چهارشنبه 30 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: ارزش ريال را واقعی می‌کنيم، همه مردم در دو مرحله، مشمول هدفمندکردن يارانه‌ها می‌شوند، ايسنا

رييس‌جمهور گفت: همه‌ مردم تحت پوشش لايحه‌ هدفمندکردن و دريافت يارانه‌ها قرار می‌گيرند؛ البته در وهله‌ اول ‌‌٧٠ درصد و در مرحله‌ دوم ‌‌٣٠ درصد باقی‌مانده تحت پوشش قرار می‌گيرند.

به گزارش خبرنگار ايسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد که ظهر چهارشنبه در حاشيه‌ بازديد از نمايشگاه دستاوردهای نخبگان که در سالن شهيد بهشتی نهاد رياست‌جمهوری برپا شده بود، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره برخی نگرانی‌هايی که از اعلام خوشه‌بندی‌ها در طرح هدفمندکردن يارانه‌ها در مردم ايجاد شده است، افزود: من فکر نمی‌کنم در اين ارتباط جای نگرانی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ارقامی که مرکز آمار ارائه داده بر اساس اطلاعاتی است که از مردم در سال ‌‌٨٦ و اوايل سال ‌‌٨٧ دريافت و بر اين اساس مدل‌سازی کرده است و اين به معنای فيش حقوقی و دريافتی نيست که امروز دريافت می‌شود، بلکه فقط يک طبقه‌بندی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور هم‌چنين گفت: ما به دنبال اين هستيم که همه‌ مردم تحت پوشش قرار بگيرند، البته ممکن است نتوانيم اين کار را يکباره انجام دهيم و مجبور باشيم گام به گام انجام دهيم. ما در اين ارتباط نيازمند پايه اطلاعاتی بوديم، ولی همانطور که گفته شد جای نگرانی وجود ندارد و اين فقط يک طبقه‌بندی است. مردم می‌توانند بر اساس زمان‌بندی که اعلام شده به پايگاه آمار مراجعه و اطلاعات خود را تصحيح کنند.

احمدی‌نژاد با بيان اين که ما همپای مردم حرکت می‌کنيم، اظهار کرد: همه مردم ايران حق دارند از منابع کشور برخوردار باشند و ما دوست داريم اين يارانه‌ها به همه‌ مردم به يک‌باره پرداخت شود؛ ولی در اين ارتباط محدوديت وجود دارد. ما بايد مرحله به مرحله طرح را اجرا کنيم؛ مثلا در گام اول ‌‌٧٠ درصد و در گام دوم ‌‌٣٠ درصد؛ ولی همان طور که اشاره شد محدوديت‌های اجرايی وجود دارد و برنامه‌ اصلی اين است که همه مردم تحت پوشش هدفمند کردن يارانه‌ها قرار بگيرند.

رييس‌جمهور هم‌چنين با بيان اينکه در آينده نزديک در يک برنامه تلويزيونی به تشريح اين موضوع خواهد پرداخت در ارتباط با هدفمند کردن يارانه‌ها به ارائه‌ مثالی پرداخت و گفت: فرض کنيد کل اقتصاد و منابع ما يک ظرف است و در آن ظرف سطحی از آب وجود دارد و بناست دولت بخشی از آن را بردارد و تقسيم‌بندی کند و دوباره آن آب را به ظرف برگرداند. چيزی کم نمی‌شود، آب به ظرف برگردانده می‌شود.

وی گفت: اين آب تقسيم‌بندی شده که بخشی از آن به صنعت می‌رود و بخشی به کشاورزی.

رييس‌جمهور با بيان اينکه يارانه‌ها بايد به صورت مناسب توزيع شود و مستقيما به جيب مردم برود، گفت: در واقع با اين تقسيم‌بندی چيزی از مردم کم نمی‌شود و پولی است که به زندگی مردم برگردانده می‌شود، ولی هدفمندشده و مردم سهم خود را برداشت و آن‌گونه که می‌خواهند استفاده می‌کنند که در جهت رشد کشور قرار می‌گيرد و مانع اتلاف منابع می‌شود.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه اين پولی که برداشته می‌شود به جيب مردم بازگردانده می‌شود، گفت: برخی اظهارنظرهايی که در اين ارتباط مطرح می‌شود غيرکارشناسی است. آنچه ملاک است قدرت خريد مردم است؛ مثلا فرض کنيد کسی قبلا در ماه دو کيلو گوشت می‌خريده، بايد کاری کنيم که او ‌‌٥ / ‌‌٢ کيلو در ماه بتواند بخرد. يا قبلا سالی يکبار می‌توانسته به مسافرت برود که بايد کاری شود که سالی دو بار برود.

رييس‌جمهور در ادامه گفت: عددها مهم نيستند، در اينجا نسبت برخورداری مردم مهم است.

به گزارش ايسنا وی افزود: ما می‌خواهيم واحد پول را تغيير دهيم و صفرها را برداريم و ارزش ريال را واقعی کنيم؛ چرا که در حال حاضر ارزش ريال واقعی نيست.

وی با بيان اين که اين امر در دستور کار دولت است، اظهار کرد: وقتی اين‌ها با هم انجام شود ان‌شاءالله از ابتدای کار اجرای هدفمندکردن يارانه‌ها قدرت خريد مردم و سطح رفاه آنان بالا می‌رود.

احمدی‌نژاد با بيان اين که همان‌طور که گفته شد اگر مردم در مورد اطلاعاتشان اشتباهی کرده باشند يا مرکز آمار در تقسيم بندی‌هايش اشتباهی کرده باشد، مردم می‌توانند در فاصله زمانی مشخص به پايگاه آمار مراجعه و اطلاعاتشان را تصحيح کنند گفت: دولت درصدد است به صدرصد مردم يارانه‌ اختصاص داده شود؛ مگر کسانی که خود داوطلب باشند که نگيرند؛ ولی همان‌طور که گفتم ما يکدفعه نمی‌توانيم اين کار را انجام دهيم و بايد گام به گام اين کار انجام شود؛ البته سعی می‌کنيم فاصله برداشتن گام‌ها کم باشد.

وی هم‌چنين گفت: برنامه دولت ارائه {يارانه} به ‌٧٠ درصد مردم در وهله اول و ‌٣٠ درصد در گام دوم است. به عددها کاری نداشته باشيد؛ ‌٧٠ درصد مردم در گام اول {يارانه} دريافت خواهند کرد.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به بازديدش از نمايشگاه دستاوردهای علمی کشور گفت: اين نمايشگاه گوشه ای از دستاوردهای علمی و تلاش جوانان و مخترعان ماست. کارهايی که انجام شده در بخشهای صنعت و پژوهش در ارتقای کيفيت زندگی و صنعت کشور بسيار موثر است.

وی ادامه داد: اين نمايشگاه ، نمايشگاه جالب و متنوعی است؛ گرچه کوچک است، اما اين بيانگر جوشش، خودباوری و نوآوری جوانان و اعتماد به نفس بسيار بالای آن‌هاست. امروز جوانان و دانشمندان ما خود را پيدا کرده‌اند، با اعتماد به نفس حرکت می کنند، در عرصه‌های مختلف وارد می‌شوند و در هيچ عرصه علمی محدوديتی برای جوانان ما وجود ندارد و هيچ عرصه‌ای دور از دسترس جوانان ما نيست.

رييس‌جمهور در پايان با اشاره به اهميت اين که دستگاه‌های مربوطه در حد توان از اين مبتکران و مخترعان دفاع و حمايت کنند، گفت: واقعا حجم، تنوع و سطح نوآوری‌های جوانان و مبتکران ما خارج از توان و پيگيری‌های دولت است و اميدوارم همه اين ابتکارات در چرخه توليد و صنعتی‌شدن کشور و خدمت به مردم قرار بگيرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016