چهارشنبه 18 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بانک مرکزی: هيچ پولی به حساب ذخيره ارزی ريخته نشد، ايلنا

* از ابتدای سال جاری هيچ منابعی به حساب ذخيره ارزی واريز نشده است. معاون بانک مرکزی گفته که کل منابع حساب ذخيره ارزی کشور ۱۲ ميليارد دلار است
* برداشت دولت نهم از ذخيره ارزی نسبت به دولت هشتم ۲۶۸ درصد رشد داشته است.


ايلنا: گزارش بانک مرکزی از موجودی حساب ذخيره ارزی اعضای کميته تحقيق و تفحص از برنامه چهارم را قانع نکرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا‏، حسين قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی در کميته تحقيق و تفحص از برنامه چهارم موجودی حساب ذخيره ارزی را ۱۲ ميليارد دلار اعلام کرد‏ه، اين درحالی است که گزارش نظارتی بانک مرکزی تا پايان سال ۸۷ از موجودی اين حساب حدود ۲۳ ميليارد دلار را نشان می دهد. از سوی ديگر سال گذشته در شرايطی بودجه سال ۸۸ بسته شد که بهای نفت در بازارهای جهانی به مرز ۴۰ دلار کاهش يافت. اين روند کاهشی دولت را بر آن داشت که بودجه سالانه را بر مبنای بهای نفت ۵/۳۷ دلار ببندد. اگرچه هيچ گاه بهای نفت در طول نه ماه گذشته به اين ميزان نرسيد اما گزارش‌های غير رسمی نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری هيچ منابعی به حساب ذخيره ارزی واريز نشده است. حسين قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی ديروز به نمايندگان گفته بود که کل منابع حساب ذخيره ارزی کشور ۱۲ ميليارد دلار است که با احتساب مجوزهای مجلس برای اضافه برداشت از اين حساب موجودی حساب ذخيره ارزی تنها چهار ميليارد دلار در اين حساب باقی می‌ماند. اين درحالی است که اين رقم بدون احتساب سهم ۵۰ درصدی بخش‌خصوصی محاسبه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش معاون اقتصادی بانک مرکزی از موجودی حساب ذخيره ارزی در شرايطی اعلام شده که اسفند ماه سال گذشته وزيراقتصاد موجودی اين حساب را ۲۵ ميليارد دلار ذکر کرد‏ اما گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی از پايان سال ۷۶ موجودی اين حساب را ۲۳ ميليارد دلار ذکر کرد. از سوی ديگر گزارش وزارت نفت از ميزان فروش نفت در ۷ ماه نخست سال جاری نيز نشان می‌دهد که دولت در مدت ياد شده بيش از ۲۳ ميليارد دلار نفت فروخته است. به گفته نمايندگانی که ديروز معاون اقتصادی بانک مرکزی را به کميته تحقيق و تفحص از برنامه چهارم فراخوانده بودند، اين گزارش بانک مرکزی نتوانست آنها را قانع کند‏، از همين رو منتظر حضور محمود بهمنی رييس کل بانک مرکزی و گزارش رسمی وی هستند.
آنچه گذشت
آخرين گزارش‌ها از موجودی حساب ذخيره ارزی در چهار سال اول برنامه چهارم نشان می‌دهد که تمام منابع اين حساب هزينه شده است. ميزان درآمدهای ارزی دولت در همين زمان بالغ بر۳۱۰ ميليارد دلاراست اين درحالی است که علاوه بر برداشت‌های هزينه‌ای بودجه، بيش از ۱۳۰ ميليارد دلار نيز در مدت ياد شده‏، تحت عنوان متمم از حساب ذخيره ارزی برداشت شده است.
براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی ميزان برداشت دولت از حساب ذخيره ارزی در دولت نهم نسبت به دولت قبل معادل ۲۶۸درصد رشد داشته است. مقايسه آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت نهم طی سال‌های۸۴ تا پايان سال۸۷ معادل۴۶۳هزار ميليارد ريال از منابع صندوق ذخيره ارزی برداشت کرده، در حالی که در دولت هشتم از زمان تأسيس حساب ذخيره ارزی در سال۸۱، کل ميزان برداشت اين دولت از حساب ذخيره ارزی معادل ۶/۱۷۲هزار ميليارد ريال بوده است.
از سوی ديگر مقايسه آماری بين نسبت ميزان برداشت از حساب ذخيره ارزی و سهم دولت از درآمد‌های نفتی که براساس بودجه تدوين می‌شود، نيز نشان می‌دهد که طی سال‌های ۸۱ تا ۸۳ اين نسبت به صورت سالانه رو به کاهش بوده است و از ۳۴/۵۱ درصد به ۳۸/۴۲ درصد کاهش پيدا کرده است اما اين نسبت در سال‌های ۸۴ تا ۸۷ از ۲۳/۳۷ درصد به ۶۴/۸۱ درصد افزايش يافته است که نشان می‌دهد دولت نهم در يک روند افزايشی تقريباً معادل درآمدهای نفتی خود از حساب ذخيره ارزی برداشت کرده است هرچند که اين ارقام تنها مربوط به خود دولت است و برداشت‌های شرکت‌های دولتی که از محل ذخاير ارزی تسهيلات دريافت کرده‌اند در اين ارقام منظور نشده است.
کل واريزی مازاد درآمد نفتی به حساب ذخيره ارزی از ابتدای تشکيل اين حساب از سال ۱۳۷۹ تا پايان سال ۱۳۸۶ معادل۱۴۶ ميليارد دلار بوده که ۷/۷۵ ميليارد دلار آن در دوره دولت اتفاق افتاده است. اين درحالی است که درآمدهای ارزی کشور در چهار سال دولت نهم به بيش از ۳۰۰ ميليارد دلار رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016