چهارشنبه 22 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرار گسترده خبرنگاران از ايران پس از انتخابات، مردمک

نيويورک تايمز از فرار «رضا مقيمی»، عکاس خبرگزاری دولتی فارس از ايران خبر داده است.

اين عکاس ۲۴ ساله در يک مصاحبه تلفنی از ترکيه، تاکيد کرده است: بی‌تفاوتی در تظاهرات غيرممکن بود به همين دليل احساس وظيفه کردم از تظاهرات عکس بگيرم و صدای تظاهرکنندگان را خارج از کشور بازتاب دهم.

مقيمی گفته است که عکس روی جلد مجله «تايم»، يکی از تصاويری است که او با دوربين خبرگزاری فارس گرفته بود اما نام خود را فاش نکرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عکاس تاکيد کرده ترس او از بازداشت زمانی بيشتر شد که فهميد «مجيد سعيدی»، يکی از عکاسان سابق خبرگزاری فارس، زندان و يک ماه در بازداشت بود.

در آن زمان يکی از سردبيران خبرگزاری فارس هشدار داده بود که دو عکاس اين خبرگزاری مخفيانه از تظاهرات عکس گرفته و برای مطبوعات خارج از کشور فرستاده‌اند.

يک روز پس از اين هشدار، مقيمی با نخستين پرواز به ترکيه رفت و در آن‌جا تقاضای پناهندگی کرد.

همچنين ماشاالله شمس‌الواعظين، روزنامه‌نگار قديمی، به نيويورک تايمز گفته که در اين مدت حدود دوهزار خبرنگار ايرانی کار خود را از دست داده‌اند و حدود ۴۰۰ نفر از آنها از او معرفی‌نامه درخواست کرده‌اند تا بتوانند خارج از کشور کار کنند.

شمس‌الواعظين تاکيد کرد که اين روزها خبرنگاران بيش از هر گروه ديگری ايران را ترک می‌کنند زيرا دولت روزنامه‌ها را بسته و آنها را ترسانده و تهديد کرده است.

به نوشته نيويورک تايمز، احسان ملکی يکی از عکاسانی است که پس از انتخابات جنجالی ايران يا از کشور فرار کرده يا برای فرار تلاش می‌کند.

زمانی که احسان ملکی تظاهرات ۳۰ تير را پوشش می‌داد نيروهای بسيج او و ده‌ها خبرنگار ديگر را تعقيب کردند و پيش از آن‌که بسيج آنها را دستگير کند، وارد يک آپارتمان شدند و احسان دوربين خود را داخل شومينه مخفی کرد.

احسان يک روز بازداشت شد اما ماموران نتوانستند هويت او را شناسايی کنند و تنها شماره کارت ملی او را يادداشت کردند.

از آن روز به بعد احسان ملکی هرگز به خانه برنگشته و يکی از همسايگان به او گفته بود که خانه‌اش زيرورو شده و ماموران کامپيوتر و پاسپورت او را باخود برده بودند.

احسان به نيويورک تايمز گفته است که ماموران فهميده بودند که او برای سيپا، آژانس بين‌المللی عکاسی، عکس می‌فرستد.

نيويورک تايمز نوشت: از آن پس احسان جای مشخصی نداشته و از تظاهرات عکس می‌گرفته اما در نهايت فهميد که ماندن در ايران بسيار خطرناک است.

احسان به يک قاچاقچی ۱۵۰ دلار می‌دهد و او را به «خنريه» مرز ترکيه و عراق می‌برد و پس از نيم ساعت سينه‌خيز رفتن در ميان گله گوسفندان، از مرز ايران رد می‌شود اما محل دقيق خود در عراق را افشا نکرده است.

اين عکاس خبری به مدت دوماه از تبليغات رياست جمهوری ميرحسين موسوی، نامزد انتخابات، عکس می‌گرفته است.

نيويورک تايمز نوشت: علاوه بر فرار خبرنگاران سايت‌های مخالف دولت، خبرنگاران مراکز دولتی هم از ايران فرار کرده‌اند و سايت پرچم، نزديک به محمود احمدی‌نژاد، هفته پيش گزارش داد که دو خبرنگار صداوسيما به ايتاليا و انگليس پناهنده شدند.

خبر بی‌سابقه سايت تابناک درمورد فرار خبرنگاران حوزه ورزشی هم تائيد می‌کند که خبرنگاران دولتی از کشور فرار کرده‌اند.

تقاضای پناهندگی محمد شادابی، خبرنگار ورزشی خبرگزاری ايسنا، در ايتاليا از موارد فرار خبرنگاران کشور است.

مهدی رستم‌پور، مجری و کارشناس کشتی و وزنه‌برداری صداوسيما و خبرنگار روزنامه خبر ورزشی هم تقاضای پناهندگی در دانمارک کرده است.

نيويورک تايمز تاکيد کرد: موج فرار خبرنگاران از ايران، نشان‌دهنده ترس‌شان از مجازات توسط دولت است زيرا برخلاف دستور دولت از سرکوب خشونت‌آميز تظاهرات پس از انتخابات عکس گرفته بودند.

پس از درگيری‌های خونين در خيابان‌های تهران، دولت ايران تا جايی پيش رفت که نشر اطلاعات به خارج از کشور را ممنوع کرد، خبرنگاران خارجی بازداشت شدند و به خبرنگاران و عکاسان داخلی هم هشدار داده شد در ايران بمانند.

شماری از خبرنگاران که دستور دولت را ناديده گرفتند و اخبار تظاهرات را از طريق مصاحبه تلفنی، سايت اينترنتی و ارسال عکس به آژانس‌های خارجی به خارج از کشور فرستادند، اکنون می‌گويند که تغاص کار خود را پس می‌دهند.

به نوشته نيويورک تايمز، شمار دقيق خبرنگاران و عکاسان خبری که پس از انتخابات اخير ايران را ترک کرده‌اند مشخص نيست زيرا آنها ترس دارند که اگر دولت متوجه فرارشان شود، خانواده‌هايشان را اذيت می‌کند.

برخی هم تمايل ندارند محل فرارشان را در کشورهای همسايه مانند عراق و ترکيه افشا کنند چون می‌ترسند که ماموران دولت ايران آنها را پيدا کنند و به ايران بازگردانند.

سازمان گزارشگران بدون مرز هم اعلام کرده تعداد خبرنگارانی که پس از انقلاب اسلامی تاکنون ايران را ترک کرده‌اند، بيش از ساير کشورها بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016