جمعه 22 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راهپیمایی در اعتراض به اعدام احسان فتاحیان، راديو زمانه

ده‌ها نفر از مردم سنندج، امروز پنج‌شنبه در اعتراض به اعدام احسان فتاحیان، فعال سیاسی ایرانی کرد در این شهر راهپیمایی کردند.
بنا به گزارش‌های رسیده به زمانه، معترضان از میدان اقبال، سنندج حرکت کردند و پیش از رسیدن به سه‌راه «نمکی» از سوی نیروهای انتظامی متفرق شدند.
احسان فتاحیان، بامداد چهارشنبه در زندان مرکزی سنندج به دارآویخته شد. به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، پیکر این فعال کرد، بدون اطلاع خانواده‌اش در قبرستان زادگاهش، کرمانشاه به خاک سپرده شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا به این گزارش، ماموران دولتی احسان فتاحیان را در «دوردست‌ترین قطعه» قبرستان و در یک گور بی‌نام و نشان دفن کرده‌اند.
در حالی که دادگاه بدوی، احسان فتاحیان را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی کشور» از طریق همکاری با یکی از احزاب کرد به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم کرد بود. دادگاه تجدیدنظر استان کردستان با افزودن اتهام «محاربه»، حکم به اعدام وی داد.
احسان فتاحیان، ۲۸ ساله، متولد کرمانشاه و ساکن سنندج، بهار سال گذشته در کامیاران دستگیر و از آن زمان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج به سر برده و سپس در زندان مرکزی این شهر نگهداری شده بود.
بنا به نامه‌ای که این جوان پیش از اعدامش نوشته‌است، ماموران امنیتی پیش از تبدیل حکم ۱۰سال حبس به اعدام، وی را برای شرکت در یک مصاحبه ویدیوئی برای آنچه در این نامه «اقرار به اعمالی ناکرده» و «رد افکار خود» عنوان شده، زیر فشار گذاشته بودند.
بنا به این نامه، به احسان فتاحیان گفته شده بود که در صورت قبول نکردن این مصاحبه اعدام خواهد شد.
در دو روز گذشته بسیاری از فعالان و نهادهای مدنی خواستار توقف حکم اعدام این جوان شدند، این درخواست‌ها از سوی دستگاه قضایی ایران بدون پاسخ ماند.
سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعدام احسان فتاحیان را به شدت محکوم کرد.
این سازمان پیش از این از مقامات ایرانی خواسته بود تا اجرای اعدام احسان فتاحیان و دو فرد دیگر که در منطقه کردستان بازداشت شده و حکم اعدام گرفته‌اند را متوقف کنند.
پس از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد، بیش از ۱۵۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. احسان فتاحیان، اولین فردی است که پس از انتخابات با اتهامات سیاسی اعدام می‌شود.۱۲ فعال کرد دیگر هم اکنون با حکم اعدام در زندان هستند.
دادگاه انقلاب تهران پنج نفر از متهمان رخدادهای پس از انتخابات را نیز به اعدام محکوم کرده‌است. سال گذشته ایران رتبه دوم اعدام در جهان را از آن خود کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016