دوشنبه 20 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجانی، رئيس قوه قضائيه: دولت قانونی است و بايد به آن کمک کنيم، نبايد کار سياسی کنيم، ايسنا

رييس قوه‌ی قضاييه، با تاکيد بر اين‌که بايد محکم در مقابل آنچه خطاست ايستاد، اظهار کرد: ان‌شاءالله اين کار را خواهيم کرد و بنده نيز به رياست سازمان بازرسی و ساير همکاران در اين سازمان اطمينان می‌دهم که پای نظارت‌های شما بايستم اما نبايد از اين قدرت و اختيار بهره‌برداری‌های ديگر شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، آيت‌الله صادق آملی لاريجانی با حضور در سازمان بازرسی کل کشور به مناسبت سالروز تاسيس اين سازمان که اولين حضورش در يکی از دستگاه‌های تابعه قوه قضاييه محسوب می‌شود، با تسليت شهادت امام جعفر صادق (ع) توجه و تذکر دادن به خود را مورد تاکيد قرار داد و تصريح کرد: امروزه همه‌ی ما گرفتار روزمره‌گی هستيم و فرصت‌ها را پی در پی از دست می‌دهيم. آن هنگام است که غفلت کردن عادت می‌شود و شکستن و بيرون آمدن از آن دشوار خواهد بود.

وی با بيان اينکه قطعا يکی از بهترين راه‌های وصول به حق توسل به ائمه‌ی اطهار است، تصريح کرد: بايد برای گرفتاری‌ها و روزمره‌گی‌ها مانعی ايجاد کرد. بايد از اين ايام استفاده کرده و قطعا يکی از برکاتش توجه به خود است. هنگامی که در کوران حوادث قرار می‌گيريم بايد توجه داشته باشيم که در محضر خداوند تنها با کوله‌باری از اعمال خود هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس قوه‌ی قضاييه، با مهم برشمردن نظارت بر قوای مجريه و قضاييه، تاکيد کرد: نظارت برای قانونمنداری است و متاسفانه هنوز قانونمنداری به يک فرهنگ تبديل نشده است؛ در ميان مردم عادی و گاهی در ميان مسوولان کسانی هستند که از فرار از قانون خوشحال می‌شوند. ما بايد در بعد فرهنگی در باب نظارت کار کنيم.

آملی لاريجانی بعد تقنينی و فرهنگی و اجتماعی را دو ابعاد نظارت برشمرد و تاکيد کرد: برای هر فرد نمی‌توان يک پاسبان، نيروی انتظامی يا ناظر قرار دهيم. قانونمداری بايد سخن همه‌ی ما باشد. ممکن است ما تشخيص دهيم که قانونی درست نيست ولی بنا بر اين نيست که هر کس تشخيص و مصلحت‌سنجی خود را ملاک قرار دهد.

رييس قوه‌ی قضاييه، عمل به قانون را يکی از ارکان مهم عدالت دانست و افزود: يکی از مجاری حصول عدالت عمل به قانون است. اگر مسوولی راه فرار از قانون را ببينند اين خود خلاف عدالت است. در قوه‌ی قضاييه حدود ۱۰ دستگاه نظارتی وجود دارد که البته هر کدام در جنبه‌ای فعاليت می‌کنند. يکی از اين دستگاه‌ها سازمان بازرسی کل کشور است.

آملی لاريجانی با اشاره به تشکيل شورای نظارتی، گفت: ما نمی‌توانيم شورای نظارتی درست کنيم که تصميماتش حاکم بر اعضای ناظر باشد ولی همکاری کردن کار بسيار مهمی است. نظارتی که قانون برای سازمان بازرسی کل کشور در نظر گرفته بسيار عام است و برای کمتر نهاد و سازمانی چنين حيطه‌ی نظارتی قائل شده است. به ويژه در اصلاحيه‌ی قانون سازمان بازرسی کل کشور مطرح شده که نظارت قبل و حين نيز می‌تواند باشد.

رييس قوه‌ی قضاييه، در ادامه‌ی سخنانش با بيان اين‌که می‌خواهم دو تذکر بدهم، گفت: برای اينکه قانون فايده داشته باشد بايد اراده‌ی اجرای قانون نيز وجود داشته باشد. اگر برای سازمان بازرسی چنين شان نظارتی قائل شده‌اند همه بايد محکم بايستند.

آملی لاريجانی با تاکيد بر اينکه تا زمانی که توان دارم قول می‌دهم برای دفاع از شان سازمان بازرسی بايستم و کمک کنم تا اين سازمان وظايف خود را انجام دهد، افزود: فکر نمی‌کنم در اين رابطه کمبود قانونی وجود داشته باشد. فقط اراده می‌خواهد که بخشی از اين اراده داخل قوه‌ی قضاييه است. مصرانه می‌خواهم که محکم در اين رابطه بايستند.

وی ادامه داد: اگر به مدير و مسوولی ايراد وارد است بايد محکم بايستند اگر چه ممکن است هزينه‌ای داشته باشد که اين هزينه را می‌دهيم.

رييس قوه‌ی قضاييه، با اشاره به اختيارات و وظايف سازمان بازرسی کل کشور گفت که نبايد از اين اختيارات و وظايف به عنوان حربه‌ی سياسی استفاده شود. روبه‌روی شما عموما قوه‌ی مجريه قرار دارد و عرض من اين است که بايد محکم ايستاد ولی سياسی‌کاری درست نيست. ممکن است سلايق ما متفاوت باشد ولی دولت قانونی است و ما بايد به آن کمک کنيم.

آملی لاريجانی با اشاره به اينکه نبايد چوب لای چرخ دولت گذاشته شود، تاکيد کرد: اين وظايف و اختيارات برای اجرای قانون و حسن اجرای امور است.

وی تاکيد کرد: بنابراين بايد محکم در مقابل آنچه خطاست ايستاد و ان‌شاءالله اين کار را خواهيم کرد و بنده نيز به رياست سازمان بازرسی و ساير همکاران در اين سازمان اطمينان می‌دهم که پای نظارت‌های شما بايستم اما نبايد از اين قدرت و اختيار بهره‌برداری‌های ديگر شود.

رييس قوه‌ی قضاييه، مجددا تاکيد کرد در بخشی که خلاف می‌بينيم بايد محکم بايستيم و از سر و صداها نهراسيم و از طرفی نبايد کار سياسی کنيم و به دولت ضربه وارد کنيم. کار قوه‌ی مجريه کوچک نيست. ما نبايد مانع جلويش بگذاريم زيرا به اندازه‌ی کافی مانع دارد. ما بايد بر اساس قانون کار کنيم.

به گزارش ايسنا، پس از اتمام اظهارات آيت‌الله صادق آملی لاريجانی با اهدای لوحی که مزين به آيه‌ی شريفه‌ای از قرآن کريم بود از خدمات آيت‌الله محقق داماد، حجت‌الاسلام و المسلمين نيازی و حجت‌الاسلام و المسلمين رييسی روسای پيشين سازمان بازرسی کل کشور تقدير به عمل آمد.

از آيت‌الله محقق داماد که در اين جلسه حضور نداشت، غيابا تقدير شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016