سه شنبه 1 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد منتظری: نگذاشتند مراسم برگزار شود، راديو فردا

احمد منتظری، فرزند آيت‌الله حسينعلی منتظری، روز دوشنبه در گفت‌وگو با راديوفردا اعلام کرد که مراسم بزرگداشت اين مرجع شيعه به دليل حضور «گروهی بزرگ از لباس‌شخصی‌ها» و «اشغال مسجد» توسط آنها بر هم خورده و اين افراد «نگذاشته‌اند که [مراسم] برگزار شود».

پس از برگزاری مراسم خاکسپاری آيت‌الله منتظری در پيش از ظهر روز دوشنبه، قرار شده بود که علاقه‌مندان او پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم گرد هم آيند و به بزرگداشت اين مرجع تقليد شيعه بپردازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمد منتظری در مصاحبه خود ضمن اشاره به اينکه بين گروه هواداران آيت‌الله منتظری و جنبش سبز و اين گروه از لباس شخصی‌ها درگيری‌هايی پيش آمده و «تعدادی هم مجروح شدند» گفت که از اين پس «شايد تصميم بگيريم که مراسمی نباشد که مردم هم صدمه نبينند».

به دنبال درگذشت آيت‌الله حسينعلی منتظری، مرجع شيعه و از منتقدان سرسخت سياست‌های جمهوری اسلامی که برخی از او با عنوان «پدر معنوی جنبش سبز» ياد می‌کنند، «صدها هزار نفر» از هواداران او «از سراسر کشور» با حضور در قم در مراسم تشييع و خاکسپاری «باشکوه» او شرکت کردند.

آيت‌الله منتظری بامداد روز شنبه در ۸۷ سالگی و در اثر «عارضه قلبی يا مغزی» درگذشت.

به گفته احمد منتظری، «نيروی انتظامی جمهوری اسلامی بين دو گروه تلاش کرده است «درگيری پيش نيايد، اما درگيری‌هايی پيش آمد و تعدادی هم مجروح شدند».

آقای منتظری در گفت‌وگو با راديوفردا اشاره کرد که «گروهی بزرگ از لباس‌شخصی‌ها که عکس رهبر جمهوری اسلامی را به دست داشتند» با شعار «اين همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده» مجلس ترحيم آيت‌الله منتظری را بر هم زده‌اند.

پيشتر گزارش‌های نيمه‌رسمی از محل برگزاری مراسم تشييع و خاکسپاری آيت‌الله منتظری حاکی از آن بود که پس از پايان مراسم که بر اساس تخمين‌ها صدها هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند، هزاران نفر از مردم در خيابان‌های اطراف حرم فاطمه معصومه، محل خاکسپاری، دست به راهپيمايی زدند و درگيری‌هايی هم بين تظاهرکنندگان و نيروهای دولتی گزارش شد.

به گفته فرزند آيت‌الله منتظری، با آن که مسئولين حکومتی شهرستان قم «کاملاً همکاری کرده و در مراسم ختم آيت‌الله شرکت کرده‌اند»، اما تاکنون محمود احمدی‌نژاد نه در پيامی خصوصی و نه در پيامی عمومی به درگذشت آيت‌الله منتظری واکنشی نشان نداده است.

علاوه بر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی که روز دوشنبه با سفر به شهرستان قم در مراسم تشييع آيت‌الله منتظری حضور يافتند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نيز در پيامی درگذشت او را تسليت گفته است.

دو نامزد معترض به نتايج انتخابات که در ماه‌های اخير از رهبران اعتراض‌های مردمی بوده‌اند و هنوز آقای احمدی‌نژاد را به عنوان پيروز انتخابات به رسميت نشناخته‌اند، روز گذشته در بيانيه‌ای مشترک ضمن اعلام عزای عمومی در روز دوشنبه از مردم خواستند تا در مراسم تشييع آيت‌الله منتظری شرکت کنند.

آيت‌الله منتظری از سال ۱۳۶۸ به عنوان يکی از منتقدان اصلی رهبران جمهوری اسلامی و به‌ويژه آيت‌الله علی خامنه‌ای مطرح بود و به دنبال انتقادهای خود از حکومت چندين سال را در حصر خانگی به سر برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016