چهارشنبه 12 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مکارم‌شيرازی: متاسفانه در داخل خودمان سخن برای وحدت برای برخی‌های سنگين است، ايلنا

ـ تا تندروها فعال هستند وحدتی در ميان امت اسلام محقق نخواهد شد


آيت‌الله مکارم شيرازی با تاکيد بر ضرورت تکيه امت اسلام بر مشترکات گفت: تا ريشه اختلافات شناسايی و خشکانده نشوند اتحاد امت اسلام برقرار نخواهد شد.
به گزارش ايلنا، اين مرجع عظام تقليد در آغاز درس خارج فقه امروز خود در مسجد اعظم با تبريک ميلاد پيامبر اکرم(ص)، ولادت امام صادق(ع) و گراميداشت هفته وحدت، امت اسلام را به اتحاد و يکپارچگی فراخواند و گفت: مشکل امروز مسلمانان پراکندگی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين که در تمام کشورهای اسلامی از جلمه افغانستان، عراق، يمن، پاکستان و ديگر کشورهای اسلامی امروزه جنگ و برادر کشی وجود دارد و اين کشورها، گرفتار اختلافات داخلی هستند، اظهار داشت: تا مسلمانان جهان به وحدت نرسند مشکل امت اسلام حل نخواهد شد و دشمنان بر ما مسلط خواهند بود.
اين مرجع تقليد اضافه کرد: امروز اقليت صهيونيست در قلب کشورهای اسلامی لانه کرده و از اختلافات امت اسلام سوء استفاده می کند و اگر امت اسلام متحد باشند جايی برای آنان در بين کشورهای اسلامی وجود نخواهد داشت.
وی با بيان اين که بايد ريشه اختلافات شناسايی و خشکانده شود تصريح کرد: تنها در صورت تحقق اين مهم است که وحدت حاصل خواهد شد و تنها با شعار وحدت يکدلی و يکپارچگی حاصل نخواهد شد.
آيت‌الله مکارم شيرازی در ادامه به بررسی ريشه‌های اختلاف امت اسلام پرداخت و از تندروی ها به عنوان عاملی مهم در گسترش اختلافات ياد کرد و گفت: امروزه گروهی تند رو به نام وهابيان که تشنه خون هستند در کشورهای مختلف از جمله مناطق شرقی ايران شيعيان و اهل تسنن را به قتل می رسانند، اين ها افراد نادانی هستند که از حقايق اسلامی به دور می باشند و غير خود را کافر می پندارند.
اين مرجع تقليد بيان داشت: اينها عامل ايجاد اختلاف در امت اسلام هستند؛ اما خوشبختانه در ميان وهابيان کسانی پيدا شده اند که عمل تندروها را تقبيح و خون اهل قبله را محفوظ می‌دانند. همچنين علمای اهل سنت سيستان و بلوچستان در زمان دستگيری ريگی اقدامات جنايتکارانه اين شرور را محکوم کردند.
اين مفسر قرآن کريم با تاکيد بر اين که گروه‌های معتدل بايد جلوی تندروها را بگيرند خاطر نشان کرد: تا تندروها فعال هستند وحدتی در ميان امت اسلام محقق نخواهد شد. متاسفانه در ميان شيعيان نيز برخی افراد پيدا می شوند و با کارهای غيرمنطقی که انجام می دهند سبب شعله ورشدن آتش اختلافات می شوند.
وی خواستار تکيه امت اسلام بر مشترکات شد و گفت: دشمنان اسلام از اقدامات غير منطقی سوء استفاده می کنند و ما بايد مراقب باشيم.
آيت‌الله مکارم شيرازی در ادامه با اشاره به نقش علمای جهان اسلام در کاهش تنش‌ها ابراز داشت: عقلای هر دو طرف،‌علمای مصر، شيخ الازهر می توانند نقش مهمی را در جلوگيری از تندروی های آن طرف داشته باشند، مراجع تقليد ما نيز می‌توانند از اين موضوعات جلوگيری کنند.
وی از مرحوم حضرت آيت‌الله بروجردی به عنوان پايه گذار دارالتقريب ياد کرد و افزود: سال ها قبل اين مرجع تقليد فقيد پايه دارالتقريب را بنا کردند که به عقيده ما اين دارالتقريب بايد دوباره احيا شود.
اين مرجع تقليد تاکيد کرد: علمای الازهر و مصر بايد دست به دست هم دهند تا سنت مرحوم حضرت آيت الله بروجردی احيا شود و اجازه ندهند سياست های غربی آن ها را تحت تاثير قرار دهد و اختلافات در بين امت اسلامی حاکم شود.
وی در ادامه با بيان اين که مسلمانان جهان بايد از اختلافات جزئی پرهيز کنند خاطر نشان کرد: عامل ديگری که در اختلافات موثر است از دور قضاوت کردن می باشد و اگر کنار هم بنشيم و منطقی بحثت کنيم مشاهده خواهيم کرد که مشکلات ما بسيار فراوان است.
اين مدرس خارج فقه حوزه علميه قم گفت: نه ما اصرار داريم آن‌ها دست از عقايدشان بردارند و نه آن‌ها چنين انتظاری دارند، بايد روی مشترکات که در دين اسلام که کم هم نيست تکيه کرد.
وی در ادامه با انتقاد از سياست‌های برخی دولت‌های عربی ابراز داشت : متاسفانه برخی از اين دولت‌ها آلت دست استکبار، آمريکا و اسرائيل شده‌اند و مدام در پی اختلاف افکنی و آتش افروزی هستند.
اين مرجع تقليد در بخش پايانی سخنان خود خاطر نشان کرد: ما در هفته وحدت سخن از وحدت شيعه و اهل سنت به زبان می آوريم اما متاسفانه در داخل خودمان سخن برای وحدت برای برخی‌های سنگين است؛ ما وحدت وفاداران به نظام را می گوييم نه مخالفان را؛ در عين حال اين مساله در داخل کشور کم تر مطرح می‌شود و اميدواريم همه ما به سوی وحدت که عامل عزت و اقتدار مسلمانان است حرکت کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016