سه شنبه 5 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همايش اتحاديه جمهوريخواهان سبز شد، گردهم آيی فعالان ايرانی در کلن، روزآنلاين

شيرين کريمی - همايش چهارم اتحاد جمهوريخواهان ايران تحت عنوان "جمهوريت، جنبش سبز و آينده‌ ايران" باحضور اعضای اين اتحاديه و نمايندگان جوان جنبش سبز در اروپا، از ۲۳ تا ۲۵ اکتبر در شهر کلن در آلمان برگزارشد. اين همايش با انتشار قطعنامه ای،ضمن تاکيد بر اينکه«جنبش سبز مهم ترين تحول در تاريخ جمهوری اسلامی است»حمايت قاطع خود را از مبارزه مردم داخل کشور در راه دموکراسی و آزادی اعلام کرد.

در اولين روز اين همايش سه ميزگرد برگزار شد؛در اولين ميزگرد که به بررسی سياست خارجی جمهوری اسلامی و تأثير آن بر وضعيت داخلی اختصاص داشت، فاطمه حقيقت‌جو، حسن شريعتمداری، جمشيد اسدی و فرهنگ قاسمی شرکت داشتند. در اين ميزگرد که گرداننده‌ آن مهران براتی بود، ويژگی های سياست خارجی جمهوری اسلامی و خطراتی که اين سياست پيش روی ايران می گذارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ميزگرد دوم به جوانان سبز اختصاص داشت که از نقاط مختلف جهان گرد آمده بودند تا تصويری از جنبش سبز، خواسته ها و نقش جوانان در آن، پيش روی حاضرين بگذارند. تصويری که اين همايش را به شدت تحت تاثير قرار داد و همدلی حاضران را برانگيخت. گرداننده اين ميزگرد مريم سطوت بود.

در سومين ميزگرد نيز به موضوع جنبش سبز، آينده‌ ايران و موقعيت جمهوريخواهان پرداخته شد و طی آن مهدی خانبابا تهرانی، نوشابه‌اميری، مليحه محمدی، علی کشتگر، کاظم کردوانی به طرح ديدگاه های خود پرداختند و لزوم همدلی با جنبش سبز را مورد تاکيد قرار دادند. گرداننده اين ميزگرد، مهدی‌ فتاپور، عضو شورای مرکزی اتحاد جمهوريخواهان ايران بود.

قطعنامه سياسی

در دو روز بعدی اين همايش که تعداد زيادی از اعضای اتحاديه جمهوريخواهان در کشورهای اروپايی، آمريکا و کانادادر آن حاضر بودند و پرشمارترين همايش اين اتحاديه بود، موضع جمهوريخواهان ايرانی مقيم خارج مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در پايان اين همايش نيز قطعنامه ای صادر شد که در برگيرنده خطوط اصلی سياست های اين اتحاديه و موضع آن در قبال تحولات اخير ايران بود.

در بخشی از اين قطعنامه، حضور وسيع مردم در انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ به عنوان "نشانه عزم و اراده" مردم برای تغيير صحنه سياسی کشور مورد تاکيد قرار گرفته و در آن از جمله آمده است: "جنبش اعتراضی اخير و حرکت ميليونی مردم برای تامين آزادی و فراهم کردن شرايط شکفتن جامعه ای‌ مدرن، مهم ترين تحول در تاريخ جمهوری اسلامی است. جنبش سبز، که در جريان انتخابات شکل گرفت و با مقاومت در برابر کودتا گسترش يافت، با ديگر جنبش‌های تاکنونی در ايران و نيز با ساير جنبش‌های مردمی منطقه خاورميانه يک وجه تمايز اساسی دارد و آن مضمون آزادی خواهانه، حق طلبانه و مسالمت آميز اين جنبش است. برآمد اين جنبش آزادی‌خواهانه و گسترش سريع آن، همانگونه که در جريان راهپيمايی‌های متعدد از جمله در روز قدس ديده شد، ميدان مبارزه برای حقوق و آزادی های شهروندی را ابعاد عظيم توده‌ای بخشيده است. اين جنبش سرمايه بزرگ ايران برای رسيدن به آزادی و دمکراسی و منشا اميد برای گشودن چشم انداز آينده است. ظرفيت‌های فکری و عملی اين جنبش بدون شک فراتر از آن چيزی است که در ميدان عمل و زير تيغ حکومت نظامی اعلام ناشده ديده می شود. اين نيرو و اين جنبش هم در عيان و هم در نهان باز هم گسترش خواهد يافت و قدرت خود را به ديکتاتوری و استبداد تحميل خواهد کرد."

در بخش ديگری از اين قطعنامه می خوانيم: "جنبش سبز ترکيبی از همه عقايد و باور‌ها است. اميدآفرين ترين نمود اين جنبش همانا نبرد دوشادوش اصلاح‌طلبان بر آمده از درون جمهوری اسلامی، آزاديخواهان دينی ديگر و آزاديخواهان غير مذهبی و همه‍ مدافعان جامعه سکولار، در يک صف سرشار از روحيه همکاری و گفت و گو است. دموکراسی در ايران بدون رعايت حقوق همگان و پديد آمدن شرايط همکاری پايدار دو نيروی سياسی آزاديخواه از مذهبی و غير مذهبی و سکولار آرزويی ناممکن است. جنبش سبز اکنون در حال مستحکم کردن سنگ بنيادين دموکراسی از طريق همگام و همراه کردن اين دو نيروی اساسی جامعه در مقياس توده‌ای است. پاسداری از اين روند و ياری به شکوفايی آن وظيفه‍ همه‍ مدافعان آزادی است."

اتحاديه جمهوريخواهان ايران با تاکيد بر اينکه "جنبش سبز با چهره‍ مسالمت آميز خود بلوغ سياسی شهروندان ايران را به نمايش گذاشته و با استفاده از همه ابزارهای مدرن جهان امروز در اعلام وجود و انتشار پيام خود، تحسين جهانيان را برانگيخته" تاکيد کرده است که: "امروز ادامه حيات جنبش سبز دارای اهميت زيادی است و اتحاد جمهوريخواهان ايران تداوم آن را در پافشاری بر مطالبات در عرصه حقوق شهروندی و آزادی های سياسی و اجتماعی و حرکت در جهت برگزاری انتخابات آزاد می داند. اتکای جنبش سبز بر تلاش های مدنی جاری، از جمله مبارزات جنبش زنان، کارگران، دانشجويان، معلمان و استادان دانشگاه ها، انديشمندان و کنشگران علمی و هنری و تبديل مطالبات آن ها به مطالبات عمومی، بزرگ ترين نقطه‍ قوت آن است. گسترش مقاومت به تمام مناطق و شهرستان های کشور می تواند ادامه حکومت کودتاگران را دشوارتر کند. همچنين تحکيم رابطه بين جنبش در ايران با تلاش های حمايتگرانه ايرانيان مقيم خارج از کشور، می تواند در تداوم و گسترش مقاومت عمومی مردم ايران و بسيج افکار عمومی جهان و نيز نهادهای مدافع حقوق بشر در حمايت از جنبش مردم ايران نقشی مهم ايفا کند. امروز رنگ سبز به عنوان مظهر جنبش اعتراضی مردم ايران در دفاع از آزادی و دمکراسی در سطح جهان شناخته شده و مقبوليت يافته است. اتحاد جمهوريخوهان ايران خود را جزئی از جنبش سبز ايران در دفاع از حقوق شهروندی مردم می داند."
اتحاد جمهوريخوهان ايران در اين قطعنامه ضمن تاکيد بر لزوم "تغييرات بنيادی در ساختار سياسی جامعه، تغيير قانون اساسی و جدائی نهاد دين از نهاد حکومت"، مبارزه برای "اشاعه فرهنگ و انديشه دمکراسی خواهی، زمينه سازی برای ايجاد و تقويت جامعه‍ مدنی، سازمان های غيردولتی و تشکل های صنفی، ارتقای روحيه اعتماد ملی، همکاری و همبستگی ميان مردم" را مهم ترين عرصه های خط مشی سياسی خود خوانده است.

در اين قطعنامه تاکيد شده که "راهبرد سياسی اتحاد جمهوريخواهان ايران بر گذار مسالمت آميز از استبداد به دمکراسی، طرد خشونت و کاربست اشکال مسالمت آميز مبارزه، مقاومت مدنی، و تامين شرائط برگزاری انتخابات آزاد مبتنی است. اتکای ما بر جنبش های مدنی و اعتماد به انتخاب و قضاوت آزادانه آحاد مردم و گردن نهادن بر نتيجه‍ آن است؛ اين مقاومت و مسالمت در جريان جنبش حق طلبانه سبز مردم ايران مصداقی عينی يافته است. بلوغ حاکم بر جنبش سبز، نتيجه سال ها مبارزه دشوار اما مداوم و خستگی ناپذير فعالين سياسی، زنان، دانشجويان و جوانان، معلمان، کارگران و کارمندان، اقليت های مذهبی و فعالان جنبش های قومی برای اهداف دمکراتيک و بهبود شرايط زندگی شان، مبارزه برای دگرگونی مناسبات تبعيض آلود و نابرابر ميان مردان و زنان، اقوام و پيروان اديان و مذاهب مختلف، مرکز و حاشيه و خرده فرهنگ ‌های گوناگون کشور، است."
اتحاد جمهوريخواهان ايران همچنين ضمن ابراز همدلی و همراهی با همه‍ نيروهای آزاديخواه و همه دلسوزان به آينده کشور و مردم ايران، تاکيد کرده است که "دولت برآمده از کودتای انتخاباتی را به رسميت نمی شناسد و همصدا با همه معترضان به کودتای انتخاباتی خواهان استعفای دولت احمدی نژاد، تغيير قانون انتخابات، منع دخالت نيروهای نظامی در اقتصاد و سياست کشور، پايان دادن به دخالت فرماندهان سپاه در سياست داخلی و خارجی کشور و برگزاری مجدد انتخابات رياست جمهوری در شرايطی آزاد و زير نظارت نهادهای معتبر ملی و بين المللی است."

اتحاد جمهوريخواهان ايران از مذاکره مستقيم بين جمهوری اسلامی ايران و ايالات متحده آمريکا استقبال کرده و آن را "گامی در جهت حل بحران هسته ای و در نهايت لغو تحريم های اقتصادی و در خدمت منافع متقابل دو کشور"خوانده است: "از ديد ما تغيير در سياست خارجی کشور و گزينش راه مذاکره و تقويت همکاری با جامعه بين المللی، پرهيز از ماجراجويی های منطقه ای، گسترش مناسبات متقابل با همه دولت های عضو سازمان ملل و همکاری و همپيوندی بيشتر با جامعه جهانی مطمئن ترين راه تامين منافع ملی کشور است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016