پنجشنبه 19 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادای احترام اوباما به مردم ايران در مراسم اهدای نوبل صلح، راديو فردا

يک روز پس از آن که رهبر جمهوری اسلامی عنوان «ديکتاتور سال» را در شهر اسلو، پايتخت نروژ، از آن خود کرد، باراک اوباما روز پنج‌شنبه در مراسم اهدای جايزه نوبل صلح در همان شهر به معترضان ايرانی مخالف دولت ادای احترام کرد.

آقای اوباما در سخنرانی خود در اين مراسم اشاره کرد که آمريکا همواره در کنار مردمی می‌ايستد که در پی آزادی‌اند، از جمله مردم ايران، ميانمار و زيمبابوه.

او گفت: «ما به عزت و شرافت صدها هزار نفری شهادت خواهيم داد که در سکوت و آرامش در خيابان‌های ايران راه‌پيمايی کردند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس جمهور ايالات متحده در سخنرانی نوبل صلح در شهر اسلو افزود: «خود گوياست که رهبران اين دولت‌ها از آرزوهای مردمان خود بيش از قدرت کشورهای ديگر واهمه دارند.»

يک روز پيش از حضور باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، در نروژ برای دريافت جايزه صلح نوبل، دانشگاه اسلو آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را برنده عنوان «ديکتاتور سال» اعلام کرد.

آيت‌الله خامنه‌ای يکی از ۱۱ نامزدی بود که کارشناسان حقوق بشر به عنوان نامزدهای «جايزه ديکتاتور سال» معرفی کرده بودند: کيم يونگ ايل، رهبر کره شمالی، رابرت موگابه، رئيس جمهور زيمبابوه، و ژنرال تان شو، رهبر ميانمار، از جمله نامزدهای اين جايزه بوده‌اند.

اين جايزه که امسال برای نخستين بار اعطا می‌شود «به فردی تعلق می‌گيرد که در طول يک سال، بيشترين مخالفت را در ميان مردم خود و ميان ملت‌ها بيافريند و به طور چشمگيری ميزان رنج بشر را افزايش داده و زندگی‌ انسان‌ها را تباه کرده و ايجاد جنگ و آشوب کند».

دانشجويان دانشگاه اسلو از طريق شبکه اجتماعی فيس‌بوک و محل‌های رای‌گيری در اين دانشگاه به آيت‌الله خامنه‌ای به عنوان «ديکتاتور سال» رای داده‌اند.

پروفسور نينا ويتوسک، يکی از بنيان‌گذاران «جايزه ديکتاتور سال»، درباره اين جايزه می‌گويد: «اين جايزه قرار است تلنگری باشد به دنيا برای به ياد داشتن نسل‌کشی و شکنجه جاری که بر زندگی ميليون‌ها ‌نفر اثر می‌گذارد، ميليون‌ها نفری که روح‌شان هر روز در نقاطی از جهان که از جهنم دست کمی ندارند آزرده و رنجور می‌شود.»

آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فردای پس از انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خردادماه امسال نتايج انتخابات را تاييد کرد و در ۲۹ خردادماه به معترضان به نتايج هشدار داد که مسئول هرگونه خون‌ريزی خودشان هستند.

آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که فرماندهی کل نيروهای مسلح را در ايران در اختيار دارد، به گفته محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، از نقش اين نيرو در سرکوب مخالفان تقدير کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در مواجهه با اخبار و گزارش‌های شکنجه و کشته شدن زندانيان در بازداشتگاه‌ها در يک سخنرانی گفته بود که نبايد اين گونه مسائل انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آيت‌الله خامنه‌ای همچنين از برگزاری دادگاه‌های دسته‌جمعی مخالفان و پخش اعترافات تلويزيونی حمايت کرده و اعترافات متهمان را «مسموع» دانسته بود.

باراک اوباما در اسلو ضمن اذعان به انتقادهايی که برای اعطای جايزه نوبل به وی شده است ابراز اميدواری کرد که بتواند در کاهش جنگ‌افزارهای اتمی و مبارزه با گرمايش زمين به پيروزی نائل شود و انتقادها نيز فروکش کند.

منتقدان می‌گويند باراک اوباما که تنها يازده ماه از رياست‌ جمهوری‌اش می‌گذرد، چندان کارنامه‌ درخشانی از خود برجای نگذاشته و اعطای اين جايزه به وی با شتاب‌زدگی همراه بوده است.

برخی از منتقدان همچنين می‌گويند در حالی که اوباما در دو جبهه افغانستان و عراق می‌جنگد شايسته جايزه صلح نوبل نيست.

باراک اوباما پيش از دريافت اين جايزه گفت: «ترديد ندارم که که ديگرانی هستند که چه بسا بيش از من لايق جايزه باشند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016