یکشنبه 8 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روايت حدادعادل از حوادث بعد از انتخابات: ۳۷ نفر کشته شدند که از اين تعداد ۲۰ نفر بسيجی بودند! ايلنا

* در روز جهانی قدس عده‌ای با بطری آب در دست و سيگار بر لب شعار «نه غزه، نه لبنان» سر دادند.


ايلنا: رئيس کميسيون فرهنگی مجلس با تشريح حوادث بعد از انتخابات خطاب به معترضين به نتايج انتخابات گفت: شما با شعار انتقاد از دولت که حق شما و هر شهروند ديگر است، وارد کارزار انتخاباتی شديد، اما اکنون ملت شاهد آن است که گروهی با حمايت رسانه‌های بيگانه به نام شما به انتقام از انقلاب برخاسته‌اند. آيا از اين‌که چنين راهی را آغاز کرده‌ايد و به چنين مسيری منتهی شده راضی هستيد؟ اگر راضی نيستيد و خود را حقيقتا پيرو امام راحل و معتقد به ولايت فقيه می‌دانيد چرا صريحا راه خود را از دشمنان امام و انقلاب جدا نمی‌کنيد؟
به گزارش خبرنگار ايلنا، غلامعلی حداد عادل در نطق پيش از دستور گفت: اکنون که مقام معظم رهبری همگان را به وحدت و دوستی و برادری دعوت می‌کند جا دارد همگان خصوصاً رسانه‌ها شعله آتش دشمن را خاموش کنند و به جنگ و غوغای لفظی خاتمه دهند.
وی افزود: لازم است در اين فضا به جای عيب‌جويی‌های ملال‌آور، فضای سالمی را برای نقد و بررسی ايجاد کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس کميسيون فرهنگی مجلس ادامه داد: مردم گرفتاری‌های گوناگونی دارند و از همه ما انتظار دارند به مشکلات آنها توجه کنيم.
وی تصريح کرد: يکی از اين مشکلات ترافيک تهران است. مجادلات سياسی برای اين که مترو بهتر است يا مونوريل برای مردمی که در راه‌بندان‌های طاقت فرسا مانده‌اند، جز بدبينی ثمری ندارد.
حدادعادل خاطر نشان کرد: لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها اگر اجرا شود مملکت با موج گرانی همراه می‌شود. وظيفه، ‌مجلس، دولت و رسانه‌ها اين است که کمک کنند تا گرانی ناخواسته طعم اين لايحه را در کام مردم تلخ نکند.
وی تصريح کرد: ورود کالاهای خارجی و به خصوص چينی و محصولات کشاورزی ميدان را برای توليدکننده و کشاورزی ايران تنگ کرده است. اين‌ها و مشکلات ديگر از ما راه‌حل می‌طلبد و راه‌حل وقتی پيدا می‌شود که خصومت و بدبينی، جای خود را به دوستی بدهد.
رييس کميسيون فرهنگی مجلس گفت: وظيفه همه ماست که برای فضای دوستی اقدام کنيم.
حدادعادل خاطر نشان کرد: انتقاد از دولت اگر به قصد تخريب نباشد هم به سود دولت است و هم مجلس.
وی افزود: کشتار مسلمانان بی‌پناه يمن دل هر مسلمانی را به درد می‌آورد و سکوت جامعه جهانی و سکوت بسياری از کشورهای مسلمان جهانی از آن دردآورتر است.
وی در بخش ديگری از سخنان خود به حوادث بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: با گذشت بيش از ۵ ماه از انتخابات ۲۲ خرداد بايد با نگاهی به حوادث اين چند ماه منصفانه و به دور از حب و بغض به ارزيابی نشست.
حدادعادل تاکيد کرد: تبليغات انتخابات در فضای کاملا آزادی صورت گرفت و هيچ مانعی برای اظهارنظر نامزدها وجود نداشت. در اين فضا مردم نيز آزادانه از نامزدهای مورد نظرشان حمايت و در روز انتخابات با نظم باشکوهی آرايشان را به صندوق‌های رای ريختند؛ به گونه‌ای که شرکت ۴۰ ميليون نفر از مردم در انتخابات که ۸۵ درصد از واجدان شرايط را رقم می‌زد، به خودی خود يک پيروزی و افتخار بزرگ بود.
وی ادامه داد: اين حضور انبوه مردم در انتخابات نشانه موفقيت و نهادينه شدن آزادی و مردم‌سالاری دينی در ايران است. علاوه بر آن می‌توان گفت که اين حضور نشانه‌ اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ايران است؛ چرا که مردم می‌دانستند نظام در آرای آنها خيانت نمی‌کند، لذا به پای صندوق‌های رای آمدند.
نماينده مردم تهران تاکيد کرد: با وجودی که مردم در ۳۰ سال گذشته در انتخابات‌های گذشته اطمينان پيدا کردند که نظام جمهوری اسلامی ايران به آرايشان خيانت نمی‌کند، اما فردای روز انتخابات در حالی که هنوز چند ساعت از شمارش آرا نگذشته بود، تهمت تقلب در انتخابات زده شد، بدون آن‌که دليلی بر اثبات اين مدعا عرضه شود. مدعيان تقلب خواهان ابطال فوری انتخابات شدند که دلايل آنها عمدتا به رفتار دولت در هفته‌های قبل از رای‌گيری و به سخنان مطرح شده در مناظره‌ها مربوط می‌شد.
حدادعادل اظهار داشت: آن‌چه در اين بين مايه تعجب بود آن است که آنها تا زمانی که خود را پيروز انتخابات می‌دانستند، اين امور را سبب ابطال انتخابات بيان نمی‌کردند، اما زمانی که از نتايج آرا مطلع شدند مدعی تقلب شده و مردمی را که از هيجانات و احساسات روزهای قبل ملتهب بودند، بدون مجوز قانونی به خيابان‌ها کشانده و فرصت و زمينه‌ای ايجاد کردند تا جماعتی که وابسته به گروهک‌های زخم‌خورده انقلاب و مزدور بيگانه بودند، خود را لابه‌لای انبوه مردمی که گمان می‌کردند، حقشان ضايع شده پنهان کنند و با تخريب برخی از اماکن و موسسات و آتش زدن اتوبوس‌ها و تباه کردن اموال عمومی، به خيال خود ايران را ناامن و حکومت را بی‌ثبات جلوه دهند.
وی افزود: اين اردوکشی خيابانی ظالمانه که بر پايه ادعای تقلب در انتخابات شکل گرفته بود، يک هفته ادامه پيدا کرد، بدون آن‌که نيروهای انتظامی يا بسيج مانع شوند يا اقدامی انجام دهند. در اين بين در روز دوشنبه ۲۵ خرداد در پايان راهپيمايی معترضان، عده‌ای به يک پايگاه بسيج در حوالی ميدان آزادی حمله کردند که نتيجه‌ آن تنها کشته شدن چند تن از بسيجيان و مردم و برخی از حمله‌کنندگان بود. به اين ترتيب اولين بهانه برای برافروختن آتش خشم و هيجان مردم و ادامه تظاهرات مردم به دست آمد.
حداد عادل معتقد است؛ آقايانی که مردم را به خيابان‌ها آورده بودند با آن‌که می‌دانستند بسيجيان در داخل مقر خود و از بيرون مورد حمله قرار گرفته‌اند، هيچ اظهار تاسفی از شهادت آنها نکردند و تنها مهاجمان کشته شده را شهيد ناميدند و از طرفداران خود خواستند لباس سياه بپوشند و شب‌ها روی بام‌ها الله اکبر بگويند.
وی ادامه داد: مردم مومن و انقلابی کشور که از اين رفتار آقايان دچار حيرت شده بودند، در روز جمعه بعد از انتخابات با شرکت در نماز جمعه، پای سخن رهبری نشستند و با حضور بی‌نظير و باشکوه خود به جماعت اندکی که مامور تخريب بودند و نيز به آمريکا و برخی از دولت‌های اروپايی که روسای جمهور و وزيران خارجه‌ آنها در آن چند روز از خوشحالی روی پا بند نبودند، پيغام دادند که ملت ايران برای دفاع از انقلاب اسلامی مثل ۳۰ سال گذشته در صحنه حاضر و آماده است. اما آنها که بايد اين پيام را درک کنند، متاسفانه به سماجت و لجاجت خود ادامه دادند و اوضاعی پديد آمد که هيچ فردی به آن راضی نبود.
اين نماينده مجلس با بيان اين‌که در حوادث پيش آمده ۳۷ نفر کشته شدند که از اين تعداد ۲۰ نفر بسيجی بودند، گفت: اکنون جا دارد که پس از ۵ ماه از دوستان قديمی و قبلی خود سوال کنيم که حاصل کار خود را در اين مدت چگونه ارزيابی می‌کنيد؟ از اين هنجارشکنی‌ها و بی‌حرمتی‌ها چه سودی عايد شما، کشور، نظام و انقلاب شد؟ آيا شما که در انقلاب سابقه خدمت داشتيد و رهبری در خطبه‌ نماز جمعه از خدمات شما به انقلاب و کشور ياد کرد، متاسف نيستيد که در روز قدس که يادگار بزرگ امام راحل است، عده‌ای به بهانه‌ حمايت از شما تظاهرات کنند و در ماه رمضان با بطری آب در دست و سيگار بر لب شعار «نه غزه، نه لبنان» سر دهند و ۱۳ آبان را به گمان خود فرصتی برای بيرون ريختن عقده‌ها و کينه‌های خود نسبت به اسلام و انقلاب بدانند؟
حدادعادل ادامه داد: شما با شعار انتقاد از دولت که حق شما و هر شهروند ديگر است، وارد کارزار انتخاباتی شديد، اما اکنون ملت شاهد آن است که گروهی با حمايت رسانه‌های بيگانه به نام شما به انتقام از انقلاب برخاسته‌اند. آيا از اين‌که چنين راهی را آغاز کرده‌ايد و به چنين مسيری منتهی شده راضی هستيد؟ اگر راضی نيستيد و خود را حقيقتا پيرو امام راحل و معتقد به ولايت فقيه می‌دانيد چرا صريحا راه خود را از دشمنان امام و انقلاب جدا نمی‌کنيد؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016