یکشنبه 8 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدار خانواده‌های زندانيان سياسی با مهدی کروبی، کروبی: نبايد هيچ خشونتی در جامعه وجود داشته‌باشد، نوروز

تعدادی از خانواده های زندانيان سياسی به همراه جمعی از زنان اصلاح طلب به ديدار مهدی کروبی رفتند تا از ايستادگی و شجاعت وی تقدير کرده و دغدغه های سياسی و اجتماعی خود را با او در ميان گذارند.

به گزارش نوروز، زنان اصلاح طلب در اين ديدار، دلسوزانه از نگرانی های خود در اوضاع و شرايط کنونی جامعه ايران سخن گفتند و وظيفه انقلابيون اصيل و سرمايه های انقلاب را در اين زمينه يادآور شدند.

در ابتدای جلسه رييس مجمع زنان اصلاح طلب با يادآوری تقارن اين روز با چنين روزی در ۲۰ سال بيش در مکه مکرمه ياد آور شد که به ياد دارم که در آن روز آقای کروبی با چهره ای خونين در کنار زائران ايرانی و همراه ايشان بودند و توجيه اعمال وهابيون برای ما سخت نبود. اصولا يکی از ويژگی های ايشان مردمی بودن است که دربرهه های مختلف در کنار ملت حضور داشته و اکنون نيز ميبينيم که در کنار مردم ايران ايستاده و آن ها را تنها نگذاشته است و متأسفانه ما صحنه ای مشابه آن فاجعه خونين در مکه همين جا در کشور اسلامی خودمان شاهد بوديم که به هيچ وجه قابل توجيه نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: ما زنان از شجاعت و شهامت شما تقدير می کنيم و برای حفاظت از آرمان ها و ارزش های امام و انقلاب در اين حرکت مردمی و گسترده در کنار شما اعلام آمادگی می کنيم.

سپس بروجردی، معاون اجتماعی وزارت کشور دوره اصلاحات، خطاب به آقای کروبی ياد آور شد که ما مطمئن هستيم که آرمانی که شما به خاطر آن سالها زندان را متحمل شديد، اگر اکنون ما در درون خود انسجام لازم را داشته باشيم ، قابل تحقق است و ما می توانيم حقايق را به جامعه عرضه کنيم و همين جا اعلام می کنيم که برای همکاری های لازم، در کنار شما خواهيم بود. وی با اشاره به لزوم کار فرهنگی گفت که متاسفانه در جامعه اسلامی ما حتی در دانشگاه ها عده ای بدون کوچکترين مانع و با استفاده از امکانات بيت المال به دنبال تئوريزه کردن و ترويج خشونت با مبانی ايدئولوژيک هستند و با همين هدف روی مبانی فکری جوانان کار می کنند و اين خطری جدی برای جامعه است. در حالی که ما رسانه ای برای ترويج فرهنگ اصيل اسلامی و آرمان های اصلاح طلبی در اختيار نداريم و تنها امکان ما مجالس و محافل خصوصی مان است.

فخر السادات محتشمی بور نيز با اشاره به اهميت تاريخ گفت که تاريخ گذشته ايران که اکنون در اختيار ماست، در ثبت وقايع خلأ های فراوان دارد اما اين روزها برای ثبت رويدادها، تاريخ ابزار و امکانات مدرن و دقيق تری وجود دارد و در آينده آشکار خواهد شد که دوره ای که در آن به سر می بريم چه ميزان قابل کاوش و مطالعه است. و آيندگان با فراغ بال و بدون مانع و سانسور بهتر درک می کنند که در اين مقطع چه وقايعی رخ داده است.

وی افزود: امروز زندگی شاهان را از تاريخ ايران حذف می کنند در حالی که بر همه مسلم است که تاريخ ما براساس سلسله نگاری است و با حذف شاهان عملا چيزی از آن نمی ماند چرا که کاتبان و دبيران درباری تا قبل از دوره معاصر توجهی به رويدادهای اجتماعی مستقل از ارتباطشان با سلطنت وحکومت، نداشته اند. و از همين رو پژوهشگران برای پژوهش های تاريخی بی طرفانه در کنار بهره گيری از تاريخ نگاری درباری و رسمی و حکومتی به اسناد و شواهد تاريخی ديگر نيز مانند خاطرات شخصيت های تاريخی توجه نشان می دهند و از نظر مورخين خاطرات افراد نيز سند تاريخی و قابل بررسی است. و امروز ما به تعداد کنشگران اجتماعی و حتی شاهدين و ناظرين وقايع رخ داده خاطره نويسی هايی داريم که چه بسا منتشر نشده اما اسناد پر بهايی برای آيندگان و معيار قضاوت آنان خواهد بود.

همسر آزاده دربند سيدمصطفی تاجزاده در ادامه با اشاره به ريشه های حرکت های اخير مردمی گفت: به تصور من نيروهای انقلابی که نقش برجسته ای در شکل گيری و پيروزی انقلاب اسلامی داشته اند، اکنون حضور کم رنگی دارند در حالی که انقلابيون اصيل بايد در اين مقطع بيش از پيش به وظايف خود وقوف داشته عليرغم خواسته اقتدارگرايان، برای جلوگيری از انحراف نقش پررنگ و اثرگذار داشته باشند تا افراد نوظهور و بی ريشه که بعضا هيچ گونه نسبتی با انقلاب و آرمان های امام ندارند، امروز داعيه دار و صحنه گردان نشوند و بيش از اين ميان نسل انقلاب با نسل جديد به دليل استحاله ارزش ها، فاصله نيفتد.

مرضيه آذرافزا از فعالان جامعه مدنی نيز با اشاره به فراز نشيب های ۳۰ سال گذشته گفت که جنبش فعلی مردمی خصلت مهمی دارد و به اين دريافت دست يافته که همه سلايق بايد در کنار هم وجود داشته باشد و انديشه حذفی بايد کنار گذاشته شود. اين مسئله اولويت جنبش سبز است. ما در اين شرايط يک به هم بيوستگی عميقی را ميان ايرانيان در سراسر جهان شاهديم که فارغ از اختلاف سليقه ها قابل احترام و دارای ارزش است.

همسر عبدالله مؤمنی زندانی سياسی پس از انتخابات نيز در اين جلسه از بدرفتاری هايی که طی اين بيش از ۵ ماه با او که همسر شهيد است و همسرش که توفيق سرپرستی فرزندان برادر شهيدش را داشته است، سخن گفت و از اين که مسئولين قضائی از او می خواهند که از شهيدش سخن نگويد و ايثارگر بودنش را فراموش کند، اظهار تعجب کرد و گفت ما بر سر آرمان هايی که خون شهيدانمان به پای آن ريخته شده ايستاده ايم و به آن افتخار می کنيم.

کروبی که اين روزها ميزبان جريانات مختلف فکری و سياسی در منزل خود می باشد و به دليل بسته شدن دفاتر کاری و حزبی و شخصی از تنها امکان خود برای گفتگو و ارتباط مردمی بهره می گيرد از حضور زنان اصلاح طلب و خانواده های زندانيان سياسی در منزل خود تشکر کرد و موکدا اعلام نمود که آمادگی کامل دارد تا بحث های مختلف و متنوعی را در جلساتی مشابه داشته باشد.

او پس از خوش آمدگويی از تاثر عميق خود از وقايع پيش آمده پس از انتخابات سخن گفت. تاثر از اينکه همسران برخی از حاضرين در جمع که از انقلابيون اصيل و خانواده شهدا و ايثارگران هستند بی گناه در زندان به سر می برند.

او به نقش زنان در مقاطع حساس تاريخ اشاره کرد و گفت: زنان در انقلاب و حتی در زمان جنگ نقش فعالی داشتند. من در مجلس از نمايندگان زن همواره می خواستم که به مطالعه گذشته زنان در جامعه ايران ببردازند و تاريخ را بازنگری کنند. زمانی هم که در بين بزرگان نظام برای حضور جدی زنان سخن به ميان آمد در زمان آيت الله هاشمی رفسنجانی نيز من اصرار داشتم که به جای دفتر امور زنان، معاونت زنان باشد که لااق يک زن به عنوان معاون رئيس جمهور حق ورود به کابينه را داشته باشد تا اين سد در برابر حضور سياسی زنان شکسته شود.

کروبی با اشاره به وضعيت کنونی جامعه گفت مسلما ما از اين وضعيت ناگوار و شرايط تلخ، عبور خواهيم کرد و من هر چند قصد ندارم به مسئله انتخابات ببردازم اما به هر حال انتخاباتی انجام شد که برخی نسبت به آن معترض بودند و جمعيت انبوهی از مردم به خيابان آمدند. اين که عده ای را بيشابيش بگيرند و بگويند که ما حوادثی را بيش بينی می کرديم درست نيست. متاسفانه کار را به جايی رسانده اند که انقلابيون را متهم به مسائلی می کنند که در شان انقلاب نيست.

بسياری از اصولگرايان نيز از اين وضع ناراضی هستند . واقعيت اين است که اگر نسبت های ناروا به بزرگان روا داشته شود و اعتبار آنها را از بين ببرند و اعتماد مردم را سلب کنند ، اگر روزی واقعه تلخی رخ دهد و بخواهند به ملت ايران واقعيت را بگويند و همراهی آنان را بطلبند، خدای نکرده مردم باور نخواهند کرد و اطمينان نخواهند نمود.نبايد رفتاری در جامعه انجام شود که باعث سلب اعتماد مردم گردد.

نظر من اين است که بايد با مردم صادقانه و شفاف سخن گفت . مثلا بايد در مورد مرگ بزشک جوان کهريزک نيز واقعيت گفته شود تازمينه ساز شايعه نگردد چرا که در فضای بی خبری، شايعه ها مطرح می شوند و اهميت می يابند.

من می گويم حقوق شهروندی تمام ملت ايران بايد رعايت شود. بايد تلاش کنيم تا ديدگاه و تفکراتمان را در چارچوب انقلاب و جمهوری اسلامی بيان کنيم. وقتی می گويم جمهوری اسلامی منظور جمهوری اسلامی است که ۹۸ در صد ملت ايران به آن آری گفتند نه جمهوری اسلامی که برخی که از پايه به آن اعتقادی ندارند،ميگويند.

بايد در شرايط فعلی تذکر داده شود که گروهی به شدت به دنبال اين هستند که مردم از حرکت اصلاحی دست بکشند و به خشونت روی آورند، تا حرکت مردم سرکوب شود. ما بايد مرز خود را شفاف کنيم تا توجيهی برای سرکوب و خشونت عليه مردم نباشد. بسياری از بزرگان و دلسوزان از اين وضعيت ناراضی اند، اما گروهی بی ريشه در انقلاب ايران قدرت را در دست گرفته اند و به هيچ وجه قصد ندارند از آن دست بکشند و اين به ضرر جامعه است.

من می گويم همه ما يک اعضای يک خانواده ايم وبايد اختلاف سليقه ها تحمل شود و بايد از خشونت در جامعه برهيز شود.

من و آقای موسوی هم در همين جا با هم در مورد اين مسائل صحبت کرديم که نبايد هيچ خشونتی در جامعه وجود داشته باشد.

وی در بايان سخنان خود با آرزوی آزادی بی گناهان دربند، بار ديگر از حضور زنان اصلاح طلب و خانواده های زندانيان سياسی تشکر کرد و اظهار اميدواری کرد که در جلساتی ديگر سوالات اساسی و دغدغه های مطرح شده به بحث گذاشته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016