شنبه 21 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

از قضا سرکنگبين صفرا فزود! علی جمالی، ادوار نيوز

داستان دستگيری مجيد توکلی دانشجوی شجاع دانشگاه پلی تکنيک و ترفند ناشيانه نيروهای عملياتی سرکوبگران در پوشاندن حجاب بر او و تلاش در مشوه کردن چهره اين دانشجوی مبارز و آزاده نه تنها کارگر نشد بلکه به ابزاری جديد برای مقابله با تماميت خواهان بدل گشت. آنها می خواستند بگويند مجيد برای فرار از دست نيروهای سرکوبگر در هيات زنان درآمده و اين ننگی بزرگ است!! حال آنکه نمی دانستند مجيد آزمونش را در پيشگاه ملت ايران پس داده است. زمانی که پس از تحمل ماه ها زندان انفرادی به همراه احسان منصوری و احمد قصابان سرافراز از زندان بيرون آمد؛ نامش را در تاريخ مبارزات آزاديخواهانه ملت بزرگ ايران ثبت کرد. تا اينجا موضوع که قصه ای بود تکراری.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شعف اصلی آنجايی بود که تصميم گرفتند چادر بر سرش کنند تا او را خفيف کنند!! اين تصميم از آنجا گرفته شد که زن در نزد اين کوردلان موجودی خفيف است! آنها می خواستند بگويند مجيد در هيات زنان درآمده پس خوار و خفيف است!! ولی نمی دانستند که در نظر قاطبه مردان مبارز و شجاع ايرانی زن چه جايگاهی دارد. آنها اگر تصاوير روزهای مبارزه مردم ايران برای دستيابی به حقوق مدنی شان را يک بار مرور می کردند به جايگاه و ارزش زنان در نزد ملت پی می بردند و فکر چنين حماقتی به ذهنشان خطور نمی کرد. زنان پرافتخار ايرانی اين روزها جلوتر از مردانند.

اما نکته جالب اينجاست که اين ترفند نه تنها کارگر نشد بلکه آغازگر جنبشی نو شد. موضوع از مجيد توکلی فراتر رفت. اکنون اعتراض به حجاب اجباری نيز به جمع مطالبات جنبش سبز افزوده شده است. آقايان آمده بودن مجيد را تحقير کنند، نه تنها نشد بلکه جبهه جديدی عليه شان گشوده شد. اکنون مردان مبارز اين ديار با افتخار حجاب بر سر می گذارند تا بگويند حجاب اجباری درد مشترک همه ماست.

اين روزها زنان و مردان اين ديار دوشادوش هم برای آزادی و برابری مبارزه می کنند و هزينه می دهند. مرزبندی های جنسيتی ديگر در ذهن ما جايی ندارد. رويای ما ايران آزادی است که در آن انسان به ما هو انسان بودش ارزش و کرامت دارد. و اينان اگر اين نکته را می فهميدند برای تخريب مبارزان راه آزادی دست به چنين اقدامات بچه گانه ای نمی زدند.

اين روزها تمام حرکات اقتدارگرايان دور باطلی است که نتيجه اش پيروزی ملت است و اين وعده الهی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016