شنبه 9 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات توافق جديد گازی ايران و ترکيه در تهران، مهر

جزئيات توافق جديد گازی ايران و ترکيه در تهران اعلام شد که براساس آن، وزير نفت و انرژی ترکيه موافقت خود را برای اعطای مجوز به شرکت "سام پترول" اين کشور به منظور ترانزيت گاز ايران به کشورهای اروپايی به ويژه سوئيس اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حاشيه سفر هفته گذشته هيئت بلند پايه اقتصادی و تجاری ترکيه به تهران، مقامات دو کشور با امضای يادداشت تفاهمی، به توافقهای جديد گازی دست يافتند.

جزئيات اين يادداشت تفاهم که چهارشنبه گذشته به امضای سيد مسعود ميرکاظمی" وزير نفت جمهوری اسلامی ايران و " تانر يولديز" وزير نفت و انرژی ترکيه رسيد، رسانه ای نشد و مسئولان دو کشور ترجيح دادند به جزئيات آن اشاره ای نکنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين حال، رسانه های خارجی نيز بدون اشاره به جزئيات توافق جديد گازی ايران و ترکيه، فقط اين مذاکرات را "مثبت و سازنده" خواندند.

در پی پيگيريهای خبرنگار مهر از وزارت نفت مشخص شد مسئولان وزارت نفت و انرژی دو کشور در اين مذاکرات درباره نحوه ترانزيت گاز ايران از خاک ترکيه به کشورهای اروپايی به بحث و چانه زنی پرداختند.

يکی از درخواستهای ايران موافقت دولت ترکيه برای اعطای مجوز به شرکت "سام پترول" اين کشور برای ترانزيت گاز طبيعی ايران به کشورهای اروپايی و به ويژه سوئيس بوده که "تانر يولديز" وزير انرژی ترکيه قول مساعدت برای اخذ اين مجوز از دولت ترکيه را به " سيد مسعود مير کاظمی" وزير نفت جمهوری اسلامی ايران داده است.

بر اساس موافقتنامه ای که سال گذشته بين شرکت ملی صادرات گاز ايران و شرکت سام پترول ترکيه امضا شد، طرف ايرانی به اين شرکت ترکيه ای اجازه داده است تا نسبت به دريافت مجوز عبور گاز ايران تا سقف ۳۵ ميليارد متر مکعب در سال از دولت ترکيه در قالب تاسيس يک شرکت جديد اقدام کند.

همچنين بر اساس توافقهای قبلی، قرار شده بود تا ۵۰ درصد سهام اين شرکت تازه تاسيس در اختيار شرکت ملی صادرات گاز ايران قرار گيرد، تا اين سهام بر حسب شرايط شکل گيری مشارکت سرمايه گذاران احداث خط لوله صادرات گاز ايران به بخش خصوصی واگذار شود.

پيشنهاد ساخت پالايشگاه مشترک نفت ايران – ترکيه

به گزارش مهر، پيشتر مذاکراتی بين مقامات ايران و ترکيه برای ساخت پالايشگاه مشترک نفت خام در مناطق شمال و شمالغرب ايران انجام گرفته بود.

در حاشيه سفر دو روزه مقامات ترکيه ای به تهران، بار ديگر اين پيشنهاد را مسئولان وزارت نفت به مسئولان ترکيه ای ارائه کردند. برهمين اساس، طرف ايرانی متعهد شده است در صورت توافق نهايی در ساخت اين پالايشگاه نفت، خوراک مورد نياز اين مجموعه پالايشی را تامين کند.

در همين حال، هم اکنون هزينه ساخت يک پالايشگاه ۱۵۰ هزار بشکه ای نفت خام به حدود ۲ ميليارد دلار سرمايه نياز دارد، ضمن آنکه با توجه به رشد مصرف فرآوردههای نفتی در کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربايجان، ترکيه و استانهای شمال و شمال غرب ايران، احداث اين پالايشگاه از توجيه اقتصادی بالايی برخوردار خواهد بود.

گفته می شود در اين نشست پيشنهادی مبنی بر امتداد خط لوله اتيلن غرب(پتروشيمی) به يکی از مناطق شرقی کشور ترکيه ارائه شده که قرار است در نشستهای آينده اين پيشنهاد مورد بررسی بيشتر کارشناسان دو کشور قرار گيرد.

پيش از اين نيز سيد مسعود ميرکاظمی وزير نفت با اشاره به تمديد سه ماهه مهلت ترکيه برای اجرايی کردن تفاهم نامه نوامبر سال ۲۰۰۸ گفته بود: ترانزيت گاز، سرمايه گذاری در بخش بالادستی ميادين نفت و گاز و حضور شرکتهای ترکيه ای در صنعت پتروشيمی ايران از مهمترين محورهای مذاکرات ايران و ترکيه در تهران بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016