دوشنبه 6 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلخ‌ترين شکست سوسيال‌دمکرات‌ها در آلمان پس از جنگ جهانی دوم، دويچه وله

ائتلاف بزرگ در آلمان پايان يافت

پس از چهار سال ائتلاف بزرگ در آلمان، اين کشور در چهار سال آينده، دولتی ائتلافی از احزاب مسيحی و ليبرال خواهد داشت. آنگلا مرکل در چهار سال آينده و اين بار با شريک ايده‌آل خود حزب ليبرال، صدراعظم آلمان خواهد بود.

روی هم ۲/۶۲ ميليون آلمانی فراخوانده شده بودند تا آرای خود را به صندوق‌ها بيندازند. تنها حدود ۸/۷۰ درصد اين رقم از حق خود استفاده کردند. اين رقم نسبت به چهار سال پيش، کاهشی ۵ درصدی نشان می‌دهد که نشان‌دهنده‌ی دلسردی بخشی از مردم از سياست و رويگردانی آنان از احزاب موجود است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احزاب دمکرات مسيحی و سوسيال مسيحی در اين انتخابات نتيجه‌ی درخشانی به دست نياوردند، ولی نتيجه‌ی چشمگير ليبرال‌ها، به عمر ائتلاف بزرگ در آلمان پايان داد. ائتلافی از احزاب مسيحی و ليبرال‌ها اکثريت کرسی‌های پارلمان را صاحب می‌شود. نتايج پايانی شمارش آراء نشان می‌دهند که دو حزب سوسيال مسيحی و دموکرات مسيحی ۸/۳۳ آراء را بدست آوردند.

تلخ‌ترين شکست سوسيال‌دمکرات‌ها

حزب سوسيال دمکرات آلمان به بدترين نتيجه‌ی خود پس از جنگ جهانی دوم دست يافت. اين حزب بايد پس از ۱۱ سال شرکت در دولت، به اپوزيسيون بپيوندد. فرانتس مونته‌فرينگ، رهبر اين حزب، پس از انتخابات به شکست حزب خود اعتراف کرد. وی در يک سخنرانی پرشور و آتشين تاکيد کرد که سوسيال دمکراسی يک حزب مردمی است و بار ديگر با قدرت به صحنه‌ی سياسی بازخواهد گشت. سوسيال دموکرات‌ها توانستند تنها ۲۳ درصد آراء را در اين انتخابات بدست آورند.

ليبرال‌ها، برنده‌ی اصلی انتخابات

حزب ليبرال به بهترين نتيجه‌ی تاريخ خود دست يافت. اين حزب می‌تواند پس از ۱۱ سال در دولت شرکت کند. رهبر اين حزب، گيدو وستروله، پس از انتخابات گفت که حزب وی آماده‌ی شرکت در ائتلاف دولتی است. وی خاطر نشان ساخت که نتيجه‌ی انتخابات، برای ليبرال‌ها به معنای پذيرش مسئوليت است. اين حزب با کسب ۶/۱۴ درصد به بالاترين ميزان آراء در انتخابات پارلمانی در تاريخ خود رسيد.

احزاب چپ و سبزها نيز به نتايج دو رقمی دست يافتند و موقعيت خود را تثبيت کردند. نتايج آن‌ها نشان داد که حضور پنج حزب به عنوان بازيگر در صحنه‌ی سياسی آلمان، به تصويری عادی تبديل شده است. حزب سبزها ۷/۱۰ و چپ‌ها ۹/۱۱ درصد آراء را بدست آوردند.

احزاب مسيحی: بدترين نتيجه در ۶۰ سال گذشته

احزاب دمکرات مسيحی و سوسيال مسيحی نتوانستند از محبوبيت آنگلا مرکل به سود خود بهره‌برداری کنند. ائتلاف اين دو حزب به بدترين نتيجه‌ی خود در ۶۰ سال گذشته دست يافت. با اين همه، آنگلا مرکل از نتيجه‌ی انتخابات ابراز خرسندی کرد و گفت، اين نتيجه نشان می‌دهد که حزب وی به هدف خود برای تشکيل يک دولت ائتلافی با ليبرال‌ها دست يافته است.

دولت ائتلافی و مشکلات پيش‌رو

بی‌ترديد وظايف سنگينی در انتظار دولت ائتلافی آينده خواهد بود. آنگلا مرکل به دو هدف خود رسيد: او صدراعظم باقی می‌ماند و شريک مورد علاقه‌ی خود را نيز يافته است. ولی حزب او ناتوان‌تر شده است. روزهای سختی نيز در انتظار وستروله خواهد بود. اگر حزب او بر خلاف وعده‌های انتخاباتی، ناچار شود ماليات‌ها را افزايش دهد، روز‌های خوش اين حزب پايان خواهد يافت.

برای حزب سوسيال دمکرات اين شکست سنگين می‌تواند آغازی دوباره باشد. اين حزب بايد هويت خود را به عنوان حزب «عدالت اجتماعی» بازيابد و بر پراکندگی‌های درونی غلبه کند. بسياری از ناظران سياسی معتقدند که نسل گرهارد شرودر بايد کم کم صحنه را ترک کند و برای نسل جوان‌تر و افرادی چون ناهلس، گابريل و شولتس جا باز کند.

«نزديکی چپ‌ها و سوسيال‌دمکرات‌ها: گزينه‌ای واقع‌گرايانه»

گرگور گيزی، رهبر حزب چپ، پس از اعلام نتايج انتخابات گفت که در اپوزيسيون، نزديکی دو حزب سوسيال دمکرات و چپ ممکن و اين امر گزينه‌ای واقع‌گرايانه است. تحليل رهبر حزب چپ از شکست سنگين سوسيال دمکرات‌ها در انتخابات اين است که اين حزب به يک حزب دمکرات مسيحی دوم تبديل شده و علت وجودی خود را زير پرسش برده بود.

در مجلس آينده آلمان ائتلاف احزاب محافظه کار و ليبرال در مجموع ۳۳۲ کرسی پارلمانی را در دست خواهد داشت. سوسيال دموکرات‌ها، سبزها و حزب چپ در مجموع ۲۹۰ نماينده به بوندس تاگ، پارلمان آلمان، گسيل خواهند کرد.

نتايج انتخابات

نتايج انتخابات پارلمانی آلمان در روز يکشنبه ۲۷ سپتامبر به قرار زير است:
حزب دمکرات مسيحی و سوسيال مسيحی: ۸/۳۳ درصد
حزب سوسيال دمکرات: ۲۳ درصد
حزب ليبرال: ۶/۱۴ درصد
حزب چپ‌ها: ۹/۱۱ درصد
حزب سبزها: ۷/۱۰ درصد
ديگر احزاب روی هم: ۶ درصد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016