شنبه 23 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بين‌الملل خوستار لغو حکم اعدام شرکو معارفی شد، راديو فردا

سازمان عفو بين‌الملل با روز جمعه انتشار بيانيه‌ای از جمهوری اسلامی خواسته است، هر چه زودتر حکم اعدام شرکو معارفی، شهروند کرد ايرانی، را که به محاربه متهم شده است، لغو کنند.

اين شهروند کرد ايرانی به دليل عضويت در يک گروه «غيرقانونی» از سوی دادگاهی در استان کردستان به اتهام «محاربه با خدا» به اعدام محکوم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بيانيه سازمان حقوق بشری عفو بين‌الملل که مقر آن در لندن است آمده، شرکو معارفی پنجشنبه گذشته به بند انفرادی در زندان سقز منتقل شده و احتمال می‌رود حکم اعدام وی به زودی به اجرا گذاشته شود.

عفو بين‌الملل همچنين می‌افزايد، يک کرد ايرانی ديگر با نامه حبيب‌الله لطيفی نيز در معرض خطر اعدام قرار دارد.

مقام‌های قضايی جمهوری اسلامی چهارشنبه گذشته با ناديده گرفتن اعتراض‌های جهانی و درخواست‌های سازمان‌های طرفدار حقوق بشر يک زندانی سياسی ديگر کرد به نام احسان فتاحيان را در زندان سنندج به اتهام محاربه اعدام کرده‌بودند.

به دنبال اعدام احسان فتاحيان، شهروند ۲۷ ساله کرد ايرانی، سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بياينه‌ای اين اقدام مقام‌های قضايی جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کرده بود.

احسان فتاحيان در تيرماه سال ۱۳۸۷ در کامياران دستگير و در دادگاه بدوی به اتهام «عضويت دراحزاب مسلح اپوزيسيون» به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، اما دادگاه تجديدنظر، وی را به اتهام «محاربه»، به اعدام محکوم کرد.

هر چند اتهام عضويت در «احزاب مسلح اپوزيسيون» ناظر بر عضويت احسان فتاحيان در حزب کوموله کردستان است، اما يکی از اعضای خانواده وی به راديو فردا گفته است، خانواده وی تا پيش از دستگيری‌اش از عضويت وی در اين گروه اطلاع نداشته‌اند.

در بيانيه روز جمعه عفو بين‌الملل اين گونه اعدام‌ها به عنوان اقدامی تلافی‌جويانه در قبال ترور شماری از کارکنان دولتی در استان کردستان در فاصله نهم تا نوزدهم سپتامبر سال جاری ارزيابی شده است.

بر اساس اعلام عفو بين الملل دست‌کم ۱۰ مرد و يک زن کرد، به اتهام عضويت در سازمان‌ها و گروه‌های کرد و حمايت از آنها، در زندان‌های ايران در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

عفو بين‌الملل با تأکيد بر لزوم لغو احکام صادر شده اعدام در ايران از اين اقدام به عنوان گام نخست در راه لغو کامل مجازات اعدام در جمهوری اسلامی نام برده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016