دوشنبه 3 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انقلاب فرهنگی خاموش در دانشگاه‌ها؛ سهميه برای بسيجی‌ها، محروميت و زندان برای منتقدان، صادق شجاعی، رهانا

دانشجويان و اساتيد منتقد، در حالی روزهای محروميت از تحصيل، تدريس و در موارد زيادی آزادی را سپری می‌کنند که مجلس‌نشينان طرح برقراری عدالت آموزش در پذيرش دانشجو را به شرط ادامه تسهيلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسيجی به دانشگاه‌ها تصويب می‌کنند.

صادق شجاعی ـ رهانا: روزهای سخت دانشگاه با روند رو به افزايش شمار دانشجويان محروم از تحصيل و زندانی سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. از سويی دانشگاه‌های شهرهای مختلف ايران در ماه‌های اخير بر شدت برخوردهای انضباطی و محروم کردن دانشجويان تا آنجا که توانسته‌اند افزوده‌اند و از سوی ديگر نهادهای امنيتی روزی را بدون خبر دستگيری، شکنجه يا بی‌خبری از وضعيت دانشجويان زندانی باقی نمی‌گذارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هر دانشجوی منتقد دست‌کم يک ترم محروميت

پانزده نفر از دانشجويان دانشگاه بوعلی سينای همدان بنابر حکم صادره کميته انضباطی آن دانشگاه هريک به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند. براساس اطلاعات رسيده، در حکم اين افراد اتهام آنان ايجاد بلوا و آشوب در دانشگاه و برهم زدن نظم ذکر شده است.

همچنين، دانشگاه آزاد نيز که پيشتر با صدور ده‌ها ترم محروميت از تحصيل در واحد تهران مرکز در برابر رقيب دولتی خود نشان داده بود اين‌بار اقدام به تبعيد گسترده دانشجويان واحد نجف آباد کرد.

درپی احضارهای بی‌رويه و بيشمار و صدور احکام سنگين انضباطی برای دانشجويان دانشگاه آزاد نجف‌آباد به مناسبت اعتراضات آرام دانشجويی در دانشگاه، حراست و کميته انضباطی اين دانشگاه در حرکتی جديد و ناباورانه اقدام به تبعيد بيش از ۱۵ دانشجو و ادامه تحصيل پس از محروميت دو ترم متوالی در ديگر استان‌های ايران کرد.

در خبر ديگری از محروميت از تحصيل دانشجويان، عماد بهاور، دانشجويی کارشناسی ارشد علوم سياسی دانشگاه بابل به دليل فشار مقامات امنيتی بر دانشگاه از ادامه تحصيل باز ماند .

رييس شاخه جوانان و عضو دفتر سياسی نهضت آزادی ايران که پيش و بعد از انتخابات به دليل فعاليت‌های سياسی ، انتخاباتی دو مرتبه توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود ، پس از وقايع عاشورا به دليل فشارهای مقامات امنيتی مجبور به ترک تهران شده است و هنگام ارسال پايان نامه به دانشگاه بابل از محروميت تحصيلی خود اطلاع يافته است .

عماد بهاور فروردين ماه سال جاری ابتدا ممنوع الخروج و سپس به دليل فشارهای وارده از سوی وزارت اطلاعات به حراست محل کارش از کار بر کنار شد.

اساتيد منتقد نيز بی‌نصيب نمی‌مانند

در ادامه برخورد با اساتيد دگرانديش اين‌بار نيز از دانشگاه علامه، پيشتاز اين برخوردها، خبر می‌رسد اساتيد منتقد دانشکده اقتصاد به اجبار بازنشسته و يا اخراج می‌شوند؛ در پی تسويه‌های صورت گرفته از اساتيد دانشگاه علامه طباطبايی ، حکم بازنشستگی دکتر ستاری فر معاون رييس جمهور دولت اصلاحات و رييس اسبق سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور با اسناد مخدوش و بدون طی تشريفات مرسوم به شکلی شتابزده صادر شد و از ۱۵ بهمن ماه ۸۸ اين استاد دانشگاه بازنشسته اعلام شده است. در عين حال تا زمان پرداخت حقوق بازنشستگی اين استاد دانشگاه که چهار ماه ديگر است از پرداخت حقوق به وی ممانعت به عمل می‌آيد. از سوی ديگر شنيده شده است در حوادث اخير دانشگاه علامه طباطبايی وزارت اطلاعات يکی از اساتيد دانشگاه را به اداره امور پيگيری واقع در خيابان برادران مظفر احضار کرده بود و تهديد کرده بود چنانچه امتحانات اين دانشگاه برگزار نشود ۶ نفر از اساتيد اين دانشگاه را بازداشت می‌کند.

لازم به ذکر است، در پی بازداشت دکتر علی عرب مازار استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايی و مشاور ارشد ميرحسين موسوی، تعدادی از اساتيد طی نامه‌ای به رييس اين دانشگاه خواستار پيگيری آزادی ايشان شدند که با اتهامات واهی مبنی بر تلاش در جهت برهم زدن نظم دانشگاه از سوی صدرالدين شريعتی رييس روحانی اين دانشگاه و احکام غيرقابل انتظار بازنشستگی و ممنوع التدريسی مواجه شدند. گفتنی است پيش از اين نيز عبدالله رمضانزاده ممنوع‌التدريس و حقوق محسن ميردامادی قطع شد. اين دو از اساتيد دانشگاه تهران هستند.

سهم دانشجويان دربند فشار، سهم خانواده‌ها بی‌خبری

رشيد اسماعيلی فعال دانشجويی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبايی که روز سوم دی ماه بازداشت شده بود، هم‌چنان ممنوع الملاقات است. پنج‌شنبه گذشته باز هم خانواده‌ی وی با وجود مراجعه به زندان توانستند وی را ملاقات کنند. وی در طول سه هفته‌ی اخير نه تماس داشته نه اجازه‌ی ملاقات با وی داده شده است. بر اساس آخرين اخبار گزارش شده، وی در سلولی همراه با چند قاچاقچی شرور نگهداری می‌شد که موجب آزار و اذيت وی شده بود. با وجود گذشته دو ماه از بازداشت او، هم‌چنان دليل بازداشت و اتهامات او از سوی مقامات قضايی عنوان نشده است.

رشيد اسماعيلی، روزنامه نگار، فعال دانشجويی و فعال حقوق بشر ، از دانشجويان محروم از تحصيل دانشگاه علامه است که در دوره کارشناسی ارشد حقوق بشر با فشار وزارت اطلاعات محروم از تحصيل شده است.

همچنين، خانواده مجيد توکلی، فعال دانشجويی در بند، می‌گويند بيشتر از يک ماه است که هيچ خبر از فرزندشان ندارند و به شدت نگران حال او هستند.

آخرين خبرها از مجيد توکلی حاکی از نگهداری در بند ۲۴۰ اوين است و در يک ماه اخير خانواده او که در تهران هم زندگی نمی‌کنند، به رغم سفرهای متعدد و پيگيری مستمر از دادگاه انقلاب و زندان اوين، نتوانسته‌اند خبر جديدی از اين دانشجوی در بند بگيرند.

مجيد توکلی، ۱۶ آذرماه سال جاری پس از سخنرانی در دانشگاه اميرکبير توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. دادگاه انقلاب اين فعال دانشجويی را به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به تحمل هشت سال و شش ماه حبس، ۵ سال محروميت از فعاليت سياسی و ۵ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم کرد. وی پيشتر در سال‌های ۸۶ و ۸۷ دوبار و در مجموع ۱۹ ماه را در بازداشت به سربرده بود.

در تحولی ديگر کوهيار گودرزی، از ادامه بازجويی خبر داد و ابراز کرد به نظر‌ نمی‌رسد به زودی آزاد شود. دانشجوی محروم از تحصيل دانشگاه شريف، اتهاماتش را اقدام عليه امنيت ملی از طريق مصاحبه با رسانه‌های خارجی و محاربه عنوان کرد.

همچنين مهرداد رحيمی، شيوا نظرآهاری، سعيد حائری سه عضو ديگر کميته گزارشگران حقوق بشر در ديدار با خانواده‌هايشان از ادامه فشار برای اخذ اعترافات دروغين و اجباری خبر داده و از بلاتکليفی خود ابراز نارضايتی کردند.

گفتنی است، سعيد جلالی‌فر و سعيد کلانکی دو عضو ديگر کميته نيز حدود ۹۰ روز است که در زندان اوين به سر می‌برند. گزارش‌ها حاکی از تمديد قرار بازداشت سعيد کلانکی و تفهيم اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام برای سعيد جلالی‌فر است.

جزييات حمله نهم دی ماه به دانشگاه آزاد مشهد از زبان يک شاهدعينی

يکی از فعالان دانشجويی و شاهد عينی در خصوص حمله نهم و دهم دی ما به دانشگاه آزاد مشهد توضيحاتی را درمورد حمله انجام شده توسط نيروهای شبهه نظامی، دستگيری‌ها و احکام صادر شده برای دانشجويان مطرح کرده است به گفته اين شاهد عينی حدود هزار نفر از دانشجويان دانشگاه آزاد برای بزرگداشت سومين روز شهادت عاشوراييان تجمع سکوت برگزار کرده بودند که با حمله نيروهای لباش شخصی حامی دولت و نيروهای موسوم به انصار به دانشگاه روبرو شدند. نيروهای موسوم به انصار با سلاح‌هايی مانند چاقو ، قمه ، باتوم و اسپری فلفل به دانشجويان و حتی کارکنان دانشگاه حمله کردند. وی معتقد است نحوه حمله به دانشجويان و مجهز بودن آنها به سلاح‌های سرد حاکی از برنامه ريزی قبلی برای چنين حمله ای داشت. او هدف از اين حمله را مرعوب کردن دانشجويان برای متوقف کردن تجمعات دانشجويی می‌داند.

اين دانشجو به کمپين بين‌المللی حقوق بشر می‌گويد: حمله نهم دی نيروهای هوادار دولت به قدری وحشيانه بود که هيچگاه ابعاد آن به درستی منتشر نشده است. تعداد دانشجويان مضروب و زخمی خيلی زياد بود ، شايد رقمی حدود ۴۰ نفر شايد هم بيشتر. حداقل ۷ تن از دانشجويان که حال بسيار وخيمی داشتند توسط آمبولانس‌هايی که در اختيار نيروهای امنيتی بود به بيمارستان‌های نامعلومی منتقل شدند. دو تن از دانشجويان در حالی که در خون می‌غلتيدند و بيهوش بودند ، توسط لباس شخصی‌ها رو زمين کشيده و مکان نامعلومی منتقل شدند. يک دانشجو دختر که از ناحيه گردن چاقو خورده بود و دانشجو پسر ديگری که از ناحيه سر مضروب و بيهوش شده بود. بی خبری از وضعيت اين دو دانشجو منجر به انتشار اخبار و شايعه‌های مبنی بر فوت آنان در سطح شهر مشهد شد. البته تا کنون و به علت جو امنيتی حاکم بر دانشگاه که همچنان ادامه دارد ، نمی‌توان خبر به شهادت رسيدن اين دو دانشجو را تاييد و يا تکذيب کرد. چون که نيروهای امنيتی مشهد خانواده دانشجويان زخمی و بازداشتی را به شدت تحت فشار قرار داده‌اند و از هرگونه اطلاع رسانی توسط آنها جلوگيری می‌کنند. با شروع ترم جاری در روزهای آينده قطعا ميتوان صحت و سقم اين خبر رو جويا شد.

سهميه بسيج پابرجاست

کليات طرح برقراری عدالت آموزش در پذيرش دانشجو در دوره‌های تحصيلات تکميلی و تخصصی تصويب شد و براساس آن تسهيلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسيجی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی و اصلاحات بعدی به قوت خود باقی است.

در جلسه علنی روز يکشنبه نمايندگان کليات ” طرح برقراری عدالت آموزشی در پذيرش دانشجو ” با ۱۵۸ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع،تصويب کردندکه براساس اين قانون سهميه‌بندی در پذيرش دانشجو در دوره‌های تحصيلات تکميلی و تخصصی اعم از رشته پزشکی و غيرپزشکی، در کليه دانشگاه‌های دولتی و غيردولتی به جز موارد مذکور در طرح ممنوع است.

همچنين قانون ايجاد تسهيلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسيجی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی و اصلاحات بعدی به قوت خود باقی است و همچنين صددرصد پذيرش در رشته‌های تخصصی زنان و زايمان طبق اين طرح همچنان به خانم‌ها اختصاص می‌يابد.

اين در حالی است که يک سال پيش با اعلام سهميه ويژه بسيج در کنکور وابستگان و نزديکان اين تشکل در يک فراکنی هماهنگ به اين طرح انتقاد کرده بودند؛ به شکلی که مسئول بسيج دانشگاه اميرکبير به فارس گفته بود: بسيجيان هيچ‌گونه چشم‌داشتی به سهميه دانشگاه ندارند. و يا نماينده ولی فقيه در بنياد شهيد سهميه ويژه را جفا در حق بسيج دانسته بود

پيشتر نيز کامران دانشجو، وزير علوم، از نظارت استصوابی و شرط التزام به ولايت فقيه برای بورس‌های تکميلی سخن گفته بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016