یکشنبه 26 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۳۰ نوجوان در معرض اعدام! برای توقف موج اعدام نوجوانان جامعه بين المللی بايد اقدام فوری کند، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

(۲۷ مهر ۱۳۸۸) کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از جامعه بين المللی درخواست کرد که موج اعدام نوجوانان بزهکار در ايران را به شدت محکوم کرده و در مذاکراتی که با دولت ايران در جريان است درخواست توقف اين اعدامها را مطرح کند.
دبير کل سازمان ملل متحد، بان کی-مون، که گزارش مشروحی از وضعيت وخيم حقوق بشر در ايران در ۲۱ مهر ماه منتشر کرد، بايستی جامعه بين المللی را در اين راستا هدايت کند تا دولت ايران را متقاعد به توقف اعدامهای قريب الوقوع نوجوانان بزهکار کنند. به علاوه، دولتهای مجموعه “P۵+۱” که با ايران مشغول مذاکره هستند بايستی از اين کشور درخواست توقف بلافاصله اينگونه اعدامها را کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران تنها کشور دنياست که از سال ۲۰۰۸ تاکنون بزهکاران زير ۱۸ سال را اعدام کرده است. سه نوجوان در روزهای آتی قرار است که اعدام شوند: محمد رضا حدادی، صفر انگوتی، و امير امرالهی. بنابر گزارش کميته گزارشگران حقوق بشر، صفر انگوتی در سحرگاه ۲۹ مهر ماه بدار آويخته خواهد شد. در۲۰ مهرماه ايران بهنود شجاعی نوجوان محکوم را اعدام کرد که سومين مورد چنين اعدامها در سال ۲۰۰۹ بود.
در ۲۱ مهرماه، گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد اعدامهای فراقانونی، خودسرانه و صحرائی، فيليپ آلستون، با اعتراض شديد به ادامه اعدام نوجوانان در ايران بر اين نکته تکيه کرد که حد اقل ۱۳۰ نوجوان در معرض اعدام ميباشند. بنابر گزارشات موثق رسيده به کمپين، قوه قضائيه برای اجرای سريع اکثر اين احکام عمل ميکند.

هادی قائمی سخنگوی کمپين در اين مورد گفت:"در قبال اين موج اعدامها جامعه جهانی نبايد سکوت کند. کودکان و نوجوانان از آسيب پذير ترين افراد جامعه هستند و اکثر اين نوجوانان محکوم يا مجبور به پذيرش جرم يا از لحاظ روانی بيمارجدی بوده و به دادگاه های عادلانه دسترسی نداشته اند. ايران تنها کشور دنياست که قوانين بين المللی را در اين زمينه بطور مستمر زير پامی گذارد. مجموعه “P۵+۱” نبايستی تعهدات بين المللی ايران را فقط محدود به مسئله هسته ای کند. آنها بايد قويا خواستار پايان اعدام کودکان و نوجوانان باشند و تائيد کنند که روابط عادی با جامعه بين المللی مستلزم لغو اين مجازات وحشيانه ميباشد."

بنابر قوانين بين المللی، از جمله ميثاق نامه حقوق کودک که ايران متعهد به آن است، مجازات اعدام برای کسانی که در زير سن ۱۸ مرتکب جرم ميشوند نمی بايستی تحت هيچ شرايطی اعمال شود و کلا اينگونه اعدامها بايد لغو شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016