دوشنبه 7 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعيه راه کارگر در باره خيزش مردم در روز عاشورا

خيزش ميليونی و قيام گونه مردم در روز عاشورا،
جلوه پرشکوه رزم بالنده آنان برای آزادی و برابری!

خيزش مردم در روز عاشورا در تهران و چند شهر ديگر نقطه عطف تازه ای را در جنبش پر دوام چند ماهه اخير مردم ما رقم زد. اوج اين حرکت در تهران به لحاظ شعارهای مردم و سرکوبگری خشن نيروهای انتظامی و عکس العمل جسورانه مردم صحنه های فراوانی بوجود آورد که يادآور روزهای قيام بود.

رژيم که از مدتها قبل و بويژه با عبور جنبش از فرازهای روز قدس ، ۱۳ آبان و ۱۶ آذر خود را برای مقابله با عروج تازه جنبش در ماه محرم و بويژه تاسوعا و عاشورا آماده ميکرد ناگهان به دنبال فوت آيت الله منتظری و برپايی تظاهرات گسترده در قم پايتخت ايدئو لوژيک و ام القراء نظام ولايت فقيه و در نجف آباد اصفهان و طرح شعار مستقيم سرنگونی خامنه ای ، از هراس گسترش جنبش در ميان لايه های وسيع تر مردم بيش از پيش بر خود لرزيد. ازاينرو در ادامه سياست سرکوب که تنها حربه ای است که در دستان پليدش دارد ، با افزايش تهديدها به مردم هشدار داد که محرم را سياسی نکنند و برای نشان دادن آمادگی اش برای سرکوب هر چه وحشيانه تر حتی در روز تاسوعا به مراسم خاندان خمينی در مسجد جماران که محل جلوس خمينی در روزهای پر رونق حکومت اسلامی بود حمله برد و تابوهای مقدس نظام را زير پا گذاشت تا به مردم هشدار دهد که هيچ سدی در برابر سرکوبش پابرجا نمی ماند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما مردم که دربرابر يورش وحشيانه مزدوران ولی فقيه در روز تاسوعا اعلام کرده بودند که " وعده ما در عاشورا "، به وعده خود عمل کردند و امواج گسترده جنبش خود را از نقاط مختلف تهران به حرکت درآوردند و با شعارهای ساختار شکنانه از قبيل مرگ بر خامنه ای ! اين ماه ماه خونه ،سيد علی سرنگونه! بارديگر نشان دادند که ولايت فقيه به منزله قلب حکومت اسلامی هدف مقدم آنان در مبارزه عليه استبداد و فقر و نابرابری است.

نيروهای گارد ويژه و سپاه و بسيج و لباس شخصی ها که در ۱۳ آبان و۱۶ آذر سعی کرده بودند که با توسل به خشونت از متصل شدن گروه های چند صد نفره مردم شورشی ممانعت کنند و نگذارند که پيکر جنبش يکپارچه عرض اندام کند ، اين بار با وجود بسيج بيشتر و خشونت هارتر، در برابر امواج پرخروش تر گروه های مصمم و افزاينده مردم ، در بسياری از نقاط نتوانستند از پيوستن شاخه های بيشمار مردم شورشی ممانعت کنند و حتی در مناطقی در محاصره نيروهای مردمی قرار گرفتند و در مواردی تن به خلع سلاح دادند ، در جاهايی با سنگر بندی مردم روبرو شدند و موتورها و وسايل نقليه شان به آتش کشيده شد، برخی ميادين و چهارراه ها برای مدتی در اشغال مردم قرار گرفت ، در جنگ و گريزدر خيابانهای فرعی و کوچه ها ، درهای خانه های مردم بر روی مردم شورشی باز شد و حتی در مواردی ماموران انتظامی از فرمان شليک به مردم اطاعت نکردند و در يک کلام صحنه های فراوانی آفريده شد که ياد آور روزهای قيام بود. هر چند که هنوز گستردگی و سراسری شدن جنبش و شکاف در حکومت و نيروهای مسلح به آن مرحله نرسيده که نبرد نهايی و قطعی بتواند روی دهد.

در خيزش عاشورا بار ديگر اين حقيقت به روشنی خود را نشان داد که از يک سو حکومت جز سرکوب عريان سلاح ديگری برای مقابله با جنبش مردم ندارد و از سوی ديگر با وجود سرکوب هار ، جنبش نيز نه تنها از ميدان به در نمی رود بلکه بيش از پيش به پوشالی بودن نيروهای سرکوب در برابر قدرت جنبش پی ميبرد و هر بار قوی تر برای مطالباتش بر ميخيزد. در چنين وضعيتی جنبش ذخاير مهمی دارد که ميتواند به کار گيرد: همانطور که در جريان تشييع جنازه منتظری در قم بخش گسترده تازه ای به جنبش خيابانی پيوستند و در حرکت اخير در تهران لايه های تازه ای بويژه از محلات پائين شهر صفوف جنبش را گسترده کردند و در شهرهای بيشتری درقم ، تبريز،مشهد ،اصفهان ، شيراز، مهاباد ،اردبيل ،اراک ،مهاباد ، نجف آباد،...مردم دست به تظاهرات زدند ، هر خيزش جنبش راه را برای گسترش وسيع تر جنبش خيابانی در تهران و شهرستان ها هموارتر ميکند و با پيوستن گروه های بزرگتر مردم تيغ سرکوب حکومت کندتر ميشود. وهمانطور که در ۱۶ آذر جنبش دانشجويی ، بر بستر جنبش عمومی با گستردگی کم نظيری جاری شد ، جنبش های ديگر اجتماعی ، شامل جنبش وسيع مزد و حقوق بگيران، زنان ، جنبش های ملی ، ....نيز در فضای همبستگی با جنبش عمومی ميتوانند بارورتر شوند و بنوبه خود جنبش عمومی را تقويت کنند.طبعا بر بستر اين حرکات گسترده ، تشکل های خود گردان و مستقل در شبکه های وسيع در محلات و محل کار شکل ميگيرد و در گامهای بعدی با ترکيب جنبش های خيابانی و جنبش های مطالباتی متنوع اجتماعی ، راه برای گسترش اعتصابات در محل کار و زمينه سازی اعتصابات توده ای سراسری بويژه در مراکز مهم اقتصادی و خدماتی نيز هموار ميشود.

اما هر گام تازه جنبش اين حقيقت را نيز آشکار ميکند که رهبری واقعی جنبش در بطن خود جنبش زائيده ميشود و در پيوند با خود جنبش معنا می يابد. اين رهبری به هيچ شخصيت ، هيچ دسته و گروه متمايز از جنبش نبايد واگذار شود. واگر در پيشروی جنبش برای سرنگونی حکومت ،بطور همزمان سازمان دهی شبکه ای و گسترده برای اداره همه امور جامعه اعم از اقتصادی ، سياسی ،...... پايه گزاری نشود ، بار ديگر شکست انقلاب تکرار ميشود.

در جنبش اخير بازهم گروه تازه ای از مبارزان راه آزادی اسير شدند. مبارزه برای آزادی کليه زندانيان سياسی و عليه شکنجه و اعدام همچنان با يد در داخل و خارج در صدر اقدامات تعطيل ناپذير جنبش باشد.

پر توان باد مبارزه مردم برای سرنگونی حکومت اسلامی!
گسترده باد مبارزه مردم برای آزادی و برابری !

سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
۶ دی ۱۳۸۸ ــ ۲۷ دسامبر ۲۰۰۹

سايت راه کارگر :www.rahekaregar.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016