جمعه 4 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی: لاريجانی در سفر به مصر حامل پيامی نبود، ورود آمريکا به درگيری‌های يمن مشکوک است، ايسنا

ـ ايران برای توليد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌يی وارد گفت‌وگو می‌شود

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به اين که ايران ساخت ۱۰ سايت جديد برای غنی‌سازی را در دستور کار دارد گفت: گام بعدی ما به سوی ربات‌سازی و ساخت نيروگاه‌های هسته‌يی برای توليد ۲۰ هزار مگاوات برق است بنابراين با طرف‌های خارجی وارد گفت‌وگو می‌شويم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ، منوچهر متکی پنج‌شنبه شب در بخش گفت‌وگوی ويژه خبری شبکه دو سيما با اشاره به سفر دبير شورای عالی امنيت ملی به ژاپن گفت: ايران با ژاپن در حوزه‌های مختلف زمينه همکاری دارد. هم‌چنين ژاپن برای همکاری در حل مسائل افغانستان و پاکستان اعلام آمادگی کرده است.

وزير امور خارجه هم‌چنين درباره سفر اخير خود به لبنان گفت: اين سفر زمينه‌سازی برای گام‌های بعدی در روابط دو کشور است.

او گفت: لبنان بعد از جنگ و بحران دو ساله داخلی به ثبات نسبی خوبی رسيده و نشاطی در جريان‌های مختلف لبنانی به وجود آمده است.

متکی گفت: مناسبات ايران با لبنان درپی سفر رييس‌جمهور اين کشور به تهران وارد مرحله جديدی شده است و سفرهای آينده توافقات جديد را به دنبال خواهد داشت.

وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: آمريکايی‌ها و فرانسوی‌ها قصد داشتند راه‌حل خاصی را بر لبنان تحميل کنند اما کشورهای منطقه چنين رويکردی را دنبال نمی‌کردند.

وی به پيشرفت مناسبات لبنان و سوريه اشاره کرد و گفت: سعد حريری درجهت منافع لبنان گام برداشت و مناسبات جديد لبنان با سوريه را تعريف کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متکی با بيان اين که همکاری‌های ايران، لبنان، سوريه، عراق و ترکيه برای کل منطقه آثار مثبت خواهد داشت افزود: لبنان به دليل قرار گرفتن در موقعيتی راهبردی يکی از فعال‌ترين حوزه‌های رسانه‌يی خاورميانه محسوب می‌شود و مورد توجه بسياری از طرف‌های منطقه‌يی و بين‌المللی است. اين کشور هفت بار مورد تجاوز رژيم صهيونيستی قرار گرفته و يکی از دلايل مخالفت رژيم صهيونيستی با لبنان اين است که اين کشور رقيبی جدی در عرصه‌های اقتصادی در منطقه است.

متکی هم‌چنين به سفر لاريجانی به مصر اشاره کرد و گفت: لاريجانی حامل پيامی از سوی رييس‌جمهور نبود.

وزير امور خارجه با بيان اين که هر حرکتی در روابط ايران و مصر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گيرد گفت: مصر بازيگر مهمی در حوزه خاورميانه و بين‌المللی است و تبادل نظرات دو کشور ضروری است.

او با اشاره به رياست کنونی مصر بر جنبش غيرمتعهدها گفت: ايران در کنار کوبا و مصر عضو تروئيکای نم است و اين مجموعه تصميم گرفته است با طرف‌های بين‌المللی ديدارهای منظم و دوره‌يی داشته باشد.

متکی درباره چشم‌انداز روابط ايران با مصر گفت: در حال حاضر روابط چندجانبه‌ای با مصر تعريف و درباره روابط دوجانبه نيز ديدگاه‌های کل خود را بيان کرده‌ايم.

وی افزود: ما تا زمانی که شاهد تصميم‌سازی دراين‌باره نباشيم پيگيری خاصی را درباره روابط سياسی دوجانبه نخواهيم داشت.

وزير امور خارجه تصريح کرد: اگر کشورهای غربی به چارچوبی که برای تامين سوخت راکتور تهران پيشنهاد شده است عمل نکنند، ممکن، مقدور و هم ترجيح است که توليد اورانيوم غنی شده تا ۲۰ درصد را خودمان انجام دهيم.

متکی در ادامه افزود: ايام محرم يکی از مصداق هايی است که ملت ايران می‌تواند بگويد که حق، معامله کردنی نيست.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان با اشاره به اين که آن‌ها در منطق برخورد با ما کم آورده‌اند و نمی‌توانند افکارعمومی را اقناع کنند، گفت: ما برای تبادل اورانيوم در خاک کشور ديگر مشکل نداريم اما آن‌ها بايد اعتمادسازی و حسن نيت خود را ثابت کنند.

او با اشاره به اين که تأمين سوخت رآکتور تهران يک مسأله انسانی است، گفت: آن‌ها اين رآکتور را در قبل از انقلاب ايجاد کردند و بعد از انقلاب نيز اين سوخت تامين می‌شد اما تامين سوخت اين راکتور به وسيله‌ای برای افشای نيات پشت پرده تبديل شده است.

وی با اشاره به اين که برای تامين اين سوخت سه گزينه وجود دارد گفت: ما فرصتی برای آن‌ها ايجاد کرديم اما آن‌چه موجب تأمل ما ضمن حفظ موضع اصولی شد اين بود که آن‌ها بلافاصله در رسانه‌ها مطرح کردند که ما يک سال ايران را از بمب اتمی دور نگه می‌داريم و ايران را در موضع اتهام قرار دادند. آن‌ها بازی تبليغاتی جديدی شروع کردند و گفتند ايران جواب نمی‌دهد در حالی که ما پيشنهاد خود را مطرح کرديم و گفتيم در مرحله اول ۴۰۰ کيلو تبادل می‌کنيم. آن‌ها اعلام می‌کردند که نمی‌دانيم چرا ايران جواب نمی‌دهد که من در منامه پيشنهاد را به صورت علنی مطرح کردم.

متکی با اشاره به اين که هنوز ظرفيت تصميم‌گيری برای آن‌ها وجود دارد گفت: کار اشتباه آن‌ها تصويب قطعنامه در شورای حکام بود که با بيش‌ترين مخالفت‌ها مواجه شد.

او اضافه کرد: ما برای حق خود مذاکره نمی‌کنيم اما حاضر به رفع ابهامات هستيم.

وزير امور خارجه گفت: مبادله مورد پذيرش و قابل پيگيری است و ايران آماده ادامه گفت‌وگوها با ۱+۵ بر مبنای پيشنهاد ايران است.

متکی با بيان اين که به برکت ايام محرم ايستادگی و مقاومت مردم هميشه چراغ راه رويکردهای ماست افزود: برخی از اعضای ۱+۵ به ما می‌گفتند که شعار مردم ايران را مبنی بر اين که انرژی هسته‌يی حق مسلم ايران است، قبول داريم اما از مردم ايران می‌خواهيم که اين شعار را ادامه ندهند.

رييس‌ دستگاه ديپلماسی کشورمان گفت: آنان اکنون بايد پاسخ منطقی بدهند اما ما منافع خود را بر اساس اقدام آن‌ها تعريف نمی‌کنيم. اقدام به تحريم غيرقانونی است و در چهار سال گذشته بايد متوجه شده باشند که اين اقدام تأثيرگذار نيست.

او با اشاره به اين که يمن با مشکل تروريسم و القاعده مواجه است خاطرنشان کرد: بحران داخلی يمن راهکار نظامی ندارد و بايد با گفتمان اصولی اين مشکل را حل کرد.

متکی ورود آمريکا به صحنه درگيرها را در يمن مشکوک دانست و گفت: اين اقدام رکن چهارمی از بحران درگيری‌های نظامی را در منطقه ايجاد خواهد کرد و مجموعه تحولات اخير جهان اسلام را هدف قرار داده است.

وی با تاکيد بر اين که راهکار حل اين مسائل منطقه‌يی است گفت: يمن در شرايط دشواری قرار گرفته است و کشتار مردم يمن به نفع هيچ‌کس نيست.

وزير امور خارجه هم‌چنين گفت: اگر عربستان نگرانی مرزها را دارد می‌تواند از آن‌ها محافظت کند اما ورود در مسائل يمن راه حل مشکل نيست.

متکی درباره اتهام دخالت ايران در مسايل يمن گفت: هيچ‌گونه دليلی بر دخالت ايران در يمن وجود ندارد و مسوولان يمن هم به اين مسأله اذعان دارند.

او هم‌چنين با اشاره به درخواست آمريکا از ايران برای حل مشکل افغاانستان گفت: ما به حل مشکل افغانستان کمک می‌کنيم منوط بر اين که رويکردها تغيير کنند؛ ضمن آن که ايران طرحی‌های روشنی درباره مسايل افغانستان و پاکستان دارد. بحران منطقه‌يی افغانستان و پاکستان قصه پرغصه‌ای است و بايد مشخص شود که آيا حمله آمريکا به افغانستان مقدمه‌ای بر تئوری هانتينگتون و برخورد با جهان اسلام نبوده است؟

وزير امور خارجه کشورمان درباره موضوع حضور خانواده بن‌لادن در ايران که برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند گفت: مدتی قبل سفارت عربستان خبر داد که يکی از دختران بن‌لادن در سفارت عربستان است. وزارت امور خارجه به اداره اتباع و سفارت عربستان اعلام کرد که طبق کنوانسيون در صورت احراز هويت، اين فرد می‌تواند با برگه عبور از ايران برود.

متکی گفت: برای ما هويت او محرز نشده است اما سفارت عربستان به اين موضوع اذعان کرده است.

وزير امور خارجه هم‌چنين با اشاره به قرارداد ۱۹۷۵ ايران و عراق گفت: نقاط صفر مرزی در مرزهای خاکی دو کشور و ميله‌گذاری‌ها در سال‌های گذشته از بين رفته است که بايد بازسازی شود اما اين کار انجام نشده است.

وی با اشاره به اين که اين موضوع در سه سال گذشته همراه با مسوولان عراقی پيگيری و با قرارداد ۱۹۷۵ انطباق داده شده است گفت: خوشبختانه در دو نوبت برای مشخص کردن نقطه صفر مرزی اين کار انجام شد و گروه‌های فنی نقطه صفر مرزی را بر مبنای اين قرارداد مشخص کردند.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان افزود: معاون حقوقی وزارت خارجه دراين باره گفت‌وگوهای مفصلی انجام داده است و در يکسال گذشته توافقاتی انجام شد اما به علت مسايل داخلی عراقی تعللی دراين باره صورت گرفت.

متکی گفت: نيروهای عراقی در منطقه فکه در ارتفاعات قرار دارند و در ۵ ماه گذشته به نزديکی چاه نفت آمدند و سنگر کوچکی درست کردند که خلاف بود و نبايد صورت می‌گرفت.

او افزود: به آن‌ها تذکر داده شد و بر اساس گفت‌وگوهايی که بين دو طرف انجام شد آن‌ها به موضع خود برگشتند.

متکی گفت: مدتی قبل اين‌کار دوباره انجام شد و طبيعی بود که بايد رفع مزاحمت می‌شد که نيروهای ايرانی اين‌کار را انجام دادند و دوباره در جای خود مستقر شدند.

وزير امور خارجه اظهار کرد: همان شب من با هوشيار زيباری تماس گرفتم و گفتم که حتماً به نيروهای خود بگوييد که دوباره اين کار خلاف را نکنند در غير اين صورت نيروهای ما آن‌ها را عقب می‌رانند.

وی افزود: نيروهای ما پس از پايان ماموريت خود دوباره در جای خود مستقر شدند و بعد توافق کرديم که کميته فنی را به‌سرعت تشکيل دهيم.

متکی با اشاره به اين که دولت در مصوبات خود تمام اعتبارات لازم را برای ميله‌گذاری تعيين کرده است گفت: اين موضوع به طرف عراقی اعلام شده است تا کار ميله‌گذاری تمام شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان با اشاره به اقدام برخی شبکه‌های منطقه‌يی در اين‌باره تصريح کرد: کشورهای منطقه اگر يک دوست مانند اين‌ها داشته باشند ديگر نيازی به دشمن ندارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016