یکشنبه 2 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کامل سخنان عزت‌الله ضرغامی در تشريح عملکرد انتخاباتی صداوسيما، ايسنا

سيدعزت‌الله ضرغامی که شنبه اول اسفند ماه در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسين حاضر شده بود به تشريح عملکرد انتخاباتی صداوسيما پرداخت و درباره‌ی عدم به تصوير‌کشيدن چهره و صحبت‌های آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در برخی از برنامه‌های تلويزيونی و خصوصا حضور وی در راهپيمايی ۲۲ بهمن،‌ توضيحاتی را ارائه داد.

رييس صداوسيما گفت: ما احترام ويژه‌يی برای ايشان قائل هستيم و در دوره‌های مختلف به نقش و جايگاه ايشان توجه داشته‌ايم؛ اما در حوادث بعد از انتخابات برخی از سياست‌های ايشان در جهت واگرايی بود، البته ما توجه داشتيم که در راهپيمايی ۲۲ بهمن حضور ايشان را به تصوير بکشيم و دوستان ما توجه بسياری کردند که تصويری که قابل پخش باشد را به نمايش بگذارند، اما جمعيتی که در اطراف ايشان بودند اين امر را غيرممکن می‌کردند.


***وظيفه‌ی انقلابی خودمان را می‌دانيم

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو ايسنا، رييس سازمان صدا و سيما در ادامه‌ی بحث عدم به تصوير کشيدن چهره و سخنان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تصريح کرد: لازم نيست تمام کارهايی که در رسانه انجام ‌دهيم را اطلاع‌رسانی کنيم و بگوييم که اين تلاش‌ها را انجام داده‌ايم؛ اما از هرجهت وظيفه‌ی انقلابی خودمان را می‌دانيم و در جهت آن حرکت می‌کنيم.


***من از همان ابتدا بحث چندصدايی در صدا‌وسيما را مطرح کردم

سيدعزت‌الله ضرغامی که در اين نشست به پرسش‌های اعضای جامعه اسلامی مهندسين پاسخ گفت، در پاسخ به اين پرسش که آيا بعد از انتخابات به ضرورت طرح تمام حقايق در صدا‌وسيما پی برده‌است و يا از قبل هم بر اين رويکرد تاکيد داشته‌؟ گفت: من از همان ابتدا بحث چندصدايی در صدا‌وسيما را مطرح کردم و آن را از همان روزهای اول به اجرا درآوردم؛ در اين بخش تلاش می‌کنيم که خوب جلو برويم اما لازمه‌اش همکاری همه‌ی دوستان است.


***پخش مناظره‌ها از تلويزيون ضرر‌هايی را به همراه نداشته

او در پاسخ به پرسش ديگر که آيا پخش مناظره‌ها از تلويزيون ضرر‌هايی را به همراه نداشته است، گفت: من با اين عقيده مخالف هستم؛ ما می‌توانيم مناظره‌ها را حتما ادامه دهيم؛ البته اگر همه با ما همکاری داشته باشند.

ضرغامی تاکيد کرد: صدا‌وسيما به هر دلايلی که حساب کنيد طرفدارا آزادی بيان است و دوست دارد اين زيبايی مطرح شود.

او ادامه داد: گاه يک برنامه‌ی گفت‌وگو محور از برنامه‌ی نمايشی پرمخاطب‌تر می‌شود که برای ما افتخار است، توليد چنين برنامه‌هايی هزينه نمی‌خواهد و در شرايطی که ما دچار مشکل بودجه هستيم. اين برنامه‌ها می‌توانند راهگشا باشند فقط يک تريبون و تحمل می‌خواهد.


***بودجه در حد بخور‌ونمير!

ضرغامی درباره‌ی مشکلات بودجه‌ای سازمان صدا‌وسيما هم گفت: در مقطعی قرار بود ۵۰ ميليارد تومان به ما اضافه شود که در نهايت مجلس با آن موافقت نکرد.

اين صحبت از سوی رييس سازمان صدا‌وسيما با اين پرسش مهندس باهنر همراه شد که صدا‌وسيما بودجه‌اش را از کجا تامين می‌کند؟

ضرغامی در پاسخ به اين پرسش گفت: شوخی کردم. اگر همين بودجه را مجلس کم نکند جای شکر دارد به هرحال اين بودجه در حد بخور‌ونمير هست.

***«خواص» حتما بار مثبت ندارد

رييس سازمان صدا‌وسيما در پاسخ به اين پرسش که چرا نام برخی از افراد جريان‌ساز در انتخابات را نخبه و خواص می‌گذاريم گفت: خواص حتما بار مثبت ندارد؛ ضمن اين‌که بحث من از خواص تنها دو سه نفری که نامزد انتخابات بودند، نيست.

او ادامه داد: انتخابات يک پروژه‌ی جدی است که در آن خواص امتحان دادند و شکی نيست که بسياری در اين امتحان لغزيدند، همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند اين انتخابات امتحانی برای خواص است و البته خيلی از خواص امتحانی خوبی پس ندادند و برخی با توجيهات خود مسير عجيب‌ و غريبی رفتند.


***انتقاد به سريال‌های ماه رمضان

رييس سازمان صدا‌وسيما سپس در پاسخ به پرسشی درباره‌ی ضعف‌بودن برخی سريال‌های ماه رمضان اذعان داشت: من اين نکته را قبول دارم که گاه محاسبات ما درست جواب نمی‌دهد و اين به‌دليل پيچيدگی‌های حوزه‌های اجتماعی است به همين دليل است که ما برای مناسبتی مانند ماه رمضان چند سريال را پخش می‌کنيم تا بالاخره يک يا دوتا از آن‌ها درجذب مخاطب موفق باشد.

او در ادامه يادآور شد که ممکن است برخی از سريال‌های فاخر در جذب مخاطب چندان موفق نباشد اما اثری به يادگار برای سازمان صدا‌وسيما خواهند بود.

ضرغامی در ارتباط به سريال‌های «نردبام آسمان» و «سال‌های مشروطه» اشاره کرد که ممکن است نسبت به برخی از سريال‌های خانوادگی مخاطب کمتری داشته باشند اما اثری فاخر محسوب می‌شود.


***

رييس سازمان صدا‌وسيما هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که چرا صدا‌وسيما برخی از کژی‌ها و کمبود‌های جامعه را به نمايش نمی‌گذارد تصريح کرد: بايد اين کار را انجام دهيم و برای ايجاد ظرفيت شما هم می‌توانيد به ما کمک کنيد.

ضرغامی در پاسخ به اين پرسش که چرا تخصص‌گرايی شبکه‌ها در سازمان صدا‌وسيما شتاب لازم را ندارد گفت: طبق آمارها، ۹۶ درصد از مردم هرروز تلويزيون می‌بينند پس ما موفق عمل کرده‌ايم بخش کمی از اين چهار درصد که تلويزيون نمی‌بينند به رسانه اعتماد ندارند. مردم با رسانه‌ی خودشان ارتباط برقرار کرده‌اند و ميانگين چهار‌ونيم ساعت در روز تلويزيون می‌بينند و در راديو هم اين رقم يک‌ونيم ساعت است.

رييس سازمان صدا‌وسيما هم‌چنين تاکيد کرد که تعداد شبکه‌ها مهم نيست و آن چه اهميت دارد کيفيت است و اين‌که آنتن و کنداکتور شبکه‌ها بايد مهندسی شود.

او اعلام کرد که برای تعيين کنداکتور خود وقت بسياری صرف کرده است تا برنامه‌ها درست در کنداکتور پخش قرار بگيرند و هم‌پوشانی ايجاد نشود.

ضرغامی سپس گفت: سياست ما تخصصی‌کردن شبکه‌ها است و در حال حاضر نيز به جز ۳ تا ۴ شبکه‌ی عمومی، مابقی شبکه‌ها در صدا‌ تخصصی هستند.


***مناظره‌های تلويزيونی و لزوم طراحی سد مناسب

رييس سازمان صدا‌وسيما در اين نشست هم‌چنين در پاسخ به پرسشی درباره‌ی مناظره‌های تلويزيونی و لزوم طراحی سد مناسب و اين‌که به يک مرتبه اين سد برداشته نشود گفت: اين مناظره‌ها دارای تبعات منفی هم بود که در کنار تبعات مثبت از بين می‌رفت، البته اگر ما می‌توانستيم دو طرف مناظره را قانع کنيم که مجری بر موضوعات کنترل داشته باشد اين تبعات منفی رخ نمی‌داد.

ضرغامی گفت: مناظرات تلويزيونی بسيار حساس بود و در حد ۵۰ ميليون بيننده داشت گاه مردم پس از اين مناظرات به خيابان‌ها می‌ريختند و با ماشين در سطح شهر حرکت می‌کردند و بوق می‌زدند، جمعيت زيادی هم در پارک‌ها می‌نشستند و دسته‌جمعی مناظرات را می‌ديدند اين اتفاقات مرا ياد شب‌های اشغال لانه‌ی جاسوسی می‌انداخت. مردم دو هفته‌ای شب و روز مقابل سازمان صدا‌وسيما بودند.


***اگر نامزد‌های انتخابات اجازه می‌دادند

وی سپس تاکيد کرد: اگر نامزد‌های انتخابات اجازه می‌دادند که اين مناظره‌ها را درست کنترل کنيم تبعات منفی رخ نمی‌داد، البته از مناظره‌ی دوم می‌خواستيم اين کار را انجام دهيم و دکتر پورحسين (مجری مناظره) هم فدارکاری بسياری کردند و می‌خواستند اين اتفاق بيفتد اما امکانش مهيا نبود با اين حال نمی‌توان به دليل آسيب‌هايی که مناظره‌ها داشت اين ساختار را نديده بگيريم.


*** هنرمندان نجيبانه با نظام و صدا‌وسيما همکاری داشتند

رييس سازمان صدا‌وسيما همچنين در پاسخ به اين پرسش که چقدر جامعه‌ی هنری وظيفه‌اش را نسبت به آرمان‌های جامعه انجام داده‌است و چقدر اين قابليت را دارد؟ گفت: تجربه‌ای که در اين ۱۵ سال دارم حاکی از اين است که جامعه‌ی هنری ما بسيار ارزشمند و نجيب است. جامعه‌ی هنری نسبت به بسياری از اقشار ديگر که لغزش‌های غيرقابل باوری در بزنگاه‌ها داشته‌اند، نجيبانه با نظام و صدا‌وسيما همکاری داشتند ولی به دليل روحيه‌ی خاصی که دارند و شيطنت‌هايی که برخی در قالب مصاحبه‌هايی که با آنها انجام می‌دهند و بزرگنمايی‌هايی که انجام داده‌اند باعث شده است چهره‌ای متفاوت را از برخی هنرمندان شاهد باشيم. بسياری از هنرمندان در مسائل اجتماعی و اعتقادی بسيار خوب برخورد می‌کنند، البته ممکن است مشکلاتی هم ديده شوند که بايد با آن‌ها برخورد شود اما تعميم آن به کل جامعه‌ی هنری درست نيست؛ مديران اگر خوب عمل کنند يکی از پيشروترين جوامع برای تحقق آرمان‌های جمهوری اسلامی هنرمندان است.


***پديده «کمانش»

ضرغامی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسين به پديده «کمانش» در مهندسی اشاره کرد و آن را با فضای بعد از انتخابات تطبيق داد.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان صدا و سيما در ابتدای سخنانش جامعه اسلامی مهندسين را تشکل ارزشمندی دانست که در مقاطع سياسی نقش مهمی و در آينده کشور و ساختن فضای آرمانی ايفا ‌کرده‌است.

او سپس با اعتقاد بر اين که امروزه مهندسی مفهوم گسترده‌تری پيدا کرده‌است، افزود: امروز در بسياری از رشته‌ها و حوزه‌ها مهندسی کلمه مانوس و قابل درکی است. علت هم به هويت مهندسی بر می‌گردد. از آنجچا که اين رشته‌ها مبنا را دارند، می‌توانند در بسياری از حوزه‌ها ورود پيدا کنند.

ضرغامی ادامه داد: به دليل اين‌که مهندسی مسيرعقلانی را ترسيم می‌کند و می‌تواند متغيرها را شناسايی و به آنها وزن بدهد، يک جريان منطقی در ذهن ترسيم می‌کند و اينگونه است که امروز می‌بينيم، مدل‌های مهندسی در بسياری رشته‌ها پذيرفته شده و راهگشاست.

رييس سازمان صدا و سيما گفت: حتما يک مدل مهندسی خوب می‌تواند به ذهن ما کمک کند که بسياری از پديده‌های انسانی را تحليل کنيم. قابليت ارائه‌ی مدل‌های مهندسی بالاست و از اين ظرفيت می‌توان در بسياری از حوزه‌های اداره کشور استفاده کرد. من از اين مدل در حوزه‌ی رسانه استفاده کردم و جواب خوبی هم داده‌ و کاملا قابل تطبيق است؛ البته ادعا نمی‌کنيم در حوزه‌ی مسائل علوم انسانی و اجتماعی حتما در تمام حوزه‌ها می‌توانيم تطابق يک‌به‌يک ايجاد کنيم و البته فرق‌هايی هم وجود دارد. اما اين طرف قضيه

او سپس با اشاره به مفهوم «کمانش» در مهندسی افزود: يکی از مفاهيم مهندسی را انتخاب کردم که پيرو اين مفهوم، درباره‌ی انتخابات و حوادث بعد از انتخابات مطالبی را بيان کنم .

ضرغامی ادامه داد: يکی از پديده‌های بسيار جالب، پديده‌ای تحت عنوان کمانش است. بد نيست بدانيد ظرف ۴۰ سال گذشته به قبل، اين پديده چندان مورد توجه نبود؛ اما با ساخت ساختمان‌های مرتفع، پديده‌ی کمانش اضافه شد و حتما در طراحی سازه مورد توجه است. فرق پديده‌ی کمانش با ساير پديده‌ها اين است که انهدام سازه به‌طور ناگهانی و بدون عوارض انجام می‌گيرد و به انهدام کل بنا منجر می‌شود. درحالی که خمش اين‌طور نيست؛ خمش پديده‌ای قابل پيش‌بينی و رويت است. حتی با چشم غيرمسلح يا محاسبات و غيره می‌توانيد تغيير شکل سازه‌های مهم را در ارقام ميکرونی ببينيد و فکری به حال آينده سازه کنيد. اما کمانش به يک باره اتفاق می‌افتد و تا لحظه‌ی انهدام سازه متوجه تغيير شکل نمی‌شويد. ضمن اينکه کسی نمی‌تواند در يک سازه کمانش را اندازه‌گيری کند.

رييس سازمان صدا و سيما در ادامه اين نکته را مطرح کرد که کمانش در موضوعات اجتماعی و سياسی هم کاملا وجود دارد.

او گفت: در جامعه برخی روند‌های انهدام خمشی و برخی کمانشی است و از آنچه بايد ترسيد، مساله دوم است.

در انهدام خمشی تغيير شکل جامعه ديده می‌شود و برخی افراد مدام هشدار می‌دهند، اما در مورد کمانش اين‌طور نيست؛ در مورد کمانش در جامعه بايد نگران مجموعه نيروهايی باشيم که وارد می‌شوند و هيچ‌کس از آن ها خبر ندارد و علائمی هم بروز نمی‌دهد؛ولی يک مرتبه می‌بينيم چيزی شکست.

او سپس با خطاب‌ قرار‌دادن حاضران در سالن اين پرسش را مطرح کرد: وظيفه‌ی ما و شما که روشنفکر دينی هستيد در اين مورد چيست؟

ضرغامی سپس پاسخ داد: با حوادث بعد از انتخابات طبقه‌بندی ديگر معنا ندارد. در اين حوادث تعريف و شکستی ايجاد شد و هزينه‌ی زيادی به جامعه تحميل شد که در حقيقت انتخابات بهانه بود. در اين دوره بحث‌هايی دراين حوزه به وجود آمد که انتخابات و نتيجه‌ی انتخابات در حقيقت جرقه‌ای بر بشکه‌ی باروتی بود که آن را مشتعل کرد، البته ما با نگاه دينی همه اين مسائل را باعث قوت نظام تعبير کرديم، اما همان‌طور که رهبر انقلاب هشدار دادند و روشنفکران را به مقابله دعوت کردند و بخشی از اين‌ها ناشناخته بود.

ضرغامی سپس به فرمول کمانش اشاره کرد و افزود: در اين فرمول هرچه ارتفاع بالاتر برود افزايش نيرو با توان دو نسبت معکوس دارد. بنابراين وقتی ارتفاع زياد و پايه‌ی بنا کم باشد آسيب‌های زيادی را شامل حال بنا خواهد کرد که از آن جمله کمانش است.


***تطبيق فرمول «کمانش» با جريان انتخابات

او با تطبيق اين فرمول با جريان انتخابات خاطرنشان کرد: وقتی در انتخابات امسال تعداد رای‌دهندگان از ۳۰ ميليون به ۴۰ ميليون افزايش يافت ارتفاع عظيمی شکل گرفت که حتما بايد منتظر اتفاقات غيرمنتظره می‌بوديم. اين ده ميليون رای‌دهنده که اضافه شده بودند تيپ‌هايی بودند که بسياری از آنها برای اولين‌بار در انتخابات شرکت می‌کردند و شناسنامه‌ی آن‌ها مهر می‌خورد و به اين مساله هم افتخار می‌کردند.

ضرغامی تاکيد کرد: وقتی ۳۰ ميليون رای‌دهنده به ۴۰ ميليون افزايش پپدا می‌کند مسلما فرمول و قوانين عوض می‌شود و همگی حتی خود من شايد از اين مساله غافل شديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


***در دعواهای سياسی آدم‌های بزرگ را از جريان خارج می‌کنند

رييس سازمان صدا‌وسيما در جلسه‌ی جامع مهندسين اسلامی سپس ياد‌آور شد: متناسب با شکل سازه می‌توان ميزان پايداری آن را محاسبه کرد که از آن جمله تيرهای لانه زنبوری است. ما در جامعه‌مان چقدر ممان اينرسی که می‌تواند بسياری از فشارها را تحمل کند ايجاد کرديم. بسياری از نهادهای مدنی، NGO‌ها و گروه‌های ديگر همان ممان‌های اينرسی هستند که می‌توانند فشارها را بگيرند. اين درحالی است که ما در حوزه‌های مختلف وقتی حتی يک حرف مخالف مطرح می‌شود فضايی را ايجاد می‌کنيم که گويی اين جريان با حاکميت مشکل دارد. اين درحالی است که همواره اين‌گونه بوده که در دعواهای سياسی آدم‌های بزرگ را از جريان خارج می‌کنند تا لطمه نخورند. اما ما چقدر توانستيم حاکميت را از اين نزاع‌ها خارج کنيم.

ضرغامی سپس گفت: فکر می‌کنيم هر مخالفتی کل حاکميت را زير سوال می‌برد درحالی که اين‌طور نيست برای مثال حتی وقتی يک ديالوگ معمولی در يک سريال طنز شکل می‌گيرد برخی اين نکته را مطرح می‌کنند که شما سريالی ساختيد که اصل حاکميت را زيرسوال می‌برد. کجای اين ديالوگ اين‌گونه است. بايد پذيرفت که تنها يک سريال معمولی بوده است.

رييس سازمان صدا‌وسيما سپس با بيان اين‌که غير از ممان اينرسی، فرمول ديگری وجود دارد در اين ارتباط به قابليت انعطاف اشاره کرد و گفت: سازه اگر قابليت انعطاف داشته باشد حتما نسبت مستقيم با پديده‌ی کمانش خواهد داشت.


***فيلم تبليغاتی اول آقای کروبی ساختارشکنی بسياری داشت

او بار ديگر به حوادث پس از انتخابات اشاره کرد و گفت: ما در مجموعه‌ای هستيم که اگر بنا باشد اتفاقی منطقی رخ دهد بايد همه به هم کمک کنيم. البته در بعضی از حوزه‌های صدا‌وسيما هم در جريان انتخابات خوب عمل شد. برای مثال فيلم‌های انتخاباتی نامزد‌ها يک فريم از آن هم حذف نشد. فيلم اولی که آقای کروبی ساختند ساختارشکنی بسياری داشت و پس از اين‌که در اين ارتباط از رهبری سوال کرديم ايشان گفتند اشکالی ندارد انتخابات است همه بيايند حرف‌هايشان را بزنند. بنابراين از جهتی آزادی عمل‌ها بود. اما اين‌که فکر می‌کنيم بعضی از حرف‌ها را نمی‌توان زد ابتدا بايد گفت که همه بايد تلاش کنيم اين آزادی باقی بماند. اگر ۲۵ خرداد‌ماه کسی کشته نمی‌شد و درگيری‌ها و حمله ايجاد نمی‌کرد عده‌ای تجمع می‌کردند و می‌رفتند؛ نظام با اين افراد مشکلی ندارد. اما اين‌که عده‌ای در سکوت مخالفان زدند و شکستند، نظام نمی‌تواند در مقابل آنها ساکت بماند و بايد آنها را ساکت کند، اما پس از چند روز می‌تواند اين اتفاقات را در مناظره‌های سياسی به بحث گذاشت و همه بيايند مطالبشان را بيان کنند و از اين حيث نظام در جريان فتنه کم نگذاشت.

ضرغامی سپس تاکيد کرد: بايد در بنای ساختمان و سازه‌ی نظام مراقب پديده‌هايی مانند کمانش باشيم تا به يکباره با انهدام غيرقابل تصور مواجه نشويم. برای اين امر بايد قابليت انعطاف را بالا ببريم و ممان اينرسی را افزايش دهيم.

او ادامه داد: نبايد بناهای عظيم برای خود طراحی کنيم که در حد توانايی ما نيست. اگر مدل مهندسی درست و عالمانه، مبتنی بر تجربيات، طراحی کنيم در بسياری از مقاطع توفيق خواهيم داشت.


***

رييس سازمان صدا‌وسيما در ادامه‌ی سخنانش ياد‌آور شد: در ۵ سال گذشته اولين کاری که انجام داديم شناسايی محيط بود. بعد از شناخت محيط و عوامل برون سازمانی، با استفاده از مدل استراتژيک، نقاط ضعف و قوت سازمان صدا‌وسيما را شناسايی کرديم.در اين امر مديران شبانه‌روزی کمک کردند و چيزی فروگذار نشد. از دل اين نشست‌ها راهبردهای اصلی ما درآمد و از دل راهبردها ماموريت‌ها و روش‌های سازمان صدا‌وسيما تبيين شد که در جزوه‌ی افق رسانه منتشر کرديم، اما الان در ۵ سال دوم مطالعات جديدی صورت گرفته‌اند و در مطالعات جديد ما تغيير شرايط محيطی از مهم‌ترين اتفاقات است.

او با اعتقاد بر اين‌که امروزه مفاهيمی چون خبرنگاری و اطلاع‌رسانی تغيير کرده است خاطرنشان کرد: اين روزها شما با پديده‌ای تحت عنوان شهروند خبرنگار مواجه هستيد و دراين شرايط اين‌گونه نيست که خبر جايی منتشر نشود. در حوادث پس از انتخابات شبکه‌های به ظاهر معتبر و معضل جهانی، به راحتی خودشان را دراختيار سيستم جديد گذاشتند و هرکس می‌توانست با موبايل حرف‌ها و تصاوير را ثبت کرده و از طريق اينترنت به آنها ارسال کند.

او در ادامه به بحث رهبری اينترنتی اشاره کرد و افزود: وقتی پس از مدتی چنين کارهايی هدايت شده پيش رفت عملا رهبری اينترنتی ايجاد می‌شود که با روش‌های معمول نمی‌توان با آن مقابله کرد.


***شبکه‌های ماهواره‌يی رقيب جدی سازمان صدا‌وسيما

ضرغامی سپس از شبکه‌های ماهواره‌يی به عنوان رقيب جدی سازمان صدا‌وسيما ياد کرد و افزود: برنامه‌های رسانه همواره اين‌گونه بوده است که بتواند دراين حوزه موفق باشد. من در همين‌جا اعلام موفقيت در سطح بالا می‌کنم، اما نمی‌توان اين نکته را ناديده گرفت که سازمان صدا‌وسيما در برخی برنامه‌های ساده نمی‌تواند ورود کند و نمی‌توانيم برخی مسائل را که دراين شبکه‌ها مطرح می‌شوند و برای مخاطب هم جذاب است به تصوير بکشيم. با اين حال به نسبه ما در جذب مخاطب نسبت به شبکه‌های ماهواره‌ای موفق بوده‌ايم.

او از زبان فارسی به عنوان يکی از مزيت‌های شبکه‌های سراسری صدا‌وسيما اشاره کرد و در عين حال گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای پس از اين‌که ديدند مردم ما به فيلم و سريال علاقه‌مند هستند به اين حوزه وارد شدند ابتدا اين فيلم‌ها به‌صورت زيرنويس فارسی پخش می‌شدند اما پس از مدتی وارد حوزه‌ی دوبله هم شدند و «فارسی ‌وان»‌ هم‌اينک فيلم‌ها و سريال را با دوبله‌ی فارسی پخش می‌کند. اين درحالی است که مقر اين شبکه در هنگ‌کنگ قرار دارد و به ظاهر شبکه‌ای سياسی نيست.

رييس سازمان صدا‌وسيما گفت: وقتی شبکه‌های ماهواره‌ای رقابت در حوزه‌ی فيلم و سريال را آغاز می‌کنند آنچه مزيت ما محسوب می‌شود کيفيت و زيبايی برنامه‌هاست که البته در اين حوزه موفق بوده‌ايم.


***سرعت عمل در اطلاع‌رسانی و موضوع امنيت ملی

او با اشاره به بحث لزوم سرعت عمل در اطلاع‌رسانی برای رقابت با شبکه‌های بيگانه، به موضوع امنيت ملی اشاره کرد و گفت: برای مثال در جريان بمب‌گذاری در حرم‌های مطهر شبکه‌ای مانند الجزيره می‌تواند دوساعت زودتر از ما اين خبر را منتشر کند، اما شبکه‌ای که متعلق به جمهوری اسلامی است نمی‌تواند بدون هماهنگی با نهاد‌های امنيتی اين خبر را اطلاع‌رسانی کند که البته پس از پخش اين خبر از صدا‌وسيما مردم به آن اعتماد می‌کنند و مخاطب اين رسانه می‌شوند.

او سپس با خطاب قرار‌دادن اعضای جامعه‌ی مهندسين اسلامی ادامه داد: برخی از مسائل از اين دسته نيستند و اگر بتوانيم با کمک شما که نهادی انقلابی هستيد می‌توانيم اين ظرفيت‌ها را گسترش دهيم چرا که از گفتن هيچ حقيقتی ضرر نمی‌کنيم و تنها بايد قابليت انعطاف را بالا ببريم.


***حتی بشار اسد نيز به قطع العالم اعتراض کرد

ضرغامی در ادامه بحث تعطيلی شبکه‌ی العالم را مطرح کرد و گفت: برای فشار اهرم‌های جديد بر رسانه‌ی جمهوری اسلامی ايران اجماع جديدی را فراهم کردند و تشکل‌هايی با هماهنگی با استکبار جهانی ايجاد کردند و به راحتی پرونده‌ای را تشکيل دادند تا با شبکه‌های ما برخورد کنند. شبکه‌ای مانند العربيه در حوادث انتخابات بدترين دروغ‌ها و خبرها را منتشر کردند و اهانت‌های فراوانی را به رهبران نظام نشان داد و از هيچ تلاشی عليه جمهوری اسلامی دريغ نکردند اما شکايت ما به جايی نرسيد، اما در شبکه‌ی العالم تنها توليد و پخش يک ميزگرد که درباره‌ی خاندان آل‌سعود روشنگری می‌کرد باعث شد اين شبکه برای مدتی قطع شود. پس از آن ۳۰ تا ۴۰ رسانه‌ی معتبر جهانی از العالم حمايت کردند و حتی بشار اسد نيز به قطع العالم اعتراض کرد که ما از وی تشکر کرديم اما با پخش خبری ديگر باز هم به قطع العالم از روی عرب‌ست رای دادند البته ما در حال حاضر برنامه‌های العالم را روی ماهواره‌ای ديگر قرار داديم، اما عرب‌ست مهم‌ترين ماهواره در جهان عرب است و تمام مردم در کشورهای عربی ماهواره‌های خود را بر روی عرب‌ست تنظيم می‌کنند.


*** بحث ديجيتال و ماهواره مستقل صداوسيما

او در ادامه به لزوم اختصاص ماهواره‌ای مستقل صدا‌وسيما اشاره کرد و گفت: تمام امکانات لازم فنی و سرمايه‌ای در اختيار ما نيست و در حقيقت اجاره‌نشين ديگران هستيم چند سالی است که داد می‌زنيم نقطه‌ی مداری ما دارد از دست می‌رود بياييم پول بگذاريم تا ماهواره‌ی مستقل داشته باشيم و اجاره‌نشين ديگران نباشيم البته اين مساله به الان مربوط نمی‌شود و از زمان دولت آقای هاشمی مطرح بوده است. يکسال قبل اتفاقاتی در اين زمينه رخ داد، اما از سه نقطه‌ی مداری يک نقطه را مدت‌ها قبل از دست داده‌ايم با اين حال يکسال قبل اقدامات خوبی صورت گرفت و به دو نقطه‌ی مداری ديگر اميدوار هستيم ضمن اين‌که با يکی از ماهواره‌ها به توافق رسيديم که به‌طور مشترک از آن استفاده کنيم .

ضرغامی سپس گفت: مشکلات در اين حوزه بسيار زياد است و پيچيدگی شرايط سياسی و بين‌المللی هم براين مشکلات می‌افزايد.

رييس سازمان صدا‌وسيما هم‌چنين به بحث پخش ديجيتال برنامه‌ها اشاره کرد و افزود: پخش ديجيتال به‌طور موفقيت‌آميز انجام شده است و در حال حاضر سه باکس در منزل برخی خواص نصب شده که از طريق آن می‌توان شبکه‌های العالم، پرس‌تی‌وی، يک شبکه‌ی استانی و يک شبکه‌ی مستند دريافت کرد.

او لازمه‌ی افزايش شبکه‌های راديو و تلويزيونی را پخش ديجيتال دانست و افزود: شايد خيلی از شما ندانيد علت اين‌که ما نمی‌توانيم شبکه‌ها را افزايش دهيم محدوديت آنالوگ است حتی راه‌اندازی کانال ۸ (کانال قرآن) به دليل همين محدوديت‌ها به سختی صورت گرفت.

ضرغامی اعلام کرد: با پخش ديجيتال زمينی امکان راه‌اندازی ۱۵ کانال ديگر مهيا می‌شود.

او با اشاره به اين‌که هرچه جلوتر می‌رويم سختی‌های ديجيتال زمينی را بييشتر متوجه می‌شويم در عين حال از توفيق راه‌اندازی اين بخش خبر داد.

رييس صداوسيما هم چنين از تهيه ديش‌های ويژه‌ی سازمان صدا‌وسيما خبر داد و افزود: در صورتی که سيستم جديد راه‌اندازی شود قابليت آن را داريم که کانال‌هايمان را تا ۷۰ کانال افزايش دهيم. اين ديش‌ها می‌تواند ما به ازای ديش‌های ماهواره‌ی حال حاضر باشد که با آرم صدا‌وسيما دراختيار مردم قرار می‌گيرد.


********

به گزارش ايسنا، در اين نشست محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس شورای اسلامی و دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين نيز درباره رويکرد سازمان صدا و سيما پس از حوادث انتخابات گفت: زمانی در صدا و سيما فضا برای کسانی که اعتراضات معمول و حرف‌های متفاوتی در چارچوب قانون اساسی و سياست‌های نظام داشتند، باز بود؛ اما صدا و سيما نتوانست اين رويکرد را ادامه دهد و اينکه مشکلات چه بود و راه‌حل برای آينده چيست را بايد آقای ضرغامی توضيح دهند.

وی ادامه داد: ما هرچه زودتر منتظر هستيم که فضای تحميل شده بر جمهوری اسلامی که ظرف ۷ - ۸ ماه

گذشته به وجود آمد و البته مردم جوابشان را در ۲۲ بهمن دادند، به پايان برسد.

باهنر ابراز اميدواری کرد که فضای رسانه و جامعه به سمت کار و تلاش و رقابت در ساختن و ارتقای کيفی خدماتی که به مردم می‌دهيم و اقتدار در سطح بين‌المللی، باشد.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين همچنين از حضور ضرغامی در اين نشست برغم گرفتاری‌های وی تشکر کرد و گفت: همواره مديريت صدا و سيما پر حجم و حساس است و زمانی محاسبه می‌کرديم و می‌ديدم در هر ۲۴ ساعت رسانه بايد ۲۰۰ ساعت حرف بزند که ۱۰ برابر زمان موجود است. اين مساله کار رسانه را حساس و پرزحمت می‌کند.


*** ضرغامی برای حضور در مناظره‌های تلويزيونی اعلام آمادگی کرد

به گزارش ايسنا، سيد عزت‌الله ضرغامی در حاشيه نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسين، با اين پرسش خبرنگار ايسنا مواجه شده بود که چرا خود برای شرکت در مناظره‌های تلويزيونی پيشقدم نمی‌شود و در اين مناظره‌ها با هر سطح سياسی شرکت نمی‌کند؟ برای حضور در مناظره‌های تلويزيونی اعلام آمادگی کرد و گفت که مانعی برای اين کار وجود ندارد.

رييس سازمان صدا و سيما که با خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو ايسنا مصاحبه می‌کرد، درباره عدم حضورش در مناظره‌ای تلويزيونی اين گونه تضويح داد: نمی‌خواهم با شرکت در اين مناظره‌ها، بگويند به اين دليل که در رسانه هستم، از آن استفاده کرده‌ام.

ضرغامی سپس ادامه داد: شما رسانه‌ها پيشنهاد کنيد، يک جا ما هم می‌توانيم با يک نفر بنشنيم و مناظره کنيم و آن مناظره به عنوان مناظره‌ی نمونه پخش شود.

رييس سازمان صدا و سيما هم چنين با پرسش خبرنگار ايسنا درباره مناظره‌هايی که پس از انتخابات توليد و پخش شدند، مواجه شد. در اين پرسش اين مطالب عنوان شد که گاه صدا‌وسيما برای مخاطبان مشخص می‌کند که قرار است فلان افراد به تلويزيون بيايند و با هم مناظره کنند و تعداد بسياری مخاطب هم پای تلويزيون می‌نشينند، اما در عمل اين اتفاق نمی‌افتد؛ صدا و سيما هم درباره نيامدن اين افراد اين گونه عنوان می‌کند که خيلی‌ها نخواسته‌اند بيايند يا دلايل و شرايطی داشته‌اند که اين اتفاق افتاده‌است. اما به نظر می‌رسد بعضی از اين افراد در مصاحبه‌هايی که بعدا داشته‌اند اين نکته را تاييد نکرده‌اند و خيلی وقت‌ها هم معلوم نشده‌است که صدا و سيما چه شرايطی برای آنان گذاشته‌است و آنها چه شرايطی را برای رسانه تعيين کرده‌اند؛ بنابراين در اين ميان تنها کسی که ضرر می‌کند، مخاطب است که انتظار دارد شاهد مناظره‌ به معنای واقعی باشد؛ صدا و سيما تا چه زمان می‌خواهد به اين رويه ادامه دهد؟

سيد عزت‌الله ضرغامی در پاسخ به اين پرسش ايسنا گفت: مستندات دعوت از مهمانان انتخاب شده برای شرکت در مناظره‌ها که بعدا با جواب منفی از سوی آنان مواجه شديم، همه وجود دارد و خود آن ها هم می‌دانند. البته من هم هيچ کجا نديدم که اين آقايان دعوت صدا و سيما را تکذيب کنند. بنابراين با اين افراد هماهنگی انجام شده‌است، ولی به هر دليل نيامدند.


***دلايل نپذيرفتن دعوت به مناظره

رييس سازمان صدا و سيما درباره دلايل نپذيرفتن دعوت به مناظره از سوی برخی چهره‌ها، اظهار کرد: من يک‌بار هم درباره‌ی اين موضووع صحبت کردم؛ بعضی از اين دوستان معتقدند که برای مثال کارشناس درجه‌ی يک هستند و نمی‌توانند با کارشناس درجه‌ دو صحبت کنند. ما اين تعاريف را قبول نداريم؛ مصاديقش هم هست، اما مصلحت نيست بگوييم. چون بنای ما بر همکاری است بنابراين نمی‌خواهيم از کسی اسم ببريم.

ضرغامی سپس با تاکيد بر اين که «ما دنبال برگزاری مناظرات هستيم، لذا سعی می‌کنيم اعتماد‌سازی زياد هم انجام دهيم»، خاطرنشان کرد: با بعضی از اين افراد من شخصا صحبت می‌کنم و به مدت طولانی تلفنی آن ها را توجيه می‌کنم که اين چيزهايی که مدنظر شماست، مورد توجه ما هم هست و نگران نباشيد؛ اما از سوی آن ها هم دلايلی مطرح می‌شود.

او اضافه کرد: امروز يکی از مشکلات برگزاری مناظره‌های تلويزيونی همين مساله است که شخصيت‌ها، خصوصا افراد سياسی ما، بايد کمی به رسانه اعتماد کنند.

رييس سازمان صدا و سيما به ايسنا گفت: ما به جايگاه افرادی که به مناظره‌ها می‌آيند، سطح بحث‌هايی که قصد دارند ارائه دهند و کسانی که در نقطه‌ی مقابل آنان قرار می‌گيرند، توجه داريم. خيلی وقت‌ها شايد در تمام بخش‌ها با هم تعارض نداشته باشند و بتوانند روی يک موضوع تفاهم کنند؛ مردم هم شايد اين تفاهم را بيشتر دوست داشته باشند.

ضرغامی در پايان تاکيد کرد: اگر شخصيت‌ها کمی به رسانه اعتماد کنند و به طراحی‌هايی که ما انجام داده‌ايم، تن بدهند و برای انجام يک هدف بزرگ‌تر کمی از بعضی حساسيت‌های شخصی که دارند بگذرند، فکر می‌کنم اين مساله حل شود؛ البته همکاران رسانه‌ای ما هم می‌توانند اين زمينه را فراهم کنند.

*** حاشيه مراسم

- درنشست روز گذشته ضرغامی پيش از آغاز صحبت‌هايش از خبرنگاران و تصويربرداران صدا و سيما درخواست کرد که ميکروفون و دوربين‌های خود را خاموش و خارج کنند.

او توضيح داد که صحبت‌های وی در اين جلسه محفلی‌تر است و حضور اين دوربين‌ها گرمی جلسه را گرفته است. او هم‌چنين خطاب به تصويربرداران اين گونه گفت که شما اجرتان را گرفته‌ايد.

ـ در اين نشست هم‌چنين وعده‌ی نصب سه باکس پخش ديجيتال به حاضران نشست و اعضا جامعه مهندسين داده شد تا پس از نصب فيدبک‌های خود را به سازمان منتقل کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016