سه شنبه 15 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اين ها در را برای تو و بقيه خوبان باز می کنند، برای بهمن احمدی امويی، جواد لگزيان

بهمن احمدی امويی
نمی دانم اسمم خوش خيال است يا هر چيز ديگر اما می خواهم خطاب به مسوولان قضايی کشور بگويم: "اگر به وحدت و برادری و آرامش می انديشيد جای بهمن الآن در اين جامعهء خشونت بار خالی است که بنويسد و از آرامش و دوستی و برادری بگويد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هفت سال زندان ،اين حکم بهمن احمدی امويی است .و من تنها می نشينم و فکر می کنم به آن وب سايت اکنون فيلتر شده ی انتخاباتی"خرداد نو" که بهمن در آن می نوشت .
يادم هست که مطلب طنزی را به او دادم و بهمن گفت :" نه ! نبايد با اين نگاه و ادبيات جلو رفت .اصلا شايد موسوی رای نياورد .فضا را نبايد ملتهب کرد . نبايد راديکال بود" و مثل هميشه با لبخند مطلب را برگرداند.
در تمام سايت ها هم هيچ مطلبی پيدا نمی کنيد جز سايتی که بهمن مديرش بود درباره ی تند شدن مطالبات انتخاباتی و جو ملتهب قبل از رای گيری و امکان افسردگی بعد از آن و امکان تشنج و هشدار درباره ی آن. هشدار می داد که همه مراقب باشيم ارامش جامعه به هم نريزد.
حتی وقتی مطلب را خواندم حسابی يکه خوردم سراغ بهمن رفتم و او را نگران اين موضوع ديدم. آنقدر نگران که هيج وقت نديده بودم.نگران راديکال شدن فضای جامعه .
و هزاران نمونه ی ديگر که خبری مبتنی بر حمله به يک حامی موسوی به او دادند و گفت جو ملتهب تر می شود. شايد فعلا اين خبر منتشر نشود بهتر باشد، راديکال شدن جامعه به نفع هيچ کس نيست.
و حتی بعد از اعلام نتايج انتخابات باز هم از آرامش و برادری می گفت .
نه نمی توانم گريه نکنم! برای اين لحظات برادر! نمی توانم که آدمی که يکپارچه نفی خشونت بود و همه از خوبی می گفت و اميد و برادری حال بايد ...
نمی دانم اسمم خوش خيال است يا هر چيز ديگر اما می خواهم خطاب به مسوولان قضايی کشور بگويم :"اگر به وحدت و برادری و آرامش می انديشيد جای بهمن الان در اين جامعه ی خشونت بار خالی است که بنويسد و از آرامش و دوستی و برادری بگويد."
نه! بهمن! برادر! مطمئن باش تو درست مرا نصيحت می کردی که تند ننويسم، بله اينها برادر های ما هستند.
اينها از ما هستند و در را برای تو و بقيه باز می کنند! من مطمئنم که همه ی ما فرزندان بهمن ۵۷ برادريم و حتما و حتما آن برادران می آيند درها را باز می کنند برايت ...برای تو و همه ی آن خوبها.
تا تو بنويسی : ما همگی برادريم.
تا آنوقت همه با هم اين کشور را که مال ماست، سرشار از اميد و سبز و شاد کنيم.
و تو برادر بدان که بهمن نزديک می شود و همه ی آن راهپيمايی های ۲۲ بهمن قبلی يادت باشد و فتح خرمشهر يادت باشد و همه ی آن خوبها کنار ما بودند... يادت باشد
بهمن احمدی امويی و سعيد ليلاز و فواد شمس و همه ی آن خوبها برادر مايند و جايشان خاليست در آن صفوف ميليونی.
من اميدوارم و اصلا شک ندارم که بهمن سبز اميد دوباره می آيد و باز کنار هم خواهيم بود ....ما همگی برادريم....و بهمن سبز اميد دوباره فصلی برای بودن و سرودن ماست...


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016