یکشنبه 8 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا: رابطه نامشروع دختر و پسر می‌تواند در چارچوب قانون و شرع ضابطه‌مند شود، ايلنا

* وقتی ازدواج موقت را مطرح می‌کنيم در حد کفر عنوان می‌شود


ايلنا: فرمانده نيروی انتظامی با بيان اينکه وقتی بحث ازدواج موقت را مطرح می‌کنيم، اين موضوع در حد کفر عنوان می‌شود، گفت: ارتباط نامشروع آنقدر قبح ندارد که ازدواج موقت قبح دارد، هرچند از نگاه ما رابطه نامشروع دختر و پسر می‌تواند ضابطه‌مند شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، سردار اسماعيل احمدی‌مقدم در حاشيه مراسم توديع و معارفه فرمانده جديد دانشگاه علوم انضباطی در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايلنا درباره طرح موضوع تسهيل در ارتباط مشروع جنسی از سوی پليس گفت:‌ ما برنامه‌ای نداريم اما آسيب را مطرح می‌کنيم. اما وقتی ما ازدواج موقت را مطرح می‌کنيم در حد کفر عنوان می‌شود به طوری که درجامعه ارتباط نامشروع آنقدر قبح ندارد که ازدواج موقت قبح دارد. در اذهان مردم ازدواج موقت وسيله‌ای برای زياد‌ه‌خواهی افرادی است که ازدواج کرده‌اند در حالی که اين‌گونه نيست و رابطه نامشروع دختر و پسر می‌تواند در چارچوب قانون و شرع ضابطه‌مند شود.
فرمانده ناجا به آثار اين مسئله اشاره کرد و گفت: آثار حقوقی و اجتماعی‌اش را نيز اسلام مشخص کرده است اما امروز اگر زمينه برای ازدواج چه دائم و چه موقت فراهم کنيم چنان حمله‌ای می‌کنند که رابطه نامشروع ترجيح داده می‌شود.
احمدی‌مقدم به سخت‌ شدن ازدواج و جوانی جامعه نيز اشاره کرد و گفت: بسياری از خودنمايی‌ها، عرضه برای ازدواج است. حال چرا ما اين را تسهيل نکنيم و يک راه برای تسهيل اين امر موسساتی است که هم در انتخاب و هم در امکانات کمک می‌کند.
فرمانده ناجا تصريح کرد: اسلام دگم نيست و باز است به طوری که می‌تواند ما را از بحران عبور دهد اما بايد يک مقدار ديدگاهمان را باز کنيم.
فرمانده ناجا در رابطه با موضوع تجاوز به عنف گفت: ‌متاسفانه زن‌ها قربانی اصلی اين جرايم هستند و کمتر در اين جرايم شاهديم که خانمی متاهل باشد و در اين گروه‌ها و جرايم حضور داشته باشد. معمولا آقايان دراين جرايم تعدادشان بيشتر است و هم مجرد و هم متاهل هستند که اين نيز پديده‌ای بد است.
فرمانده ناجا در پاسخ به پرسش ديگر ايلنا مبنی بر اينکه آيا نيروی انتظامی با طرح اين مباحث چيزی شبيه به خانه‌های عفاف را پيشنهاد می‌کند گفت: ما اين پيشنهاد را نداريم و نيروی انتظامی هشدار می‌دهد که چه اتفاقاتی می‌افتد.
وی افزود: بر اساس اين هشدارها دستگاه‌ها بايد فکر و برنامه‌ريزی کنند که چگونه مشکلات را برطرف کنند. الان ما هشدار می‌دهيم و وقتی دستگاه‌ها وظايفشان را به خوبی انجام ندهند سرريز اين موضوع در جامعه است که کار ما را زياد می‌کند. همان‌طور که در دوره سهميه‌بندی سوخت ما بايد هشدار می‌داديم و آماده می‌شديم الان هم همين‌طور است.
فرمانده ناجا در رابطه با برخورد پليس با جرايم جشن گفت: اقدام پليس بايد برخورد باشد و در حوزه امنيت اخلاقی و اجتماعی بايد شاهد حداقل جرم عليه زنان باشيم. البته آموزش و آگاه‌سازی و هشدار به دستگاه‌ها را انجام می‌دهيم و از اينجا به بعد برخورد صورت می‌گيرد که اين برخورد و همچنين مجازات‌های دستگاه قضايی نيز می‌تواند از تکرار اين جرايم پيشگيری کند.
احمدی‌مقدم وجود سرباز در نيروی انتظامی را خلاف حرفه‌ای‌گرايی عنوان کرد و گفت: ‌نه اينکه سربازان توانايی ندارند، خيلی هم باهوش هستند اما اين زمان می‌برد که بخواهند ماموری حرفه‌ای شوند.
به گفته فرمانده ناجا بخش عمده مشکل حرفه‌ای بودن پليس مشکلات داخلی اين نيرو است و بخش عمده آن آموزش نيروها است.
احمدی‌مقدم در رابطه با بحث پيشگيری از وقوع جرايم و ريشه‌يابی تخلفات گفت: در راهبردهای نيروی انتظامی پيشگيری اجتماعی را مقدم بر پيشگيری انتظامی می‌دانيم و بايد تلاش شود تا رفتار مجرم اصلاح شود نه اينکه به شخصيت او صدمه بخورد از اين رو اگر ماموری بدرفتاری هم کرد اين راهبرد نيروی انتظامی نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016