چهارشنبه 11 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما و استراتژی جديد آمريکا: سی‌هزار سرباز برای افغانستان، راديو بين‌المللی فرانسه

سرانجام پس از مشاوره با کارشناسان نظامی و سياسی، باراک اوباما استراتژی جديد آمريکا را در افغانستان تشريح کرد. رييس جمهوری آمريکا تصميم گرفته که سی هزار نيروی ديگر به اين کشور بفرستد که حدود سی ميليارد دلار هزينه خواهد داشت. در عين حال او پيش بينی کرد که اين نيروها، از سال ٢۰١١ افغانستان را ترک کنند.


باراک اوباما در سخنرانی خود در آکادمی نظامی وست پوينت در نيويورک ، گفت: "به عنوان فرماندۀ کل قوا، به اين نتيجه رسيده ام که منافع ملی و حياتی ما حکم می کند که سی هزار سرباز ديگر به افغانستان اعزام کنيم. پس از هجده ماه، نيروهای ما بازگشت به کشور را آغاز خواهند کرد".

باراک اوباما هزينۀ اعزام اين سی هزار نيرو را حدود سی ميليارد دلار برآورد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بدين ترتيب، استقرار اين نيروها در ماه ژانویۀ آينده شروع خواهد شد و تا اواسط تابستان طول خواهد کشيد.

هم اکنون حدود ٦٨ هزار سرباز آمريکايی، و ٤٢ هزار نفر از ديگر کشورهای متحد آمريکا در افغانستان حضور دارند.

اوباما توضيح داد که افغانستان و پاکستان کانون حرکت های افراطی و خشن القاعده اند. او گفت: "در يازده سپتامبر، ما از همين جانب مورد حمله قرار گرفتيم و در همين لحظاتی که با شما حرف می زنم، توطئه های ديگری در همان جا طراحی می شود".

باراک اوباما تأکيد کرد که نيروهای کشورش برای هميشه در افغانستان نخواهند بود. او گفت: "نيروهای تازه نفس کمک خواهند کرد تا هرچه زودتر، همۀ مسئوليت ها را به نيروهای افغان بسپاريم و خروج از اين کشور را را از تابستان سال ٢۰١١ آغاز کنيم".

اوباما در مورد اوضاع افغانستان گفت: "اگر چه در افغانستان در برخی موارد مهم پيشرفت هائی داشته ايم، ولی هنوز با چالش های بزرگی مواجهيم... اگرچه افغانستان از دست نرفته، ولی حرکتی واپس گرايانه داشته و طالبان از امکانات بيشتری برخوردار شده اند. القاعده در مناطق امن مرزی حضور دارد و وضعيت کنونی قابل ادامه نيست".

وی هدف های آمريکا را در افغانستان چنين تشريح کرد: "جلوگيری از پيشرفت طالبان که نفوذ خود را طی سه، چهار سال گذشته در نقاط مختلف افغانستان افزايش داده اند، امن ساختن مراکز پرجمعيت، به ويژه در جنوب و شرق کشور، آموزش نيروهای افغان و سرانجام واگذاری سريع مسئوليت به دولت افغانستان".

رييس جمهوری آمريکا صريحاً از متحدانش خواست که افزايش نيروهايشان را در افغانستان بپذيرند. او گفت: "موضوع اصلی، فقط اعتبار ناتو نيست، بلکه موضوع امنيت متحدان ما و امنيت جهان است".

اهميت پاکستان

اوباما گفت: " ما کاملاً آگاهيم که موفقيت ما در افغانستان، از همکاری ما با پاکستان جدا نشدنی است".

اوباما توضيح داد که آمريکا، پاکستان را در ابعاد سياسی،اقتصادی و امنيتی ياری خواهد داد.

او افزود: "ملت ها و دولت های افغانستان و پاکستان در خطر هستند... وضعيت در پاکستان حساس تر است چرا که اين کشور دارای سلاح اتمی است و ما می دانيم که القاعده و ديگر افراطيون به دنبال اين سلاح ها هستند".

باراک اوباما بر حساس بودن موقعيت در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان تأکيد کرد و با اشاره به تروريسم، گفت: "اين سرطان در مناطق مرزی ريشه دوانده است".

هشدار به دولت افغانستان

رييس جمهوری آمريکا به طور ضمنی به حامد کرزی هشدار داد و صريحاً گفت که "دوران چک سفيد برای افغانستان به پايان رسيده است". او با اشاره به دولت کنونی کابل گفت: "ما به کسانی که کمک می کنيم، به روشنی می گوييم که انتظار داريم عوامل فاسد مورد تعقيب قرار گيرند".

اوباما مقايسه ميان افغانستان و ويتنام را بی اساس دانست و گفت: "کسانی که چنين مقايسه ای می کنند، نگرشی اشتباه به تاريخ دارند... بر خلاف ويتنام، ما در افغانستان با ٤٣ کشور ديگر متحد هستيم".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016