شنبه 3 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خواسته دستگاه‌های امنيتی: انحلال دفتر تحکيم وحدت، گزارشی از روند فشارها به عمده‌ترين تشکل دانشجويی کشور، ادوارنيوز

ادوارنيوز: چهار عضو زندانی شورای مرکزی اتحاديه انجمن های اسلامی دانشجويان (دفتر تحکيم وحدت) تحت فشار قرار دارند تا انحلال عمده ترين تشکل دانشجويی کشور را اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار ادوارنيوز، بهاره هدايت، ميلاد اسدی، مهدی عربشاهی و مرتضی سمياری چهار عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت هستند که اکنون در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوين بازداشت و در اختيار وزارت اطلاعات هستند.

ميلاد اسدی، دانشجوی دانشگاه خواجه نصير تهران که ۹آذرماه در تهران بازداشت شده است اکنون بيش از ۵۵ روز را در انفرادی به سر برده و در دور جديد بازجويی ها که با بازداشت تعدادی ديگری از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم در حوادث پس از عاشورا آغاز شد، تحت فشار قرار دارد تا انحلال دفتر تحکيم وحدت را اعلام نمايد. ميلاد اسدی در دور جديد بازجوی ها به بند امنيتی ۲۴۰ منتقل شده است که شرايط به مراتب دشوارتری نسبت به بند۲۰۹ دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهدی عربشاهی و مرتضی سمياری نيز که هر دو در انفرادی نگهداری می شوند پيش از بازداشت چندين بار احضار و در مورد ادامه فعاليت دفتر تحکيم مورد بازجويی و تهديد قرار گرفته بودند. اين دو عضو دربند شورای مرکزی دفتر تحکيم تاکنون موفق به ملاقات با خانواده خود نشده اند. مهدی عربشاهی در روز عاشورا (۶دی) و مرتضی سمياری ۱۵ دی ماه بازداشت شده اند.

بهاره هدايت ديگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت نيز که از روز ۹ دی ماه در بند۲۰۹ در بازداشت است در بازجويی ها با مساله انحلال دفتر تحکيم وحدت مواجه است.

دفتر تحکيم وحدت، عمده ترين سازمان دانشجويی در ايران پس از انقلاب است که در سال ۵۹ زير نظر آيت‌الله خمينی رهبر فقيد انقلاب و بينانگذار جمهوری اسلامی به عنوان اتحاديه انجمن‌های اسلامی دانشجويان تشکيل شد. بخش عمده ای از فعالان سياسی که عمدتا در جريان اصلاح طلبان قرار دارند، از فعالان دفتر تحکيم طی ادوار متخلف بوده‌اند. که از فعالان سابق آن که اکنون در جبهه اصلاح طلبان فعالند می‌توان به محسن ميردامادی، دبيرکل جبهه مشارکت ايران و نماينده دور ششم مجلس، علی اکبر موسوی خوئينی، دبيرکل سابق سازمان دانش آموختگان ايران و نماينده مجلس ششم، فاطمه حقيقت جو نماينده مجلس ششم، حبيب‌الله بيطرف وزير سابق نيرو، علی افشاری و عبدالله مومنی و ... اشاره کرد و در جناح اصولگرايان نيز به محمود احمدی‌نژاد (عضو اولين شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و رييس دولت جمهور اسلامی در دوره نهم) اشاره کرد.

آخرين نشست انتخاباتی دفتر تحکيم وحدت با حضور ۴۱ حق رای برای چندمين سال پياپی با ممانعت مسئولان آبان ماه ۱۳۸۷ در خارج از دانشگاه برگزار شد. دفتر تحکيم وحدت همچنين در انتخابات اخير رياست جمهوری پس از چند دوره تحريم انتخابات، از نامزدی مهدی کروبی حمايت کرد.

با اين حال پس از اتخاذ شيوه انتقادی و تکيه بر اصل استقلال نهاد دانشگاه از قدرت در اواسط دهه ۷۰ حاکميت همواره سعی کرده تا با اين اتحاديه دانشجويی برخورد کرده و فعاليت آن را محدود سازد. برخوردهايی که به ويژه پس از فجايع تيرماه ۷۸ علنی شد.

ايجاد تشکل های مشابه مانند انجمن های مستقل دانشجويی و گسترش حضور بسيج و تشکلی به نام جامعه اسلامی در دانشگاه‌ها و همچنين جعل عنوان اين تشکل توسط يک گروه خودخوانده وابسته به نهادهای امنيتی از جمله اين سناريوهای امنيتی بوده است.

اما اکنون دستگاه‌های قضايی و امنيتی جمهوری اسلامی که در دهه هشتاد بارها اقدام به بازداشت انفرادی و يا دستجمعی اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت کرده است، در حالی که ۴عضو شورای مرکزی اين اتحاديه دانشجويی را به همراه ده‌ها فعال دانشجويی در سراسر کشور در بازداشت دارد، تنها يک راه پيش پای اعضای دفتر تحکيم وحدت گذاشته است؛ انحلال. خواسته‌ای که با مقاومت روبرو شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016