سه شنبه 18 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: از تحريم بنزين خوشحال می شويم، ايلنا

ـ آمريکايی‌ها که با ادعای صلح و ثبات در منطقه حضور يافته‌اند در پايگاه‌هايشان قرارهايی با رهبران گروه‌های تروريستی می‌گذارند
ـ آمادگی آموزش روش‌های اطلاعاتی به ديگر کشورها برای مبارزه با تروريسم را داريم


ايلنا: مهمانپرست در رابطه با تحريم‌های جديد شورای امنيت سازمان ملل که گفته می‌شود صنعت نفت ايران را به جهت سرمايه‌گذاری‌های سپاه پاسداران هدف قرار داده است گفت: ما گمان نمی‌کنيم کشورهای جهان به صورت قاطع آمادگی داشته باشند که به سمت تحريم بحث‌های انرژی پيش روند چراکه نخستين لطمه حساس شدن بازار انرژی متوجه اين کشورها خواهد شد اما در هر صورت براساس اظهارات احمدی‌نژاد اگر اقدام به تحريم بنزين کنند ما خوشحال می‌شويم چراکه به خودکفايی نزديک‌تر خواهيم شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، رامين مهمانپرست در نشست خبری خود با خبرنگاران در رابطه با نشستی که قرار است به منظور بازنگری در ان‌پی‌تی برگزار شود اظهار داشت: ما حرف‌های بسياری در اين زمينه داريم و رويه آژانس را نگران‌کننده می‌دانيم. آژانس اگر رفتارهای حقوقی خود را تحت فشارهای سياسی تغيير دهد به بهای از دست رفتن حيثيت سازمانی خود خواهد بود.
وی افزود: دبيرکل آژانس حتما بايد تلاش کند طبق معاهده ان‌پی‌تی حقوق کشورها رعايت شود همه بندهای معاهده نيز مورد بررسی قرار گيرد. تهديدهايی که نسبت به فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای ايران مطرح می‌شود ابتدا بايد در رابطه با اقدام کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای صورت گيرد اما ما نه‌تنها در جهت محو اين سلاح‌ های اين کشورها حرکتی نشده است بلکه از اين کشورها نيز حمايت هايی صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: رژيم اشغالگر قدس با وجود صدها کلاهک هسته‌ای و کارنامه‌ای سراسر تجاوز بايد مورد برخورد قرار گيرد و آژانس بايد رويکرد دوگانه خود را که تحت فشارهای سياسی صورت می‌گيرد اصلاح کند.
وی همچنين در رابطه با ادعای کشورهای غربی در افغانستان مبنی بر موفقيت‌آميز بودن فعالبت‌هايشان در جهت مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است نيز گفت: اراده‌ای برای مبارزه با مواد مخدر در آمريکا، انگليس وجود ندارد و اگر بنايی بر اين امر بود نبايد توليد مواد مخدر از ۲۰۰ تن به ۹ هزار تن افزايش پيدا می‌کرد.
مهمانپرست همچنين در پاسخ به اين سوال که با توجه به ديدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر تشکيل خاورميانه اسلامی چه تلاشی از سوی دستگاه سياست خارجی کشور صورت گرفته است گفت: ما تمام تلاشمان را به کار می‌گيريم تا ضمن بسط و گسترش روابط دوجانبه به نتايج چشم‌گيری نيز در منطقه دست پيدا کنيم.
وی افزود: منطقه ما منطقه حساس و استراتژيکی است و همکاری‌های منطقه‌ای بايد به دنبال صلح و ثبات باشد در اين صورت است که فعاليت‌های رژيم صهيونيستی و کشورهای فرامنطقه‌ای تاثيرگذار نخواهد بود، خاورميانه اسلامی بوده، هست و خواهد بود و جای صهيونيست‌ها و نيروهای اشغالگر در اين منطقه نيست.
دستيار ارشد وزير امور خارجه همچنين در رابطه با اين مطلب که چرا با وجود آنکه بيشتر روسای جمهور آمريکا پس از موفقيت در عرصه انتخابات اين کشور به سرزمين‌های اشغالی سفر می‌کنند اما اوباما تاکنون از انجام اين سفر خودداری کرده است گفت: دليل انجام اين سفر را بايد از خود اوباما سوال کرد. دولت جديد آمريکا با شعار تغيير روی کار آمد اما ما شاهد عملکردی که نشان‌دهنده اين تغيير باشد نبوده‌ايم و اميدواريم حرف‌هايی که زده شد روزی محقق شود. در هر صورت ارتباط آمريکا با رژيم صهيونيستی روشن‌تر از آن است که کسی در اين روابط ترديد کند. اسرائيل به واسطه روابط خود با کشورها به ويژه آمريکا به خود اجازه می‌دهد که عرض اندام کند. به گمان ما مسير سراسر تروری که رژيم صهيونيستی به دنبال آن است به سرانجام نمی‌رسد و کشورهايی که خود را به اين رژيم نزديک‌تر می‌کند بيشتر طرد خواهند شد.
وی همچنين در رابطه با تلاش آمريکا و اسرائيل به منظور تاثير بر مناسبات ايران با چين گفت: کشور چين آنچنان بزرگ و با اراده است که تحت تاثير فرموده‌های ديگرکشورها چون آمريکا و اسرائيل قرار نگيرد، چين برای سياست خود برنامه‌ريزی کرده و ما نيز روابط خوبی با اين کشور داريم و فکر می‌کنيم زمينه‌های همکاری بسيار است.
مهمانپرست گفت: به اعتقاد ما کشورهای غربی نمی‌توانند از رويه کشورهای مستقل جلوگيری کنند و به زياده‌خواهی‌های خود برسند.
وی همچنين در رابطه با وضعيت سفر اتباع ايرانی به مکه مکرمه نيز گفت: در رابطه با بحث سفر اتباع ايرانی به کشور عربستان شاهد برخوردهايی نامتناسب با شئونات مردم خود بوده‌ايم و به مقامات سعودی اعلام کرديم تا زمانی که اين رويه اصلاح نشود ترجيح می‌دهيم سفری صورت نگيرد اما بحث‌هايی پيرامون اين مساله در رياض و جده ادامه دارد و هر زمانی که نظرات ما تامين شود اين سفرها مجددا از سر گرفته خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در رابطه با اظهارات روز گذشته منوچهر متکی مبنی بر اينکه آمريکا و انگليس از فعاليت‌های تروريستی در منطقه حمايت می‌کنند نيز اظهار داشت: اظهارات وزير امور خارجه روشن بود. آمريکايی‌ها و برخی کشورهای غربی تلاش می‌کنند حضورشان را به منظور گسترش روابط با کشورهای منطقه، ايجاد صلح و ثبات منطقه‌ای در لوای قراردادهای منطقه ای مفيد جلوه دهند اما تحت پوشش اين همکاری‌ها برنامه‌های خود را در پشت صحنه پيگيری می‌کنند و به گمان ما اظهارات متکی مخاطب خود را پيدا کرده است هم آمريکايی‌ها و هم کشورهای منطقه می‌دانند که منظور ما کدام قراردادهاست.
وی افزود: شواهد بسيار زيادی از دخالت‌های آمريکا در امور منطقه‌ای مشاهده شده است مانند حمايت از ريگی توسط سرويس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی چون آمريکايی‌ها. آمريکايی‌ها که با ادعای صلح و ثبات در منطقه حضور يافته‌اند در پايگاه‌هايشان قرارهايی با رهبران گروه‌های تروريستی می‌گذارند.
مهمانپرست در رابطه با تحريم‌های نفتی ايران گفت: اين امر موجب خواهد شد تا ضمن جلوگيری از اصراف بنزين به سمت توليد داخلی پيش رويم.
وی در خصوص سفر مقامات ايران به ژاپن و امکان تامين سوخت رآکتور تهران توسط توکيو نيز اظهار داشت: برای ما فرقی نمی‌کند که چه کشوری تامين‌کننده سوخت رآکتور تهران باشد ما پيش از اين به آژانس نياز خود را اعلام کرده‌ايم و آژانس نيز موظف است اين نياز را به اطلاع کشورهای عضو برساند اما در هر صورت ايران و ژاپن در موضع هسته‌ای اشتراک نظر دارند و هر دو کشور مخالف بسط و گسترش صلاح‌های هسته‌ای در جهان هستند و برای از بين بردن ذخاير هسته‌ای دنيا تلاش می‌کنند.
دستيار ارشد وزير امور خارجه در رابطه با گزارش‌هايی که مدعی شده است دو تن از افرادی که اقدام به ترور رهبر حماس کرده بودند از طريق رواديد يکی از کشورهای آمريکای لاتين به ايران سفر کرده‌اند گفت: بنده اين خبر را به اين شکل نشنيده‌ام. ما خبر داشتيم که چند تن از اتباع استراليا در صدد بوده‌اند تا از طريق آب‌های ايران فرار کنند اما در هر صورت اصل موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد که يک رژيم نامشروع با آگاهی و يا بدون آگاهی کشورهای اروپايی از رواديد آنها استفاده می‌کنند.
وی افزود: اين امر نشان‌دهنده آن است که مردم منطقه نسبت به ادعای کشورهای اروپايی با دليل و مدرک بدبين شدند و اگر اين کشورها می‌خواهند تغيير رويه دهند بايد تلاش بسياری داشته باشند. نحوه فرار افرادی که اقدام به ترور فرمانده حماس کرده‌اند مهم نيست.اصل موضوع در حمايت کشورهای غربی از افرادی است که با رواديد سياسی و ديپلماتيک اين کشورها اقدام به ترور کرده‌اند.
مهمانپرست همچنين در رابطه با اين مطلب که پيشنهاد ايران برای مبادله سوخت تا چه زمان بر روی ميز قرار دارد گفت: ۹ ماه از زمان اعلام درخواست ايران به آژانس سپری شده است و ما هنوز هيچ اقدامی را مشاهده نکرده‌ايم اما اميدواريم با طولانی کردن اين بحث زمان از بين نرود.
وی در رابطه با موضع ايران نسبت به کانديداتوری محمد البرادعی در انتخابات کشور مصر گفت: اين موضوع يک بحث داخلی است اما اميدواريم مجموعه تغيير و تحولات در کشورهای منطقه به مردم‌سالاری و حضور دولت‌های قوی و مستقل منجر شود امری که در عراق اتفاق افتاد و بزرگترين رويداد تاريخ اين کشور با نهادينه کردن يک دولت مردمی به سرانجام رسيد.
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با دستگيری سرکرده پژاک و امکان استرداد آن به ايران نيز گفت: همانطور که پيش از اين اعلام کرده‌ايم کشورهای غربی علی‌رغم شعارهايی که در دفاع از حقوق بشر سر می دهند به حمايت از تروريسم برمی خيزند که شواهد بسياری در اين زمينه وجود دارد .گروه پژاک جنايت‌های بسياری را مرتکب شده است و ما سال‌ها به دنبال دستگيری وی بوديم که اسناد آن را نيز به طرف غربی تحويل داده‌ايم. کشورهای غربی به صورت نمادين سرکرده گروه پژاک را دستگير کرده‌اند اما جهت اطلاع وی را آزاد کرده اند. ما از دولت آلمان می‌خواهيم در مبارزه با تروريسم مستقل باشد چون همه شواهد گويای آن است که اقدام عملی صورت نگرفته است.
وی همچنين در رابطه با انتقال پايگاه گروهک منافقين به مرز عربستان نيز گفت: اين گروهک جنايت‌های بسياری را در حق مردم ايران و عراق روا داشته است و تلاش‌های بسياری برای اخراج اين گروهک در دست انجام است و ما اميدواريم با تمهيدات دولت عراق اين کار صورت گيرد.
مهمانپرست همچنين در رابطه با حمايت مالی آمريکا از شرکت‌هايی که فعاليت در صنايع ايران را تحريم کرده نيز گفت: اولين ضرر اين اقدام متوجه خود اين شرکت‌ها خواهد شد چراکه به محض خروج از فعاليت‌های اقتصادی ايران شرکت‌های ديگر جای آنها را خواهند گرفت و حمايت دولت آمريکا نيز برای جبران اين ضرر صورت می‌گيرد.
وی در رابطه با اظهارات پترائوس مبنی بر اينکه ايران را اوباش اداره می‌کنند گفت: در ارائه اين ادبيات از سوی مقامات آمريکايی ترديدهايی وجود دارد اما اين اظهارات غيراخلاقی و اوباش‌گرايانه است. عصبانيت مقامات آمريکايی می‌تواند ناشی از ۲۲ بهمن‌ماه، پيروزی مردم عراق، مقابله با جنگ نرم و يا افشای حمايت سرويس‌های آنها از ريگی باشد که در هر صورت خارج از شئون اخلاقی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با تغيير رويکرد روسيه در برابر ايران و اظهارات مقامات اين کشور مبنی بر حمايت از تحريم‌های هوشمند گفت: موضع ما مشخص است و در رابطه با برنامه‌های صلح‌آميز هسته‌ای به دليل آنکه اين برنامه‌ها در چارچوب صلح‌آميزی قرار دارد مسير خود را دنبال خواهيم کرد. با توجه به همکاری و هماهنگی‌های موجود بين ايران و آژانس نيز و نظارت‌های موجود هيچ نوع تخلفی صورت نگرفته است اما اينکه پرونده ايران در خارج از آژانس و در خلاف مسير خود برررسی شود مبنای حقوقی ندارد و البته تاثيری در رويکرد ما نخواهد داشت.
وی افزود: ايران به خاطر اين فشارها از دسترسی به حقوق خود عقب‌نشينی نخواهد کرد و حال هر کشوری به هر ميزان که مشارکت داشته باشد در اذهان ملت ما باقی خواهند ماند. برنامه‌های هسته‌ای ايران صحنه آزمايش برخی کشورهای زياده‌خواه است و مردم جهان متوجه می‌شوند اين کشورها نسبت به اهداف و برنامه‌های کشورهای مستقل قائل به هيچ موضوعی نيستند.
مهمانپرست همچنين در واکنش با اين پرسش که اولويت ايران برای تامين سوخت رآکتور تهران خريد اين سوخت و يا مبادله آن است و اينکه آيا شروطی نيز برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: اولويت ما تامين سوخت رآکتور تهران است و راه‌های مختلفی نيز برای آن وجود دارد. ما درخواستمان را برای تهيه اين سوخت به آژانس ارائه کرده‌ايم و اگر آژانس کشوری را معرفی کند ِآمادگی خريد را داريم. در صورتی که کشوری آمادگی معاوضه را داشته باشد می‌توانيم تبادل را صورت دهيم و اگر شرايط فراهم نشد آمادگی توليد را داريم.
وی همچنين در رابطه با وضعيت روابط ايران و انگليس و همچنين اظهارات مقامات آلمانی مبنی بر اعطای پناهندگی به مخالفان دولت جمهوری اسلامی اظهار داشت: روابط ما با کشورها متاثر از عملکرد و اقدامات مسوولين اين کشورهاست تنظيم روابط به صورت مستمر در دستور کار دستگاه سياست خارجی ما قرار دارد که با حضور صاحبنظران و نمايندگان مجلس صورت می‌گيرد.
دستيار ارشد وزير امور خارجه اظهار داشت: به طور حتم رويکردی که مناسب اين موضوع باشد اتخاذ می‌شود و حداکثر منافع ملی کشور را لحاظ خواهيم کرد.
وی تاکيد کرد: اينکه برخی کشورها سعی می‌کنند برخی از افراد (مردم ايران) را تشويق به پناهندگی کنند و تسهيلات مورد نظر را به اين شرط به آنها اعطا ‌کنند، درست نيست. افرادی که هيچ تهديدی برای برگشت به ايران ندارند به اتهامات واهی سعی می‌کنند بازگشتشان به ايران را خطرآفرين جلوه دهند و کشورهای غربی نيز اين موج را به وجود آورده‌اند تا مردم احساس خطر کنند.
مهمانپرست افزود: افرادی به بهانه‌های مختلف سعی می‌کنند به کشورهای ديگر سفر کنند که اين مطلب می‌تواند به جهت تامين معاش باشد اما آنها می‌گويند با اين شرايط مخالفت با دولت دولت جمهوری اسلامی به آنها تسهيلات می‌دهند و ما معتقديم اصل اقدام کشورهای غربی درست نيست و در مذاکرات خود با اين کشورها نقطه‌نظراتمان را اعلام خواهيم کرد.
وی همچنين در رابطه با لغو سفر احمدی‌نژاد به افغانستان نيز گفت: از ابتدا نيز دو تاريخ برای اين سفر تعيين شده بود برخی اخبار حاکی از انجام اين سفر در روز دوشنبه بود اما به طور قطع سفر احمدی‌نژاد در روز چهارشنبه صورت خواهد گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه همچنين در رابطه با اظهارات رابرت گيس مبنی بر کمک ايران به گروه طالبان گفت: اين مطلب اشتباه است.
وی در رابطه با اقدام دولت ترکيه برای مصادره مشاهير ايرانی نيز اظهار داشت: اين کشورها به جای آنکه تلاش کنند تا مشاهير کشورهای ديگر را به نام خود ثبت کنند بهتر است از آثار آنها در جهت بهبود فعاليت‌هايشان استفاده کنند.
مهمانپرست در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران آمادگی دارد براساس اظهارات احمدی‌نژاد روش‌های اطلاعاتی خود را در دستگيری ريگی در اختيار سرويس‌های اطلاعاتی غربی قرار دهد نيز اظهار داشت: بله ما امکان اين موضوع را داريم اما آنچه ما شاهد آن بوديم ترويج تروريسم از سوی کشورهای غربی بود اما اگر به اين نتيجه برسيم حتما به آنها آموزش‌هايی خواهيم داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016