پنجشنبه 3 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع جمعی از دانشجويان بسيجی در اعتراض به ملاقات لاريجانی و حسنی مبارک، ايسنا

جمعی از دانشجويان دانشگاه‌های تهران، به منظور اعتراض به ملاقات لاريجانی و حسنی مبارک، رييس‌جمهور مصر، عصر روز گذشته - چهارشنبه - همزمان با بازگشت رييس مجلس شورای اسلامی از قاهره، در فرودگاه مهرآباد تجمع کردند.

به گزارش ايسنا، دکتر علی لاريجانی که به منظور شرکت در نشست کميته اصلاح اساسنامه اتحاديه بين‌المجالس به مصر رفته بود، در اين سفر با حسنی مبارک، رييس‌جمهور مصر و جمعی از مقامات و انديشمندان مصری هم ديدار کرده است.

بر اساس اين گزارش دانشجويان معترض که از تشکل‌های جنبش عدالتخواه دانشجويی، جنبش دانشجويان جهان اسلام، بسيج دانشجويی دانشگاههای امام صادق(ع)، دانشگاه پيام نور تهران، اتحاديه تشکل‌های سياسی دانشگاه پيام نور و جمعی ديگر از دانشجويان اين دانشگاهها و دانشگاه خواجه نصرالدين طوسی، دانشگاه تهران، دانشگاه شريف و دانشگاه علم و صنعت بودند، با حضور در اين تجمع اعتراض خود را با سردادن شعارهايی چون "الله‌اکبر"، مرگ بر آمريکا"، "مرگ بر اسرائيل"، "حسنی نامبارک، ننگت باد ننگت باد"، "خمينی شاهد باش ما اعتراض کرديم"، "مرگ بر سازشکار"، الموت لمبارک" و "مرگ بر اسلام آمريکايی" به ديدار لاريجانی و مبارک اعلام کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين دانشجويان که تصاويری از حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در دست داشتند، هم‌چنين پلاکاردهايی به همراه داشتند که بر آن‌ها نوشته شده بود "لاريجانی – مبارک ، پيوندتان مبارک"، "مرگ بر مبارک"، "امام خمينی: حسنی کماکان برای ما نامبارک است"، "آقای لاريجانی! دستان حسنی نامبارک آغشته به خون است".


هم‌چنين کاظم جلالی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس که در سفر مصر حضور داشت، با حاضرشدن در جمع دانشجويان به بيان توضيحاتی پرداخت.


جلالی اظهار کرد: اگر دولتمردان جمهوری اسلامی ايران با همين دولتمردان مصر بتوانند گفت‌وگو داشته باشند، اين می‌تواند به هر حال در راستای آن خواسته‌هايی که شما مطرح کرديد، بيشتر کارگشا‌تر باشد.


وی افزود:‌ غالب اين گفت‌وگوها برای تبيين مواضع و شفاف سازی مواضع در آنجا مطرح شد ضمن اين‌که شما می‌دانيد بالاخره ما نقش کشور مصر و ملت مصر را نمی‌توانيم انکار کنيم. اينها نقش‌شان، نقش بالا و والايی است. مثلا مردم مصر يک دانشگاه الازهر دارند که ۴۲۰ هزار نفر فقط دانشجو و ۱۰ هزار نفر استاد دارد، و امروز شما اگر نگاه کنيد می‌بينيد که اين‌ها به لحاظ فرهنگی چقدر در عالم اسلام تاثيرگذار هستند و اگر ما با يکديگر بنشينيم و صحبت بکنيم برای شما روشن خواهد شد که ما يک مقدار اختلاف در اجتهاد داريم، و الا شما هم اگر آن نکاتی که را که ما می‌دانيم يا جناب دکتر لاريجانی می‌داند، بدانيد می‌پذيرفتيد. با علم اين‌که من می‌دانم شماها با چه انگيزه‌ دينی به اينجا آمد‌ه‌ايد ولی من می‌گويم ما يک اختلاف برداشت و يک اختلاف اجتهاد داريم. اين سفر و آن ملاقات‌هايی که انجام شد مطمئن باشيد يک دستاورد است و مطمئن باشيد نشانگر عظمت جمهوری اسلامی بود و در همين ايام کسانی ديگر هم بودند که در اين کشور بودند و شايد خيلی ملاقات‌های سطح بالايی هم در آنجا انجام نشد.


وی افزود: شما نوع گفت‌وگو را بايد نگاه کنيد گفت‌وگويی که از موضع تبيين باشد، از اين موضع باشد که بله هشت سال جنگ بر ما تحميل شد. ما با انقلاب اسلامی خود يک ديکتاتور را از کشور بيرون کرديم، يک روزی شاه هم قسم رژيم صهيونيستی بود و در کنار رژيم صهيونيستی بود، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی ايران اين نظام جمهوری اسلامی ايران آمد و پيشتاز مبارزه با رژيم صهيونيستی شد.


سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی گفت: شما مطمئن باشيد ما هم آن چيزهايی که شما نسبت به آن‌ها حساس هستيد حال شايد به اندازه صداقت شما و پاکی شما ما نباشيم ولی مطمئن باشيد که ما هم به اندازه شما حساسيم آقای دکتر لاريجانی حساسيتش بسيار بالاست.


کاظم جلالی گفت: آقای لاريجانی از صبح زود تا ديروقت شب مرتب جلسه داشت و موضوعات را پيگيری می‌کرد که اين همه اش برای منافع ملی کشور و امت اسلام است.

سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس گفت: من همه چيز را که نمی‌توانم بگويم و الا اگر بخشی از آن چيز‌هايی را که در ذهنم هست و نمی‌توانم به خاطر مصلحت به شما بگويم را می‌گفتم شما مطمئن باشيد که نظرتان به نظر اين برادر کوچکترتان نزديک‌تر می‌شد.

به گزارش ايسنا يکی از دانشجويان تجمع کننده از کاظم جلالی پرسيد، نمی‌شود فقط به خاطر بعضی از بدنه‌های ملت مصر، ما بياييم و چنين تحليلی داشته باشيم که وی جواب داد: در سطح‌ دولت‌ها به اين راحتی‌ها نيست. امروز اين دولت است و وجود دارد و اين دولت هم يک واقعيتی است و حتی اگر ما بخواهيم به غزه کمک بکنيم که اين يکی از بحث‌های ما بود بايد پرسيد آيا برای کمک‌ به مردم بی‌پناه غزه راهی به جز راه رفح وجود دارد.

جلالی ادامه داد: شما امروز واقعيت‌ها را نمی‌توانيد انکار کنيد و اگر ما بخواهيم جزيی‌تر صحبت کنيم بايد بگوييم بالاخره برای همين مردم من با آقای لاريجانی سال گذشته از همين فرودگاه به کشور‌های مختلف جهت کمک رسانی به غزه رفتيم و پس از آن به استانبول رفته و آنجا اجلاس غزه را تشکيل داديم و من در آنجا ديدم که آقای دکتر لاريجانی در ارتباط با مردم غزه چقدر واقعا با يک نوع برافروختی و غيرت نسبت به مردم غزه فعاليت و تلاش کرد.

سخنوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس گفت: ما به شما می‌گوييم حرف شما در منطق خودش درست است، و راهی که امروز برای کمک به مردم غزه وجود دارد معبر رفح است و راه‌های نفوذ آنجا را هم تازه می‌خواهند ببندند و شما هم بالاخره برای مردم غزه اگر می‌خواهيد کمک کنيد مسيری مگر به غير از اينجا داريد.

جلالی در پاسخ به سوال يکی از دانشجويان حاضر در اين تجمع که پرسيد مقايسه اين سال‌ها آيا با بيانات امام راحل (ره) تطبيق دارد گفت: مقايسه اين فضا با فضای آن زمان قياس مع الفارغ است.

جلالی ادامه داد: بعضی مواقع شرايط به ما تحميل می‌کند و اين معنايش اين نيست که مسوولی از ما می‌آيد و چيزی را تحميل می‌کند من می‌خواهم به شما بگويم که کل ديدارهای آقای دکتر لاريجانی و صحبت‌های ايشان همه‌اش را ما در راستای امت اسلامی و آرمان فلسطين و مردم غزه و کمک به دو ملت ايران و مصر می‌دانيم.

وی افزود: يکی از موضوعات مهم دکتر لاريجانی در اين سفر بحث يمن بود. شما مطمئن باشيد که حتما اينها تاثير دارد. نوع نگاه‌های اينها نگاه‌های غلطی است و ما بايد برويم تا بالاخره نگاه‌ها را درست کنيم.

جلالی ادامه داد: بالاخره در اين عالم شما تصور نکنيد همه آدم‌ها شمشير گرفته‌اند همه را بزنند و بکشند، نه؛ شما می‌توانيد در حد وزن خود تاثيرگذار باشيد.

سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اظهار کرد: شما می‌دانيد چقدر سخن حق ايران در مطبوعات رفت و ما گفته‌ايم آنها را جمع آوری کنند و بياورند. دکتر لاريجانی همان جا گفت ما شديدا به رفتار عربستان سعودی انتقاد داريم و چرا عربستان سعودی آمده است و در آنجا دارد لشگرکشی می‌کند و مسلمان‌ها را می‌کشد و اين تيک می‌زند در ذهن ملت‌های دنيا.

وی ادامه داد: ايشان ديشب در شورای روابط خارجی و مجموعه گروه دوستی که آنجا تشکيل شد و دوستدار ايران هستند يک يک به سوالات آنها جواب داد و وقتی شما متن اين صحبت‌ها را نگاه کنيد می‌بينيد چقدر قوی انعکاس‌ دهنده موضع قدرت جمهوری اسلامی ايران است.

جلالی با بيان اين مطلب که يک ميخ و دو نعل نمی‌شود، گفت: از اين سو بگوييم که مسوولان ديگر در همه مذاکرات همه جا آنهايی که می‌روند همه خيلی خوب هستند، حال ايشان جايی که می‌روند بد است؟

وی افزود: آنجاهايی که خطوط قرمز نظام مورد تعرض قرار می‌گيرد بايد محکم بايستيم و شما مطمئن باشيد هيچ جای خطوط قرمز دستکاری نشد، بلکه با شجاعت و قدرت رييس مجلس شما با عزت مندی رفت و مواضع جمهوری اسلامی را تبيين کرد، و مواضع آنها را هم بسيار خوب شنيد و اگر از من بپرسيد به خدا قسم می‌خورم يکی از بيشترين سفرهايی بود که انجام شد.

وی ادامه داد: در مذاکرات چند جانبه پرچم جمهوری اسلامی ايران و پرچم کشورهای ديگر بود، ولی شما بدانيد در مذاکرات دو جانبه وقتی رييس جمهور ما می‌نشيند مثلا با رييس جمهور بوليوی، مگر پرچم بوليوی را پشت سرش می‌گذاريم؟ اصلا در مذاکرات دو جانبه‌ای که دو نفر در کنار هم نشسته‌اند در کشورهای ديگر هم اينطوری نيست، ولی ما ديروز رفته‌ايم در مجلس مصر با رييس مجلس مصر دو طرف ميز مذاکره هر دو طرف پرچم‌مان بود، و در کنفرانس خبری هم اگر نبوده است بايد گفت که اين کنفرانس را ما در هتل خودمان گذاشتيم و ما اشتباه کرده‌ايم و آن را بيندازيد گردن کاظم جلالی.

دانشجويان پس از آن با خواندن زيارت عاشورا به تجمع خود پايان دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016