سه شنبه 7 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موج جديد تصفيه استادان علوم انسانی آغاز شد، روز آنلاين

مجتبی اشراقی - به دنبال تاکيد آيت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر بازنگری در "علوم انسانی" در سطح دانشگاه‌های کشور، دور جديد تصفيه استادان و تغييرات در دانشگاه علامه طباطبايی آغاز شد. به اين ترتيب دانشجويان اين

دانشگاه که گفته می‌شود بزرگترين دانشگاه اختصاصی علوم انسانی در سطح ايران و خاورميانه است در حالی سال جديد را آغاز می کنند که استادان سرشناس آنها با موج جديد تصفيه رفته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روندی که از ابتدای روی کار آمدن حجه الاسلام شريعتی دردولت نهم آغاز شده بود اينک با صدور فرمان آقای خامنه ای، طيف گسترده‌ای از اساتيد را از تدريس بازداشته است. بر اساس خبر يک منبع آگاه تاکنون ۵ تن از اساتيد مبرز دانشکده حقوق اين دانشگاه که به ويژه در رشته حقوق بشر تدريس می‌کردند به اشکال گوناگون از تدريس منع شده اند.

در عمده‌ترين اين تصفيه‌ها "دکتر محمدرضا ضياء بيگدلی" استاد برجسته حقوق بين الملل در ايران و رييس سابق دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه علامه که کتاب حقوق بين الملل عمومی او بيش از ۲۵ بار تجديد چاپ شده و به عنوان يکی از چهره‌های شاخص و معتبر در کليه دانشکده‌های حقوق سراسر کشور شهرت دارد، با حکم بازنشستگی اجباری مواجه شده و از ابتدای امسال از تدريس وی جلوگيری به عمل آمده است.

دکتر بيگدلی هيچگاه در مسايل سياسی اظهار نظری نکرده است اما گفته می‌شود علت بازنشستگی اجباری او مخالفت با فشارهای گسترده‌ای است که رييس اين دانشگاه جهت پذيرش برخی افراد در دوره دکتری دانشکده حقوق اعمال می گند. به عنوان نمونه تنها در يک مورد سال گذشته دختر يکی از روحانيون بلندپايه با در دست داشتن مدرک ممتاز قرائت قرآن و بدون گذراندن حتی يک واحد از دروس کارشناسی حقوق جهت تحصيل در دوره دکتری حقوق بين الملل به گروه حقوق بين الملل دانشگاه علامه معرفی ‌شد که با وجود مخالفت‌ اعضاء سرانجام با دستور مستقيم رييس دانشگاه در اين دوره پذيرش شد.

در تغيير ديگری از برگزاری کلاس‌های "دکتر علی آزمايش" برجسته‌ترين استاد حقوق جزا و کيفر بين المللی کشور در دانشگاه علامه ممانعت به عمل آمده است. دکتر آزمايش که از اساتيد برجسته و شناخته شده در سطح بين المللی است، بيش از ۲۰ مقاله علمی به زبان فارسی و ۱۰ مقاله تخصصی به زبان‌های خارجی در سابقه علمی خود دارد. گفته می‌شود دکتر آزمايش که به صورت مدعو سالها در دانشگاه علامه تدريس می‌کرد همواره بر اين نکته تاکيد داشته است که به دليل عدم تناسب موازين قوانين جزايی پس از انقلاب با مبانی علمی دانش حقوق، او قصد ندارد کتابی در زمينه حقوق جزايی در ايران تاليف کند.

همچنين از ابتدای سال جاری از تدريس "دکتر حسين شريفی طرازکوهی" استاد ديگر رشته حقوق بشر در دانشگاه علامه طباطبايی که پرکارترين مترجم و مولف در زمينه حقوق بشر در سالهای اخير در ايران است، با توسل به بهانه‌های اداری ممانعت به عمل آمده است. بعلاوه از تدريس دو استاد ديگر اين دانشگاه نيز جلوگيری به عمل آمده است؛ حتی گفته می‌شود در يک مورد مقامات دانشگاه با طرح اتهامات اخلاقی اقدام به اخراج يکی از اساتيد کرده‌اند.

سال گذشته نيز "دکتر محمد محمدی گرگانی" رييس گروه حقوق بشر دانشگاه علامه طباطبايی بازنشسته اجباری شد و پيش از آن هم از تدريس "دکتر مرتضی مرديها" در دانشکده حقوق و علوم سياسی اين دانشگاه ممانعت به عمل آمده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016