یکشنبه 10 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برنامه‌ريزی کودتاگران برای حمله به سفارت انگليس در روز ۱۳ آبان، موج سبز آزادی

روزنامه حامی دولت کودتا، کيهان، که در سرکوب‌ها و سانسورهای پس از انتخابات نقش پررنگی ايفا کرد و دست‌اندرکارانش دو شغل بازجويی و روزنامه‌نگاری غيرحرفه‌ای را در کنار هم دنبال می‌کنند، در مطلب روز سه‌شنبه هفته پيش خود در ستون اخبار ويژه مدعی شد: "برخی خبرها حاکی از آن است که عناصر ضد انقلاب در تدارک برای حاشيه‌سازی در روز ۱۳ آبان، پيام‌ها و اس‌ام‌اس‌هايی را مبنی بر لزوم تسخير سفارت انگليس ارسال می‌کنند". اين خبر در حالی از سوی روزنامه وابسته به رهبری منتشر می‌گردد که هيچ‌کدام از رسانه‌های نزديک به جنبش سبز در اين مورد مطلب و يا نظری منتشر نکرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين زمينه يکی از فعالان سياسی نزديک به اصلاح‌طلبان به موج سبز آزادی گفت: "جنبش سبز ايران که نشان داده است در مسير اعتدال و پرهيز از خشونت و قانون گرايی گام بر می‌دارد، اولين اصل خود را احترام به حقوق ديگران می‌داند. يکی از اين حقوق عدم تجاوز به حريم و خاک ديگر کشورهاست. سفارتخانه‌ها خاک کشورها محسوب می‌گردند و در اين مورد قوانين بسيار روشن بين‌المللی وجود دارد".

اين فعال سياسی تصريح کرد: "اگر قرار به اعتراض به کشورهای خارجی به علت دخالت در امور داخلی ايران باشد قطعا به شيوه قانونی و در کمال آرامش صورت خواهد گرفت و مطمئنا در اين شرايط کشورهای چين و روسيه به علت حمايت‌های بی‌دريغ‌شان در سرکوب مردم ايران در جريان حوادث اخير در اولويت قرار دارند".

اين فعال سياسی با اشاره به سابقه تاريخی دخالت آمريکا و انگليس در ايران افزود: "ما هر گونه دخالت دولت‌های غربی را محکوم می‌کنيم و برای ما سرسپردگی به غرب به همان ميزان منزجر کننده است که کرنش‌های مکرر دولت احمدی‌نژاد در مقابل روسيه و شرق. ما همچنان بر شعارهای اصيل خودمان يعنی استقلال و آزادی پافشاری می‌کنيم".

هشدار يک کارشناس مسائل امنيتی

روزنامه وابسته به بيت رهبری در ادامه خبر ويژه خود مدعی شد: "[جنبش سبز می‌خواهد] با به فراموشی سپردن ماهيت شيطان بزرگ و بردن تجمع بزرگ ملت به سوی سفارت انگليس، مقابل لانه جاسوسی سابق را کمی خلوت‌تر کند تا شايد بتواند با تحرک چند ده نفره و ضبط چند دقيقه هياهو همانند تجمع حاشيه‌ای(!) روز قدس چنين القا کنند که دو طيف راهپيمايی برگزار شده و مردم در مخالفت يا موافقت با دشمنی‌های آمريکا دو شقه شده‌اند".

در اينباره يک کارشناس مسائل امنيتی به خبرنگار موج سبز آزادی گفت :"بايد در اين شرايط هشيار بود. کيهان با اينگونه نوشته‌ها برخی حوادث را زمينه‌چينی و حتی برنامه‌ريزی می‌کند. ممکن است آن‌ها بخواهند در اين شرايط به چند سفارت‌خانه از جمله انگلستان حمله کنند و جنبش سبز را در اين اقدام متهم نمايند. همانند تخريب اموال عمومی و شعار‌نويسی‌هايی که به دست خودشان انجام می‌شد و به حيثيت نيروی انتظامی به شدت ضربه وارد نمود."

حضور پررنگ و خط‌دهی فرزند حسين شريعتمداری به گروه فشار حامی دولت

اين کارشناس مسائل امنيتی با اشاره به راهپيمايی روز قدس و حضور سيدمحمد خاتمی در ميان راهپيمايان با يادآوری اقدامات فرزند حسين شريعتمداری به همراهی عده‌ای از اراذل و اوباش لباس شخصی و حمله به رئيس جمهور دولت اصلاحات افزود: "پسر نماينده ولی‌فقيه در روزنامه کيهان، پيش از اين نيز در چند تجمع اعتراضی به همراه همين گروه با سلاح گرم و سرد، به تهديد شهروندان پرداخته بود. به نظر می‌رسد اين احتمال وجود دارد که وی اينبار در قالب گروهی سبزپوش بخواهد به اعمال غير قانونی ديگری دست بزند".

ميرحسين موسوی: سيزده آبان، سبزترين روز سال

با وجود اين تهديدها و جوسازی‌ها ميرحسين موسوی در بيانيه‌ای مردم را به حضوری پرشور، همراه با اعتدال در راهپيمايی ۱۳ آبان فرا خوانده است. او در اين بيانيه که روز گذشته منتشر شد آورده است: "راه سبز ما يک مسير عقلانی است و اين يک بشارت است، زيرا نشان می‌دهد که ما تا انتها بر سر خواسته‌های خود مستحکم خواهيم ايستاد. اگر دچار تندروی و رفتارهای افراطی بوديم شک نکنيد که با دستانی خالی از نيمۀ راه باز می‌گشتيم، زيرا افراط راه را برای تفريط باز می‌کند".

وی در ادامه می‌افزايد: "دير يا زود - بلکه به اميد خدا بسيار زود - مخالفان مردم صحنه را ترک می‌کنند. آيا آن روز بايد کشوری تخريب شده برای ملت باقی بماند؟ آن چيزی که امروز بايد نگران آن باشيم مصالح کشور است، زيرا کشور جز صاحبان اصلی‌اش کسی را ندارد که در اين باره ابراز نگرانی کند."

ميرحسين موسوی در اتنهای اين بيانيه تصريح می‌کند: "سيزدهم آبان ميعادی است تا از نو به ياد آوريم که در ميان ما مردم رهبرانند. اين روز عزيز را به ملت ايران تبريک می‌گويم و برای گروهی از آفرينندگان اين مناسبت که اينک در بندند و ديگر اسيران نهضت سبز از خداوند آزادی، شکيبايی و پاداشی متناسب با نيت‌های بلندشان آرزو می‌کنم".

در پی صدور اين بيانيه، مردم سبزانديش ايران بيش از پيش خود را برای رقم زدن روزی سبز در سيزدهم آبان ۸۸ آماده می‌کنند. جنبش سبز ايران مدت‌هاست به بلوغی شايسته تقدير دست يافته است که با سناريوچينی‌های «کيهان‌ و هم‌پالکی‌های آن» خللی در کارش وارد نخواهد شد. پايداری و عدم خشونت دو اصلی است که مردم ايران در راه سبز خود و با حضور گسترده در خيابان‌های شهرهای سراسر کشور به نمايش خواهند گذاشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016