دوشنبه 23 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سند جديد تايمز: آزمايش قطعه‌ای برای ساخت بمب هسته‌ای در ايران، راديو بين‌المللی فرانسه

فواد روستائی - جمهوری اسلامی ايران به آزمايش يک قطعۀ حساس در ساخت بمب هسته ای دست زده است. اين مطلب را روزنامۀ انگليسی تايمزدر شمارۀ روز دوشنبۀ خود به نقل از يک سند ايرانی منتشر کرده است.

به نوشتۀ تايمز، سند ايرانی که به يک طرح هسته ای نظامی چهارسالۀ - از حساس ترين طرح های ايران - مربوط می شود از آزمايش قطعه ای سخن می گويد که از اجزاء بمب هسته ای است و می تواتد باعث انفجار شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزنامۀ انگليسی تاريخ اين سند را بر اساس اطلاعات شماری از سرويس های اطلاعاتی آغاز سال دوهزار و هفت ميلادی ذکر می کند. پيشتر در گزارش مجموعه ای از سرويس های اطلاعاتی آمريکا گفته شده بود که جمهوری اسلامی ايزان از سال دوهزار و سه ، چهارسال پيش از تاريخ اين سند، طرح های خود برای توليد سلاح هسته ای را متوقف کرده است.

سند ايرانی که به زبان فارسی است نحوۀ استفاده از يک منبع نوترونها، هيدرور اورانيوم را شرح می دهد.

روزنامۀ تايمز می نويسد کارشناسانی که اين روزنامه با آنان تماس گرفته است برای چنين کاری هيچ توجيهی، اعم از نظامی يا غير نظامی، خارج از ساخت سلاح هسته ای نمی بينند.

به گفتۀ کارشناسان، اين نوع اورانيوم در ترکيب بمب هسته ای پاکستان، کشوری که الگوی ايران بوده است، ديده می شود.

به باور کارشناسان اين سند بارزترين دليل بر اين است که ايران يک برنامۀ تسليحات هسته ای را دنبال می کند.

ديويد اولبرايت، از مؤسسۀ مطالعات استراتژيک در واشنگتن، می گويد جمهوری اسلامی ايران شايد بازهم بر اين امر پا قشاری کند که برنامۀ هسته ای اين کشور مسالمت آميز است ولی اين ازمايش هيچ گونۀ مورد اسفادۀ غير نظامی ندارد.برای اين کارشناس ، سند ايران دليلی محکم بر تحقيقات تسليحاتی هسته ای در ايران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016