دوشنبه 23 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"قرارگاه سازندگی سپاه" ديگر در پروژه‌های کوچک و متوسط فعاليت نمی‌کند، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء سپاه با بيان اينکه اين قرارگاه ديگر در پروژه‌های کوچک و متوسط فعاليت نخواهد کرد، هدف از اين استراتژی را ايجاد فضای بيشتر برای فعاليت ديگر شرکتهای توانمند بخش خصوصی دانست.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، رستم قاسمی رئيس قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء سپاه، صبح امروز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت ۲۳ آذر ماه سالروز تشکيل اين قرارگاه به فرمان رهبر معظم انقلاب برگزار شد، به بيانيه اهداف و نحوه عملکرد اين قرارگاه پرداخت.
وی با اشاره به اينکه دوران عملکرد قرارگاه به ۳ بخش تقسيم می‌شود، به تشريح استراتژی جديد آن مبنی بر حضور در صنايع بالا دستی و استراتژيک کشور پرداخت و افزود: با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی ما عمده تمرکز خود را بر روی عرصه‌های قرار داده‌ايم که شرکت‌های خارجی‌ در کشورمان آنها را در اختيار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قاسمی حضور در پروژه‌های پر ريسک و پايين آوردن قيمت تمام شده پروژه‌ها را از جمله اهداف قرارگاه سازندگی سپاه دانست و افزود: ما در بعضی‌ از اقدامات عمرانی دارای رکورد‌های جهانی هستيم و در حالی که به طور متوسط ۳۰۰ متر در ماه امکان حفر تونل بود، ما آن را به هزار متر و هزينه هر کيلومتر را از ۱۰ ميليارد به ۶ ميليارد کاهش داده‌ايم.
به گفته وی قرارگاه سازندگی سپاه صرفا يک پيمانکار نبوده و با علمی کردن انجام پروژه‌ها و مديريت دانش بر آن، تجربيات را به صورت مکتوب ثبت کرده و اکنون برخی از اين تجربيات در دانشگاه‌ها جزء کتاب‌های درسی محسوب می‌شود.

طرح مهم آبادانی ۱۴۵۰ روستای بسيار محروم کشور

رئيس قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء با تاکيد بر تلاش‌های اين قرارگاه برای محروميت زدايی گفت: در کنار پروژه‌های سازندگی تلاش داريم روستاهای محروم را با هزينه خود رفع محروميت کرده و نيازمندی‌های اوليه مانند مراکز درمانی راه و ... را برای آنها فراهم کنيم.
سردار قاسمی از طرح مهم اين قرارگاه برای آبادانی هزار و ۴۵۰ روستای بسيار محروم در مناطقی مانند سيستان و کردستان خبر داد و افزود: اکنون ۲۰۰ پروژه آغاز شده و در آينده افزايش پيدا خواهد کرد.

بودجه قرارگاه کمتر از ۴ درصد بودجه عمرانی و غيرعمرانی کشور

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر نحوه اعطای بودجه به پروژه های اين قرارگاه گفت: بودجه هر طرح به خزانه دولت ريخته می‌شود و هيچ بودجه ای از ما خارج از اين سيستم اعطاء نشده است. ما تلاش کرده‌ايم هم بودجه و هم درآمدمان کاملا شفاف باشد و در ريز بودجه‌های دستگاه‌ها در قانون بودجه نيز ميزان بودجه‌های اعطايی به قرارگاه و درآمد ما کاملا مشخص است.
مسئول قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء تاکيد کرد: جمع تمام ارقام بودجه‌ای قرار گاه سازندگی سپاه کمتر از ۴ درصد بودجه‌ عمرانی و غير عمرانی کشور است.
قاسمی در خصوص اعطای برخی از پروژه های به صورت ترک تشريفات نيز گفت: بيش از ۹۹ درصد پروژ‌ه‌ها را در مناقصات برنده شده‌ايم و اگر مواردی مبنی بر ترک تشريفات بوده، پروژه‌هايی خاص است که دولت بر آنها اصرار دارد.
وی با تشريح استراتژی جديد قرارگاه مبنی بر عدم حضور در پروژه‌های کوچک و متوسط گفت: ما اکنون دانش حضور در ميدان های نفتی بزرگ و رقابت با پيمانکاران خارجی را يافته‌ايم و در مناقصات بين المللی نيز برنده می‌شويم.
رئيس قرارگاه سازندگی سپاه با ذکر يک مثال گفت: قبلا برخی از قيمت‌های که شرکت‌های خارجی در ايران ارائه می‌کردند بسيار بيش از مبلغ وارد بود و مثلا در پروژه ژئوتکنيک خليج فارس قيمت هر گمانه را ۸۰۰ دلار اعلام کرده بودند اما بعد از تجهيز قرار گاه به تکنيک و ابزار لازم در اين خصوص، خارجی‌ها با قيمت ۲۵۰ دلار طرح‌های خود را ارائه دادند.
قاسمی همچنين با تشريح اقدامات قرار گاه سازندگی خاتم الانبياء در پارس جنوبی گفت: فاز‌های ۱۵ و ۱۶ تنها پروژه تنها پروژه پارس جنوبی است که همه ‌آن را ايرانی‌ها انجام می دهند و در کنار آن نيز پروژه‌های مهمی مثل الفين مراويد و اتلين ۵۰۰ هزار تنی توسط سپاه انجام شده که برای اولين بار در تاريخ پتروشيمی کشور است که يک پروژه در ۲۴ ماه ساخته می‌شود.
وی پيشرفت پروژه فاز‌های ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را ۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: با حل مشکلات مالی اين فاز‌ها طی ۳۰ ماه آينده تحويل داده می‌شوند.
رئيس قرارگاه سازندگی سپاه علت به چالش کشيدن حضور اين قرارگاه در طرح‌ای سازندگی را عمدتا بحث‌های سياسی يا فشار شرکت های خارجی عنوان کرد و گفت: در حالی که روز‌های در اين مملکت حتی راه‌های ارتباطی را خارجی‌ها می‌ساختند اما امروز بخش‌های نفت و گاز هم توسط متخصصان داخلی اداره می‌شود.
وی همچنين حضور اين قرار گاه در ساخت نيروگاه‌های اتمی را رد کرد و افزود: اين نوع پروژه‌ها توسط مجموعه‌های مشخص و درون سيستم‌های تعيين شده انجام می‌شود و ارتباطی با قرار گاه سازندگی که از بنده سيستم نظامی منفک است، ندارد.
قاسمی همچنين نگاه ويژه دستگاه‌های دولتی برای اعطای پروژه‌ها به اين قرارگاه را رد کرد و افزود: از ابتدای سال ۸۸ در مناقصه ۲۰۰ پروژه شرکت کرده ايم اما کمتر از ۱۰ درصد آنها را برنده شده‌ايم.
رئيس قرارگاه سازندگی سپاه از جمله مهمترين طرح‌های جديد اين قرار گاه را انجام مطالعات مخازن نفتی در ميادين مشترک بين ايران و عراق همچون ميدان آذر و چنگوله اعلام کرد و از حضور قرارگاه سازندگی در مناقصات بين المللی در کشورهای مانند الجزاير، سوريه و کشورهای آمريکا لاتين خبر داد.
وی در پايان از حضور ۱۰ هزار مهندس و متخصص در کنار ۳۰ هزار عوامل اجرايی در پروژه‌های سازندگی اين قرارگاه ياد کرد و گفت: بيش از ۹۵ درصد پروژه‌ها توسط افراد بومی همان منطقه انجام می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016