جمعه 7 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله جنتی در نماز جمعه: دو راه بيشتر نيست؛ يا انقلاب يا ضدانقلاب، سکوت برخی خواص به مفهوم رضايت از ضدانقلاب است، ايسنا

آيت‌الله جنتی با اشاره به حضور باشکوه و دشمن‌شکن مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن، تلاش برای خدمت هر چه بيشتر به مردم را پاسخ اين حضور دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه از مردم به خاطر راهپيمايی عظيم ۲۲ بهمن تشکر کرد و افزود: از مردم عزيز با همه‌ی وجود تشکر می‌کنم. خير دنيا و آخرت را خداوند به شما بدهد. مرحبا بر شما. شما پيمانی را که با امام و رهبری بسته بوديد فراموش نکرديد و خون شهيدان را زير پا نگذاشتيد و دشمنی دشمنان را فراموش نکرديد، بلکه نشان داديد با مسائل روز و مصالح مملکت آشناييد. شما قدرت نظام را حفظ کرديد و ۲۲ بهمن قدرت‌نمايی ملی بود.

وی هم‌چنين اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانيد عده‌ای می‌خواستند در اين روز جشن پيروزی بگيرند و همه چيز را به نفع آمريکا و اسراييل تمام کنند و طمع داشتند، اما شما بر دهانشان زديد. آمريکا و اسراييل فکر می‌کردند فتنه‌گران برای آنها کار می‌کنند، اما مشتی بر دهان آنها زديد که ديگر فراموش نمی‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جنتی گفت: شما گفتيد از تهديد و تحريم نمی‌ترسيد و بر سر مواضع خود هستيد و ولايت فقيه را پذيرفته‌ايد و به آن پايبند هستيد و از فرمايشات ايشان اطاعت می‌کنيد. قدرت‌نمايی شما باعث شد مقام معظم رهبری نيز در سخنان اخير قدرت‌نمايی کنند.

وی با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبری گفت: سخنان مقام معظم رهبری که در آن اعلام کردند نظام سرمايه‌داری را قبول ندارند يک قدرت‌نمايی و مانند همان جمله‌ی حضرت امام (ره) بود که فرمودند آمريکا هيچ غلطی نمی‌تواند بکند.

خطيب نماز جمعه‌ تهران خطاب به مردم تصريح کرد: اقدام شما مردم در ۲۲ بهمن دوستان را خوشحال و دشمنان را نااميد کرد و اکنون وقت آن است که مسوولان تا جايی که می‌توانند به مردم خدمت کنند. من به مسوولان اعلام می‌کنم به داد مردم برسيد و کاغذبازی نکنيد و امروز و فردا کردن را کنار بگذاريد. گره‌گشای مشکلات مردم باشيد. اين مردم هستند که شما را در سر قدرت نگه داشته‌اند. اگر دشمن مسلط می‌شد همه‌ی شما را جارو می‌کرد و خيلی‌ها را سر می‌بريد.

جنتی در ادامه خطاب به اغتشاشگران گفت: آيا شما بعد از ۲۲ بهمن می‌فهميد که مردم با شما نيستند يا هنوز هم ادعا می‌کنيد؟ من به شما توصيه می‌کنم به دامان مردم برگرديد و از آمريکا و اسراييل ببريد. سران اسراييل شما را تشويق می‌کردند. پرز، نتانياهو و اوباما به نفع شما صحبت می‌کردند. ببينيد چه چيزی برای شما مانده است. هنوز راه بازگشت باز است. اگر آمريکايی و اسراييلی نيستيد، چرا آنها از شما تعريف می‌کنند؟ اگر منافقانه نام امام (ره) و انقلاب را می‌بريد و مدعی هستيد راست می‌گوييد چطور است که آمريکا و اسراييل از شما تعريف می‌کنند؟ اما در طول اين ۳۰ سال حتی يک کلمه از امام (ره) با احترام ياد و يک کلمه دفاع نکردند و حتی خصمانه با او برخورد کردند؟ چطور است که اينها با شما آشتی‌جويانه حرف می‌زنند؟

دبير شورای نگهبان در ادامه خطاب به برخی خواص جامعه گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری هم تاکيد کردند شما بايد از فتنه‌گران برائت بجوييد. دو راه بيشتر نيست؛ يا انقلاب يا ضدانقلاب. سکوت شما به مفهوم اين است که از ضدانقلاب و کارهای او راضی هستيد. چرا نصيحت و خيرخواهی نمی‌کنيد؟

جنتی هم‌چنين با اشاره به اجلاس خبرگان تصريح کرد: در اجلاس خبرگان مطالب و نطق‌های قبل از دستور و بيانيه‌ خوبی صادر شد. گزارش کميسيون هم خوب بود و اميدوارم اينها پخش شود. ديدار اعضای خبرگان هم با مقام معظم رهبری غنيمتی برای آنها بود. مقام معظم رهبری در ديدار با ايشان بر ادامه‌ی مسير بر اساس اصل اطيعواالله و اطيعواالرسول تاکيد داشتند؛ به مفهوم اين‌که چون ما از رسول اطاعت می‌کنيم مردم به ما علاقه دارند و دشمن هم اين را فهميده است و به همين دليل آنها همدست شده‌اند که با نظام اسلامی مبارزه کنند و مردم هم با آنها برخورد کردند.

خطيب نماز جمعه‌ی تهران افزود: همه بايد بدانند قدرت اسلامی اين‌جا حاکم است و توصيه‌های رهبری در اين زمينه قابل توجه بود.

وی در ادامه با اشاره به دستگيری عبدالمالک ريگی سرکرده‌ی گروهک تروريست در شرق کشور، با تشکر از نيروهای امنيتی گفت:‌ هم‌چنان که امام (ره) در آزادسازی خرمشهر اعلام کرد «خرمشهر را خدا آزاد کرد» اين شرور لعنتی را هم خدا دستگير کرد. ما حتی به خواب هم نمی‌ديديم و آرزويمان اين بود که اين شخص در خارج از کشور به نحوی ترور شود اما امروز به صورت زنده تسليم شده و بازجويی می‌شود. اين فرد با اين سوابق ننگين اسم خود را «جندالله» گذاشته است، مانند عمر سعد که وقتی می‌خواست لشگر خود را عليه امام حسين (ع) بسيج کند آنها را جندالله خواند. کسانی هم که پرچم امام حسين (ع) و حضرت زهرا(س) را آتش زدند و زندگی مردم را به آتش کشيدند و اموال عمومی را در روز عاشورا تخريب کردند و به امام جماعت در روز عاشورا سنگ‌پراکنی کردند نامشان «خداجو»! شد؛ اين هم مثل همان‌هاست. ريگی اين نامرد ۴۰۹ نفر را کشته و ۲۴ اسير گرفته بود که با آنها هم می‌دانيد چطور برخورد کرد.

دبير شورای نگهبان در ادامه از نيروی دريايی به خاطر به آب انداختن ناوشکن جماران تقدير کرد و گفت: نيروی دريايی در مدتی کوتاه و با هزينه‌ بسيار کم توانست اين ناوشکن را بسازد و کار او مورد تقدير رهبری هم قرار گرفت. بايد از اين افراد قدردانی شود.

جنتی در بخش ديگر سخنانش با اشاره به در پيش بودن هفته وحدت گفت: وحدت نه تنها بر وحدت شيعه و سنی تاکيد دارد بلکه وحدت شيعه با شيعه و سنی با سنی را هم مدنظر دارد. امروز اکثر کشورهای اسلامی اهل سنت هستند و اگر اينها با هم وحدت داشتند، چرا بايد در برابر دشمن اين‌طور خوار و ذليل می‌شدند؟ انسان از وخامت اوضاع برخی کشورهای اسلامی تعجب می‌کند. دشمنان هم حقوق بشر را به رخ می‌کشند، اما عملا در امور عراق، افغانستان و پاکستان دخالت می‌کنند. بايد وحدت داشت تا جلوی اين کارها گرفته شود. کسانی که به شيعيان ضربه می‌زنند بايد به آنها بگوييم « با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد.» ببينيد بر سر بنی‌اميه و بنی‌عباس چه آمد. مردم شيعه گناهی نکرده‌اند جز اين‌که بر حاکميت اسلامی و حاکميت خدا تاکيد دارند. من از علما و دانشمندان و جوانان عزيز اسلام می‌خواهم برای وحدت جهان اسلام تلاش کنند و از تفرقه‌افکنی پرهيز شود.

آيت‌الله جنتی در خطبه‌ی اول نماز جمعه نيز با تبريک ايام ميلاد پيامبر (ص) و هم‌چنين ميلاد امام جعفر صادق (ع) گفت: پيامبر خدا آمد که خدا را به بشر معرفی و کينه‌ها را رفع کند و رحمت خدا را در زمين نشان دهد. پيامبر با مومنان رئوف و رحيم بود. او در مدينه پايه‌ی حکومت الهی جهانی و جاويد تا قيامت را برپا کرد.

وی در پايان گفت: پيامبر در جامعه‌ای به دنبال ايجاد حکومت اسلامی بود که هيچ قانونی در آن نبود و روسای قبايل و عشاير بر اساس اميال خود حکومت می‌کردند. سخنی از عدالت نبود و جامعه پر از قتل و غارت و جنايت بود. در آن جامعه‌ی بيگانه از خدا، پيامبر می‌خواست حکومت الهی را برپا و قانون اسلام را حاکم و پس از آن معارف را عرضه کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016