سوپر را با افزودن بنزين معمولی عرضه کنند و متاسفانه برخی شنيده ها از تفاوت کيفيت بنزين در جايگاه های مختلف سطح شهر تهران نشان از همين موضوع دارد.

اين کارشناس انرژی افزود جای تعجب است که در کشوری مانند لبنان عليرغم مشکلات فراوان استقرار سيستم مديريت سوخت، جنگهای داخلی و حملات نظامی به زير ساختهای پخش انرژی در حال حاضر بنزين معمولی با اکتان بالاتر از ۹۲ و بنزين سوپر با اکتان ۹۷ توزيع می گردد آنوقت در پايتخت يکی از بزرگترين صادرکنندگان مواد نفتی کيفيت پائين بنزين موجب ايجاد مشکلات فراوان برای خودروها می گردد.

وی همچنين در مورد طرح خودکفايی ۴۸ ساعته از واردات بنزين گفت : به نظر نمی رسد طرح افزودن مکملهای آروماتيک به بنزين پايه بتواند پاسخگوی نياز روزانه ۲۰ ميليون ليتر بنزين برای کشور در شرايط قطع واردات باشد. و همچنين به دليل بالابودن افزونه های آلاينده آروماتيک PAH به اين محصول که حدودا ۱۰۰% بيش از ميزان مجاز می باشد بايد بررسی های دقيق و جدی در مورد مخاطرات زيست محيطی و همچنين تاثيراحتمالی استفاده از اين سوخت بر سلامتی شهروندان نظير افزايش مخاطرات حمله قلبی صورت پذيرد.

اکرمی ميزان مصرف بنزين موتور در کشور را به صورت ميانگين روزانه ۶۷ ميليون ليتر داسنت و گفت که معمولاً در ارائه آمارهای حکومتی بسته به شرايط با کسر مصرف بنزين سوپر از اين امار مصرف روزانه کشور ۶۴ ميليون ليتر اعلام می شود

وی با اشاره به بی برنامه بودن مسوولان در امر توزيع انرژِی و فقدان استراتژی و مديريت مناسب مصرف سوخت در کشور گازسوز کردن نسنجيده خودروها را يکی از بزرگترين دلايل افزايش مصرف سوخت در کشور دانست و گفت با توجه به اينکه گاز توانايی فشرده شدن تا عدد تراکم ۱۲ را دارد به راحتی می توان نتيجه گرفت که خودروهايی که بتوانند در موتور خود از نزديکترين ضريب به اين تراکم استفاده کنند راندمان بهتری خواهند داشت منجمله خودروهای زانتيا و پارس با نسبت تراکم يک به ‌۱۰ و انواع مختلف پژو ۲۰۶ با نسبت تراکم يک به ۱۰ و يک به ۱۱ که البته در اين خودروها هم استفاده گاز و بنزين غير سوپر علاوه بر مشکلاتی چون افت ضربه زدن به موتور، سوختن سوپاپ، تاب برداشتن سرسيلندر، سوراخ شدن کف پيستون ، مصرف سوخت در حالت بنزينی افزايش يافته و آلودگی آن هم به مقدار زياد تشديد می شود .

اين کارشناس ارشد انرژی گفت در چنين شرايطی شرکتهای خودروسازی کيتهای گاز سوزکردن خودرو ها را بر روی خودروهايی نظير پژو آر دی و پرايد با نسبت يک به ‌۵/۸ و پيکان با نسبت تراکم يک به ‌۳/۷ تعبيه می کنند، که اين امر اگرچه ممکن است موجب جذابيت صوری برای خريداران گردد اما تبعات بلند مدت مخربی بر محيط زيست در پی خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016