چهارشنبه 22 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جوانفکر، مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد: لاريجانی مراقب اظهارات اش باشد، ايلنا

اظهارات لاريجانی خاطره سال گذشته روزنامه های مخالف دولت را در اذهان زنده می کند و بايد بيش از پيش مراقبت کند تا سخنان و مواضعش در ارتباط با دولت و رئيس جمهور، يک اختلاف و تضاد ذاتی را به افکار خصوصی و عمومی منعکس نکند.


مشاور رسانه‌ای رئيس‌جمهور با انتشار يادداشتی در وبلاگ شخصی‌ خود‏، نسبت به سخنان رئيس‌مجلس شورای اسلامی درباره لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها واکنش نشان داد و از علی لاريجانی خواست که مراقب اظهارات خويش باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا، در يادداشت علی اکبر جوانفکر آمده است: وقتی قرار بر نقار، انتقاد و مخالفت کور باشد ، ديگر فرقی نمی کند که طرف مقابل منادی چه چيزی بوده و از بيان برخی سخنان چه هدفی را دنبال می کرده است، بلکه اصل بر اين است که او بايد مورد هجوم قرار گيرد و به هر نحو ممکن تخريب شود. بسياری از مردم ، به ياد دارند که سال گذشته رئيس جمهور قرار بود در يک برنامه تلويزيونی به تشريح وضعيت اقتصادی کشور بپردازد . اين برنامه تلويزيونی به دليل فشردگی کارهای رئيس جمهور در ساعات آخر لغو شد اما در کمال حيرت و تعجب ، فردای آن روز مشاهده شد که برخی از روزنامه های مدعی اصلاح طلبی ، سخنان رئيس جمهور در اين برنامه تلويزيونی را نقد کردند و ايشان را به دليل ابراز آنچه که “نظرات غيرعلمی و … ” توصيف شد ، مورد انتقاد و سرزنش قرار دادند. اين رفتار عجيب و غريب که شايد در هيچ جای ديگری از کره خاکی نتوان آن را نمونه گيری کرد، نشان می دهد که هدف طرف مقابل ، انتقاد و مخالفت عالمانه يا غيرعالمانه در قبال نظرات رئيس جمهور نيست بلکه اصل بر ضديت و ستيزه جويی با منتخب ملت برای تخريب وجهه او نزد مردم است .
آقای احمدی نژاد يکشنبه شب گذشته در برنامه زنده تلويزيونی با دو تن از اساتيد برجسته دانشگاه به بيان برخی از نکات مهم در ارتباط با قانون هدفمند کردن يارانه ها پرداخت و طی آن تصريح کرد که طبق قانون برنامه، نيازی به ارائه لايحه نبود اما دوستان ما در مجلس علاقمند بودند که موضوع هدفمند کردن يارانه ها ، حتما به صورت يک لايحه مجزا به مجلس داده شود و از آنجا که اجرای اين طرح نيازمند وفاق ملی است و همه بايد با هم به يک ذهنيت و عمل مشترک برسيم، دولت هم استقبال کرد و چند ماه نيز تدوين اين لايحه زمان و کار برد و از دی ماه سال گذشته در اختيار مجلس محترم قرار گرفته است.. بايد تشکر کنيم که اکثريت نمايندگان محترم به اين تصميم رسيدند که اين طرح بايد حتما به سرعت انجام شود اما جزئيات بسيار مهم است چرا که ما بايد يک قانون روان و با انعطاف بالا در اختيار داشته باشيم.
سخنان رئيس جمهور کاملا شفاف و عاری از هرگونه ابهامی است . ايشان نظر خود را به شکل نرم و نه تحريک آميز ابراز کرده، برای بيان عدم ضرورت ارائه لايحه جداگانه، به قانون برنامه استناد نموده، تعامل و همکاری با مجلس و رسيدن به يک ذهنيت و عمل مشترک را مبنای جهت گيری دولت خود قرار داده و اهميت تصويب يک قانون روان و با قابليت انعطاف بالا را مورد تاکيد قرار داده است.
کمتر از ۱۲ ساعت بعد از پخش اين برنامه زنده تلويزيونی ، آقای مهدی سنايی نماينده محترم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با طرح يک تذکر ، سخنان رئيس جمهور را مورد انتقاد قرار داد که چرا ايشان چنين نظری را ابراز کرده است؟! آنچه بيش از اظهارنظر نماينده نهاوند تعجب انگيز می نمايد ، اظهارات آقای لاريجانی رئيس محترم مجلس است که خاطره سال گذشته روزنامه های مخالف دولت را در اذهان زنده می کند!
او گفت : آقای رئيس جمهور صحبتی کردند که نمی‌دانم استنادش چيست اما از نظر ما هدفمند کردن يارانه‌ها نيازمند قانون است چه در قالب قانون برنامه باشد چه در قالب لايحه. اظهارات آقای لاريجانی از آن جهت که بازتاب دهنده نوعی تضاد و مواجهه با سخنان رئيس جمهور است ، با استقبال قابل توجهی در رسانه های مخالف دولت مواجه شد اما کاملا روشن است که اين موضعگيری رئيس مجلس ، هيچ تناسبی با سخنان رئيس جمهور ندارد.
آقای رئيس جمهور در سخنان خود ، ضرورت وجود قانون را در ارتباط با هدفمند کردن يارانه ها نفی نکرده بلکه با استناد به قانون برنامه ، ارائه يک لايحه جداگانه به مجلس را ، غير ضرور دانسته است. هدفمند کردن يارانه ها را می شد از طريق لايحه بودجه سالانه ، که آن هم يک قانون است ، دنبال کرد و با انعطاف پذيری بيشتری ، دست دولت را برای اجرای قانون بازگذاشت.
نکته مهم و ضروری آن است که آقای لاريجانی بايد بيش از پيش مراقبت کند تا سخنان و مواضع او در ارتباط با دولت و رئيس جمهور ، يک اختلاف و تضاد ذاتی را به افکار خصوصی و عمومی منعکس نکند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016