پنجشنبه 15 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وقوع اتفاقاتی پشت پرده بر سر برنامه هسته‌ای ايران، کلمه

بر پايه اين اظهارات متکی می‌توان گفت که هم‌زمانی تحويل دادن اورانيوم غنی‌شده‌ی ايران و تحويل‌ گرفتن ميله‌های سوخت همان آلترناتيوی باشد که ايران خواستار آن شده است.


کلمه: به نظر می‌رسد که در مناقشه‌ اتمی ايران با جامعه جهانی تحرکات تازه‌ای به‌وجود آمده است. اگر چه اين تحرکات پيش‌تر از آنچه نمايان باشد، بيشتر پشت پرده است اما با موشکافی سخنان مسئولان جمهوری اسلامی ايران و گزارش رسانه‌ها می‌توان نشانه‌های تازه‌ای در ارتباط با آنها را کشف کرد.

به گزارش سايت ديپلماسی ايرانی،برخی منابع خبری نزديک به اصولگرايان مخالف دولت در تاريخ ۱۱ بهمن گزارش دادند که ظاهرا برنامه‌ای برای خروج اورانيوم در بی‌خبری افکار عمومی مد نظر است. دويچه وله به نقل از آسوشيتدپرس گزارش داد که متکی وزير امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ايران برای آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نامه‌ای نوشته و آمادگی ايران را برای انجام معامله‌ هسته‌ای اعلام کرده است. در اين نامه ايران از آژانس بين‌المللی خواستار يک آلترناتيو شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جزئياتی از اين معامله منتشر نشده است اما آينده نيوز به نقل از منابع غربی نوشته که ارسال سريع اورانيوم غنی‌شده ايران و يک سال انتظار برای تبديل اورانيوم به ميله سوخت از فرازهای مهم توافق هسته‌ای ايران با غرب محسوب می‌شود.

متکی در مصاحبه‌ خود با آسوشيتدپرس گفته است که انجام معامله بر روی ميز قرار دارد اما دولت ايران قصد دارد اين تبادل هم‌زمان انجام شود.

بر پايه اين اظهارات متکی می‌توان گفت که هم‌زمانی تحويل دادن اورانيوم غنی‌شده‌ی ايران و تحويل‌ گرفتن ميله‌های سوخت همان آلترناتيوی باشد که ايران خواستار آن شده است.

متکی در مصاحبه‌ خود همچنين از شروع رفت و آمدها برای انجام معامله هسته‌ای سخن گفته و ابراز اميدواری کرده که اين معامله در زمان بسيار کوتاهی به انجام برسد.

وی در اين باره گفت: «ممکن است اين معامله چند ماه طول بکشد ولی کشورهای طرف معامله از هم‌اکنون می‌توانند اورانيوم ۲۰ درصدی را برای استفاده‌ ايران آماده کنند.»

به گفته اين منابع خبری يوکيا آمانو دبير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مانند يک ميانجی برای انجام معامله‌ هسته‌ای برای خارج کردن بخش اعظم اورانيوم توليد شده ايران از کشور عمل می‌کند. اين اظهارات جای ترديد زيادی باقی نمی‌گذارد که ايران پيشنهاد اوليه‌ آژانس را پذيرفته است.

از سوی ديگر به موازات اين اخبار خبرهايی به گوش می‌رسد که حکايت از رايزنی ايران با فرانسه و برزيل در کنفرانس داووس در سوئيس برای خروج ايران از بن‌بست فعلی است.

در هفته‌های گذشته فشار جامعه‌ جهانی بر ايران به گونه‌ای چشمگير افزايش يافت. اين فشار تنها در سخنان دولتمردان کشورهای طرف مذاکره به چشم نمی‌خورد بلکه در برخی اقدامات عملی نيز خود را نشان می‌داد.

گرچه دولت چين همچنان بر ادامه گفت‌وگوها با ايران تاکيد دارد اما دولت‌های غربی تاکيد می‌کنند که در صورت عدم تمکين ايران تحريم‌های شديد‌تر و حتی فلج‌کننده‌ای را عليه اين کشور وضع خواهند کرد. روسيه نيز پيش‌تر از رد پيشنهاد مبادله‌ اورانيوم در خاک خود توسط ايران ابراز ناخرسندی کرده است.

روز يکشنبه ۳۱ ژانويه روزنامه نيويورک‌تايمز گزارش داد که ايالات متحده‌ امريکا به تحرکات نظامی خود در منطقه‌ خليج فارس افزوده است. اين روزنامه به نقل از مقامات رسمی دولتی نوشت که امريکا با شتاب در کشورهای حوزه خليج فارس چون کويت، قطر، بحرين و امارات متحده‌ی عربی، سيستم پدافند موشکی مستقر کرده است.

علاوه بر آن قرار است از اين پس ناوهای جنگی امريکا از نوع اگيز در آب‌های خليج فارس تردد کنند. اين کشتی‌ها به رادارهای ويژه‌ای مجهزند و می‌توانند موشک‌های ميان‌برد شليک شده را در هوا منهدم کنند.

ناظران سياسی اين اقدامات را در رابطه با بن‌بست مناقشه‌ اتمی با ايران ارزيابی می‌کنند.

مايک مولن فرمانده ستاد ارتش امريکا ماه پيش گفته بود، اگر پرزيدنت باراک اوباما در مناقشه‌ اتمی با ايران ناچار به استفاده از ابزار نظامی شود، نيروهای اين کشور بايد آماده باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016