شنبه 7 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پیروزی ائتلاف به رهبری ایاد علاوی + تاکید بر 'صحت' انتخابات عراق در پی شکست مالکی، بی بی سی

نماینده سازمان ملل متحد در عراق، انتخابات پارلمانی این کشور را معتبر دانسته است و خواهان پذیرش نتیجه آن از سوی جناح های سیاسی عراق شده است.

دولت آمریکا نیز این انتخابات را "موفقیت آمیز" توصیف کرده و تحقق آن را به دولت و مردم عراق تبریک گفته است.

بر اساس نتایجی که عصر جمعه ۲۶ مارس (۶ فروردین) اعلام شد، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین این کشور، موفق شده ائتلاف حکومت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر کنونی را با فاصله ای بسیار کم شکست دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آدریانس ملکرت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، روز جمعه این انتخابات را "معتبر" دانست و تاکید کرد که تقلب جدی و گسترده ای در آن رخ نداده است.

او خواهان پذیرش نتایج از سوی کاندیداها شد و گفت: "برنده یا بازنده، نفس شرکت در این انتخابات یک پیروزی دسته جمعی است".

نوری مالکی بعد از اعلام نتایج در تلویزیون ملی عراق حاضر شد و گفت، ابهاماتی در مورد صحت انتخابات وجود دارد و نتایج اعلام شده به هیچ وجه نهایی نیست.

او تاکید کرد اعتراض خود را تنها از راه های قانونی و در چارچوب قانون اساسی دنبال خواهد کرد.

واکنش آمریکا

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، هم روز جمعه این انتخابات را "موفقیت آمیز" دانست و آن را به کاندیداها، مردم و دولت عراق تبریک گفت.

این مقام آمریکا بر حق کاندیدها به شکایت از موارد احتمالی تخلفات تاکید کرد اما در عین حال یادآور شد، ناظران انتخاباتی داخلی و بین المللی می گویند که تقلب گسترده ای رخ نداده است.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف العراقیه ۹۱ کرسی و ائتلاف حکومت قانون ۸۹ کرسی پارلمان عراق را به دست آورده اند.

اما هیچ گروهی موفق نشده بیش از نیمی از کرسی ها را بدست آورد و در نتیجه گروه پیروز برای تشکیل دولت باید با گروه های دیگر ائتلاف تشکیل دهد.

بلافاصله بعد از اعلام نتایج نهایی، صدای تیراندازی در خیابان های بغداد شنیده شد که به گزارش خبرگزاری رویتر، از سوی طرفداران ایاد علاوی و به نشانه شادی آن ها بوده است.

در بعضی کشورهای عربی، مردم در جشن ها و شادی ها تیر هوایی شلیک می کنند.

با این همه، این نگرانی وجود دارد که صحنه سیاسی عراق در هفته های آینده به دلیل اعتراض های گروه های شکست خورده به نتایج اعلام شده و همین طور دشواری ائتلاف برای تشکیل دولت، نا آرام باشد.

چند ساعت پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی روز ۷ مارس عراق، بر اثر انفجار دو بمب در شهر خالص در استان دیاله در ۶۵ کیلومتری شمال شرق بغداد، دست کم ۴۰ نفر کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند.

این دو بمب ساعت ۱۸:۱۵ به وقت محلی (۱۵:۱۵ به وقت گرینویچ) در روز جمعه در مقابل یک کافه و یک رستوران در شهر خالص منفجر شدند.

چند زن و کودک هم در میان کشته شده های این بمب گذاری ها هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016