یکشنبه 24 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبر ويژه: مراسم اهدای جايزه شجاعت در روزنامه نگاری در غياب ژيلا بنی يعقوب برگزار شد

خبرنامه گويا - مراسم اهدای جايزه شجاعت به سه زن روزنامه نگار هفته گذشته در شهر لس آنجلس برگزار شد. يکی از برندگان اين جايزه ژيلا بنی يعقوب، روزنامه نگار ايرانی بود که موفق به حضور در اين مراسم نشد. او با ارسال پيام کوتاهی به اين مراسم، از مخاطبانش دعوت کرد که از جمهوری اسلامی ايران خواستار آزادی فوری همه روزنامه نگاران زندانی در ايران به ويژه روزنامه نگاران زن شوند. متن اين پيام توسط دکتر رضا اصلان، نويسنده معروف ايرانی مقيم آمريکا خوانده شد، به اين شرح است:

"زمانی که خبر اهدای جايزه شجاعت را شنيدم تصور می کردم در چنين روزی به همراه همسر روزنامه نگارم، بهمن احمدی امويی، در ميان شما خواهم بود. همسری که همواره پشتيبانی قوی برای من در فعاليت های روزنامه نگاری بوده است. اما امروز که اين پيام را برای شما می نويسم او بيش از چهار ماه است که در زندان اوين است. زندانی معروف که هم زمان با اعتراض های مردمی نسبت به نتايج انتخابت رياست جمهوری ايران، تبديل به زندانی بزرگ برای فعالان اجتماعی و سياسی و روزنامه نگاران شده است. هم اکنون بيش از سی روزنامه نگار و وبلاگ نويس ايرانی در زندان هستند. روزنامه نگارانی که جرمی ندارند جز انجام فعاليت های حرفه ای شان. دليل اصلی بازداشت اغلب آنها چيزی نبوده جز پوشش اعتراض های مردم. در واقع آنها می خواستند صدای مردمشان را انعکاس دهند. برخی از آنها فردای انتخابات بازداشت شدند بدون اينکه حتی فرصت گزارش کردن اعتراض های مردمی را پيدا کنند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


من امروز، ضمن سپاس فراوان از بنياد بين المللی روزنامه نگاران زن که من را سزاوار اين جايزه دانسته اند، می خواهم جايزه ام را به همکاران روزنامه نگارم که در زندان هستند، تقديم کنم. در وهله اول به دو زن روزنامه نگار، هنگامه شهيدی و فريبا پژوه و سپس آن را به همسر مهربانم بهمن احمدی امويی تقديم می کنم.

از تک تک شما می خواهم از جمهوری اسلامی ايران درخواست کنيد که فوری به حبس روزنامه نگاران ايرانی بويژه روزنامه نگاران زن پايان دهد."


برندگان جايزه شجاعت در روزنامه نگاری برای گزارش حقيقت مبارزه می کنند

برندگان جوايز سال ۲۰۰۹ شجاعت در خبرنگاری و موفقيت در زندگی مربوط به سازمان بين المللی زنان در رسانه های جمعی به هنگام خبر رسانی عليرغم اينکه جان خود را به خطر انداخته و همواره مورد تهديد و خطر حمله قرار دارند، بسيار ثابت قدم و با پشتکار عمل می کنند.

آنها از تجربياتشان به عنوان روزنامه نگار در ميزگرد ب که اين ماه در باشگاه ملی رسانه ها در شهر واشنگتن دی سی برگزار شد صحبت کردند.

"ايرانا خليپ" يک بار به کسی می گويد که بلاروس در اروپا قرار دارد و آن شخص با ناباوری موکدا اصرار دارد که خليپ با او شوخی کرده است. خليپ يکی از برندگان جايزه شجاعت در روزنامه نگاری سال ۲۰۰۹ سازمان بين المللی زنان در رسانه های جمعی است. او اميدوار است که افرادی چون آن فرد ناآگاه آگاهی شان را نسبت به بلاروس بالا ببرند حتی اگر اطلاعاتشان در حد شناخت جغرافيايی اين کشور باشد.

او به طور مشخص اين درخواست را از رسانه های آمريکايی داشت و سپس به شوخی اذعان داشت که بلاروس در قطب جنوب قرار ندارد.

خليپ اين ماجرا را طی برنامه عصرانه ای که به مناسبت گراميداشت برندگان جايزه شجاعت در روزنامه نگاری در محل باشگاه ملی رسانه ها در شهر واشينگتن دی سی برگزار می شد عنوان کرد.

ديگر برنده جايزه شجاعت اگنس تايل از کشور کامرون و برنده جايزه موفقيت در زندگی خانم اميرا هس نيز به بيان تجربيات خود پرداختند. ديگر برنده جايزه شجاعت در روزنامه نگاری ژيلا بنی يعقوب از کشور ايران قادر به شرکت در ان برنامه نشده بود.

مباحث اين پانل توسط ماروين کالب از اعضای هيئت رئيسه دانشگاه جرج واشينگتن و ادوارد مارو استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد اداره می شد.

کالب خود عهده دار برنامه "گزارش کالب" است. اين برنامه منعکس کننده مسائل عمومی است و در سراسر آمريکا و از طريق تلويزيون عمومی به نمايش در می آيد.

لازم به يادآوری است که اين پانل با مشارکت انستيتوی جهانی رسانه در دانشگاه جرج واشينگتن و باشگاه ملی رسانه برگزار شد.

عليرغم اين که خليپ گاه و بی گاه با بی خبری نسبت به مسائل مواجه است اما هميشه سعی می کند اخبار حقيقی را از آن چه در بلاروس می گذرد مورد پوشش خبری قرار دهد بلاروس يکی از کشورهای دنياست که آزادی مطبوعات در آن به شدت محدود است . خليپ بارها به علت اين که دولت مستبد کشورش را مورد پوشش خبری قرار داده است مورد ضرب و شتم و تهديد قرار گرفته است او خطاب به کالب گفت او تصميم دارد همچنان به کار خبرنگاری و تهيه گزارش مبادرت ورزد بااميد به اين که اين جملات به تدريج موجوديت خود را برای او و همکارانش از دست بدهند.

او در مورد مسئولين دولتی کشورش اينطور ميگويد: آنها می توانند در هر زمان که بخواهند شما را متوقف کنند و در مورد دريافت جايزه اش و برگشت به کشورش می گويد "مطمئن نيستم که با فرش قرمز استقبال خواهم شد يا با دستبند."

ديگر برنده جايزه شجاعت اگنس تايل به خاطر تهيه گزارش در مورد فساد دولتی بارها مورد تهديد حتی مورد حملات مرگبار نيز قرار گرفت حمله کتنندگان به وی او را در دره ای تنگ و عميق رها کردند تا جان سپارد اما او زنده ماند و به کار تهيه گزارش ادامه داد.

او می گويد نمی توان دست به سينه نشست و منتظر شد تا همه چيز خود به خود بهتر شود.

تايل همچنين اظهار داشت بسياری از زنان روزنامه نگار در کشورش ترجيح می دهند که در دفاتر کارشان بنشينند و در عوض زيبا به نظر ايند اما او معتقد است نياز زمانه اين است که به بيرون بروی و داستان های واقعی را پيدا کنی او می گويد بايد يک روزنامه نگار باشی يک روزنامه نگار واقعی و کارهای يک روزنامه نگار را هم انجام دهی.

برنده جايزه موفقيت در زندگی اميرا هس نزديک به دو دهه به کارش اشتغال داشته است او در غزه زندگی می کند و مقامات دولتی اسرائيل و فلسطين را در گزارش هايش به چالش می کشد.

او اميدوار است که رسانه های آمريکايی از پوشش اخبار مربوط به رژيم اسرائيل نترسند او می گويد موقعيت در فلسطين طوری است که آزادی هيچ نوع حرکت و جنبشی وجود ندارد و به نظر می رسد فلسطينيان در يک زندان بزرگ محصور هستند.

هس می گويد و اما رسالت خبرنگار نظارت بر قدرت است و او تصميم دارد فقط به اين مسئله بپردازد او معتقد است بی عدالتی حقيقتا رنجش آور است.

منبع انگليسی :
http://www.iwmf.org


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016