چهارشنبه 6 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برای تمکين حکومت به رای مردم، برای تامين حقوق شهروندان! قطعنامه سياسی مصوب همآيش چهارم اتحاد جمهوريخواهان ايران

• قطعنامه سياسی، قبل از همآيش چهارم اتحاد جمهوريخواهان ايران تهيه، تنظيم و انتشار يافته بود و در جريان همآيش با توجه به نقطه نظرات، پيشنهادات و اظهار نظرهای شرکت کنندگان مجددا بازبينی شد و بدون رای مخالف، به اتفاق آراء همآيش به تصويب رسيد.

حضور وسيع مردم در انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، شکل گيری جنبش سبز و موج تظاهرات و اعتراضات پس از آن نشانه عزم و ارادۀ ملت به تغيير صحنۀ سياسی و کسب حقوق شهروندی است. اتحاد جمهوريخواهان ايران با همه توان در تقويت، پيشرفت و اعتلای جنبش سبز، برای تامين حقوق شهروندی و برگزاری انتخابات آزاد در ايران می کوشد و جلب پشتيبانی ملی و بين المللی برای اين خواست ها را وظيفۀ خود می داند. ما کودتای انتخاباتی ولی فقيه، دولت احمدی نژاد و بخشی از فرماندهان سپاه و سرکوب خونين مقاومت مردم را شديدا محکوم می کنيم. رهبری نظام مسول اصلی بحران پس از انتخابات و بستن راه هر گونه تعامل و گفت و گو با معترضين برای خروج از بحران است.

۱ . جنبش سبز

۱.۱ برآمد جنبش سبز مهم ترين تحول در تاريخ جمهوری اسلامی است. وجه مشخصه اين جنبش گستردگی ابعاد آزادی خواهانه آن است. اين جنبش سرمايه ای بزرگ برای رسيدن به آزادی و دمکراسی و منشا اميد و گشايندۀ چشم انداز آينده است. اين جنبش نقطه عطفی در مبارزات آزاديخواهانۀ مردم ايران و ايستادگی آن ها در برابر سياست های متکی بر زور و تبعيض است. جنبش سبز، جنبشی است مطالباتی، مدنی، مسالمت آميز، با گرايش های نيرومند دموکراتيک.

۱.۲ جنبش سبز آئينۀ گوناگونی فرهنگی، اجتماعی، سياسی و نسلی جامعۀ ايران است.
جنبش سبز برخوردار از تجارب ارزشمند مبارزات مدنی زنان، دانشجويان، کارگران، روشنفکران و ديگر گروه های اجتماعی است. ارتقاء جنبش سبز در گرو تبديل مطالبات اين گروه ها به مطالبات عمومی است. اين جنبش خواهان تغيير مناسبات تبعيض آلود بين زنان و مردان، اقوام و پيروان مذاهب و عقايد مختلف است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱.۳ جنبش سبز سيمای اصلاح طلبی و مرز موافقان و مخالفان اصلاحات در ايران را مشخص تر کرده است و در عين حال به شکل گيری طيفی از روحانيون مخالف سرکوب و انحصار قدرت، ياری رسانده است. جنبش سبز چهره روشنی از مردم، فرهنگ و تمدن ايران را در عرصه جهانی ترسيم کرده است.

۱.۴ اتحاد جمهوريخواهان ايران خود را جزئی از جنبش سبز ايران برای دفاع از حقوق شهروندی، دموکراتيک سازی عرصه سياست و مناسبات اجتماعی می داند. ما با آگاهی بر چالش موجود ميان تلاش برای حفظ و بسط دامنۀ جنبش و کوشش برای پيشبرد و ارتقاء سطح مطالبات آن، خود را ملزم به حفاظت از موجوديت جنبش و حمايت از دستآوردها و نقد کمبودها و نارسايی های آن می دانيم.

۲. ما چه می خواهيم؟

۲.۱ ما خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان جنبش سبز، انتشار اطلاعات در مورد آسيب ديدگان رخدادهای اخير، تشکيل کميته حقيقت ياب و رسيدگی به شکايات مردم از مسئولان دولتی و همچنين معرفی، بازداشت و محاکمۀ آمران و عاملان سرکوب و کشتار مردم در خيابان ها و زندان ها هستيم و بر آزادی مطبوعات، احزاب، تشکل های مستقل کارگری و ديگر نهادهای مدنی پای می فشاريم.

۲.۲ اتحاد جمهوريخواهان ايران در نخستين همآيش خود اعلام کرد برای استقرار نظامی در ايران می کوشد «که در آن يگانه منشاء مشروعيت حکومت رای مردم است و هرکس صرف نظر از جنسيت، تبار، عقيده و مذهب خود از حقوق و فرصت های برابر برخوردارست. تنها چنين نظامی می تواند همزيستی همه گرايش های سياسی و آشتی ملی را در کشور تضمين کند و با مشارکت همه ايرانيان، شکوفايی اقتصادی، رفاه و تامين نيازهای اساسی شهروندان را امکان پذير سازد.» اکنون خواست برابری حقوقی و تبعيت حکومت از رای مردم به يک خواست همگانی مبدل شده است.

۲.۳ اتحاد جمهوريخواهان ايران، خواهان تغييرات بنيادين در ساختار سياسی کشور، جدائی دين از حکومت و استقرار دمکراسی در ايران است. ما خواهان انطباق قانون اساسی و مجموعۀ قوانين کشور با موازين اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و ميثاق های ضميمه آن هستيم. مسير تحقق اين اهداف مبارزات جاری مردم است. اشاعه فرهنگ و انديشه دمکراسی خواهی، زمينه سازی برای ايجاد و تقويت جامعۀ مدنی و سازمان های غيردولتی و تشکل های صنفی، ارتقاء روحیۀ اعتماد، همکاری و همبستگی ميان مردم، مهم ترين عرصه های فعاليت ماست.

۳. برای انتخابات آزاد

۳.۱ اتحاد جمهوريخواهان ايران دولت برآمده از کودتای انتخاباتی را به رسميت نمی شناسد و خواهان عقب نشينی آيت الله خامنه ای ولی فقيه، استعفای دولت احمدی نژاد، تغيير قوانين ناظر بر انتخابات، لغو نظارت استصوابی، تامين آزادی بيان، تشکل، مطبوعات، رسانه ها و احزاب سياسی، پايان دادن به دخالت فرماندهان سپاه در سياست و اقتصاد، تضمين نظارت مردمی و بين المللی بر انتخابات است. اتحاد جمهوريخواهان ايران در جهت برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه تلاش می کند.

۳.۲ اتحاد جمهوری خواهان ايران به مواضع شجاعانه آيت الله منتظری و ايستادگی آقايان موسوی، کروبی و خاتمی در برابر کودتاگران ارج می گذارد و ۹ مادۀ پيشنهادی آقای موسوی را به سود آزادی و تحقق پيش شرط های انتخابات آزاد می داند. بديهی است که نقد و ارزيابی مواضع گرايش های سياسی مختلف در مسير حرکت جنبش سبز، به تکامل، انسجام و موفقيت اين جنبش ياری می رساند.

۳.۳ راهبرد سياسی اتحاد جمهوريخواهان ايران بر گذار مسالمت آميز و گام به گام از استبداد به دمکراسی، طرد خشونت و کاربست اشکال مسالمت آميز مبارزه، مقاومت مدنی، و تامين شرائط برگزاری انتخابات آزاد مبتنی است. اتکای ما بر جنبش های مدنی و اعتماد به انتخاب و قضاوت آزادانه آحاد مردم و گردن نهادن بر نتيجۀ آن است.

۴. مذاکره با آمريکا، پروژه هسته ای و حمايت از حقوق بشر

۴.۱ اتحاد جمهوريخواهان ايران از مذاکرۀ مستقيم بين جمهوری اسلامی ايران و ايالات متحدۀ آمريکا استقبال می کند و آن را گامی در جهت حل بحران هسته ای و در خدمت منافع کشور می داند. از ديد ما تغيير در سياست خارجی و گزينش راه مذاکره و تقويت همکاری و هم پيوندی باساير اعضای جامعۀ بين المللی، پرهيز از ماجراجويی های منطقه ای، گسترش مناسبات متقابل با همه دولت های عضو سازمان ملل، مطمئن ترين راه تامين منافع ملی کشور است.

۴.۲ ما خواهان پايان دادن به اختلافات با آژانس بين المللی انرژی اتمی بر سر پروژه هسته ای ايران و غنی سازی اورانيوم، شفافيت رفتاری و اعتمادسازی بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و پروتکل الحاقی آن، و جلب همکاری آژانس بين المللی انرژی اتمی برای انتقال دانش فنی به ايران هستيم.

۴.۳ ما دولت جمهوری اسلامی را به ادامه مذاکره با گروه١+٥ فرا می خوانيم.

۴.۴ ما پيگير سياست خاورميانه عاری از سلاح های هسته ای هستيم.

۴.۵ ما از خواست اعزام نماينده ويژه دبير کل سازمان ملل برای بررسی نقض حقوق بشر در ايران حمايت می کنيم. ما خواهان اعمال فشارهای سياسی و ديپلماتيک بين المللی به جمهوری اسلامی برای رعايت حقوق بشر و احترام به آزادی های سياسی و دمکراتيک مردم هستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016