شنبه 7 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش نمايندگان مجلس به سخنان لاريجانی در مورد قانون هدفمند‏کردن يارانه‏ها: لاريجانی سخنگوی ۲۹۰ نماينده نيست، رجانيوز

ـ بودجه قابل افزايش است

گروه اقتصادی: تنی چند از نمايندگان مجلس شورای اسلامی به اظهارات علی لاريجانی مبنی بر اينکه مصوبه مجلس برای اجرای لايحه هدفمند کردن يارانه ها تجديد نمی شود، واکنش نشان دادند.نمايندگان مجلس شورای اسلامی بار اصلی اجرای اين لايحه را بردوش دولت دانستند و تاکيد کردند همه دستگاه ها از جمله مجلس بايد در اجرای اين لايحه با دولت همکاری کند.

لاريجانی سخنگوی ۲۹۰ نماينده مجلس نيست

"حميد رسايی" نماينده تهران با اشاره به اينکه لاريجانی سخنگوی ۲۹۰ نماينده مجلس نيست، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند بار اجرای اين لايحه بر دوش دولت است و چون طراح و مجری اين لايحه دولت است، بايد همه دستگاه ها و مجلس در اجرای اين لايحه به دولت کمک کنند.

وی با بيان اينکه طبق قانون دولت بايد خود را ملزم به اجرای قانون بداند، افزود: روی صحبت رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس با هر دو قوه بود و بيانات ايشان حکايت از اين می کند که وقتی دولت می گويد نمی توانم با درآمد ۲۰ هزار ميليارد تومانی اين لايحه را اجرا کنم، مجلس در اين خصوص بايد به دولت کمک کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رسايی اضافه کرد: آقای لاريجانی علی رغم بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد، يک روز بعد در يک مصاحبه اعلام کردند که مجلس در مصوبه خود تجديد نظر نمی کند.

رسايی عضو و منشی اول کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه اظهار نظر آقای لاريجانی از دو جهت درست نيست، گفت: نخست اينکه اين اظهارات برخلاف تصريحات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و مجلس بايد به دولت کمک کند.

وی افزود: دوم اينکه آقای لاريجانی سخنگوی ۲۹۰ نماينده مجلس نيست و نمی تواند در باره مصوبات آينده مجلس شورای اسلامی اينگونه اظهار نظر کند.

وی تصريح کرد: آقای لاريجانی می تواند در باره مصوبات گذشته مجلس اظهار نظر کند اما نمی تواند اينگونه خبر از آينده دهد و اين بر خلاف چارچوب کاری مجلس است.

رسايی ادامه داد: کما اينکه اين بحث مطرح است که پس از پايان تعطيلات نوروزی با ارايه يک طرح دو فوريتی مجلس به تکميل لايحه بودجه بپردازد و با اضافه کردن ۱۰ يا ۱۵ هزار ميليارد تومان به ۲۰ هزار ميليارد تومان قبلی، دولت را برای اجرای لايحه هدفمند کردن يارانه ها کمک کند.

وی تصريح کرد: البته در جلسه تصويب بودجه، مصوبه دولت فقط چند رای کم آورد تا تصويب شود و نظرات در مجلس خيلی به هم نزديک است.

رهبر انقلاب بر اجرايی شدن طرح هدفمند کردن يارانه ها تاکيد دارند

نايب رييس دوم کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت من از بيانات مقام معظم رهبری اين است که ايشان بر اجرايی شدن طرح هدفمند کردن يارانه ها تاکيد دارند.

" حسين سبحانی نيا" افزود: بايد با هماهنگی بين قوای سه گانه اين مهم را محقق کرد. وی اظهارداشت: لايحه هدفمند کردن يارانه ها می تواند تاثيرات بسيار مهمی در اصلاح ساختار اقتصادی جامعه داشته باشد و بر همين اساس بايد قوای سه گانه با همکاری و همياری در اين مسير گام بردارند.

وی ادامه داد: در اين راه قوای مقننه و مجريه بايد بيش از سايرين با هم تعامل داشته باشند تا راه برای بهتر اجرايی شدن اين طرح هموار شود، از سويی ديگر بايد به گونه ای عمل کرد تا شاهد کمترين تبعات منفی اين طرح باشيم و دستگاه های اجرايی نيز قابليت اجرايی کردن آن را داشته باشند.

نماينده مردم نيشابور تصريح کرد: نظر دولت بر اين است که مبلغ ۴۰ هزار ميليارد تومان برای اجرايی کردن اين طرح لازم و ضروری است و اگر اين بودجه در اختيار قرار بگيرد در زمان اجرايی شدن شاهد آثار تورمی کمتری خواهيم بود.

نظر دولت در اجرای لايحه هدفمند کردن يارانه ها بايد عملی شود

"اسماعيل کوثری" نايب رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی نيز به ايرنا گفت: به اعتقاد من بايد نظر دولت در اجرای لايحه هدفمند کردن يارانه ها بويژه مبلغ پيشنهادی برای اجرای اين طرح، عملی شود.

وی افزود: دولت برای اجرای اين لايحه نياز به يک پشتوانه قوی دارد و برای ايجاد اين پشتوانه قوی بايد حرف های دولت را عملی کنيم.

وی افزود: کسی که مسووليتی را پذيرفته و می خواهد قانونی را اجرا کند بايد به نظر آن بيشتر توجه شود. کوثری اضافه کرد: اگر هم کسانی از بيرون، نظری دارند بايد نظر خود را پيشنهاد کنند تا مورد بررسی قرار گيرد.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: اينکه بخواهيم فقط يک مساله را رد کنيم و بگوييم تقصير شماست، قابل عمل نيست.

وی تاکيد کرد: بايد به نظر کسی که اجرای قانونی را بر عهده دارد و پاسخگو است، بيشتر از سايرين توجه شود.

کوثری با بيان اينکه لايحه هدفمند کردن يارانه ها يک مساله حياتی و اساسی برای کشور است، اظهار داشت: طبق بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به اينکه دولت در ميدان قرار دارد مجلس نيز بايد در اين جهت به دولت کمک کند.

وی تصريح کرد: مجلس بايد از دولت حمايت کند تا اين لايحه به بهترين نحو عملی شود. نايب رييس اول کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی، با بيان اينکه دولت های قبلی به دلايل نامشخص زير بار مسووليت اجرای اين لايحه نرفتند، گفت: حال که اين دولت اجرای لايحه هدفمند کردن يارانه ها را بر عهده گرفته مجلس بايد همه حمايت های خود را از دولت بکارگيرد.

وی، لازمه اجرای درست لايحه هدفمند کردن يارانه ها، حمايت تمامی ارگان ها بويژه مجلس از دولت بيان کرد و افزود: در مورد مساله اعتبار لازم برای اجرای اين طرح، بايد حرف دولت عملی شود تا بتوان با پشتوانه قوی اين لايحه را به سرانجام رساند.

کوثری گفت: مجلس شورای اسلامی نيز بايد قوی ترين نظارت ها را در اجرای اين لايحه بکارگيرد. وی تصريح کرد: هر کار بزرگی، مشکلاتی دارد اما اگر صادقانه با مردم صحبت کنيم و آنها را در جريان بگذاريم، به طور قطع و يقين خود مردم کمک می کنند و همين موجب می شود اين لايحه با مشکلات کم تری اجرا شود.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر فقط به فکر تحليل اقتصادی صرف باشيم و بر همين اساس تصميم بگيريم، مسلما به مشکل بر می خوريم.

بودجه پيشنهادی دولت قابل افزايش است

عضو کميسيون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه پيشنهادی هدفمند کردن يارانه ها از سوی دولت گفت:دولت اگر نظارت و دقت عمل مطلوبی در طول برنامه هدفمند کردن يارانه ها داشته باشد، می توان بودجه ۲۰ هزار ميليارد تومانی مصوب فعلی را در سال آينده افزايش داد.

"پيمان فروزش" در گفت و گو با ايرنا افزود: طبق قانون، بودجه ای معادل ۲۰ هزارميليارد تومان برای اجرای هدفمند کردن يارانه ها مصوب شده و اين در حاليست که دولت خواهان ۴۰ هزار ميليارد تومان بوده است.البته اين مبلغ قابل افزايش بوده و دولت می تواند امسال در جريان اجرای دقيق و مطلوب اين برنامه، بودجه سال آينده خود را با افزايش بيشتری دريافت کند.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال دولت می تواند با يک بسترسازی مناسب در اجرای هدفمند کردن يارانه ها به آثار و تبعات مثبتی در امر توليد دست يابد که همين موضوع باعث خواهد شد تا بودجه مصوب آتی نيز به بودجه مورد نظر دولت نزديکتر شود.

سود همراهی دولت و مجلس به مردم می‏رسد

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص نحوه اجرای طرح هدفمند کردن يارانه ها، اظهار داشت:‌ در واقع اگر مجلس با دولت همراهی و هماهنگی بيشتری داشته باشد،‌ سود اين تعامل به مردم می رسد.

زهره الهيان در گفت و گو با ايرنا گفت : مجلس بر اساس فرمايشات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جديد، می تواند پيشنهاد های جديدتری را مورد بررسی قرار دهد.

نماينده تهران در مجلس با اشاره به اظهار نظرهای برخی از دولتمردان مبنی بر اينکه با رقم ۲۰ هزار ميليارد تومان نمی توان طرح هدفمند کردن يارانه ها را اجرا کرد، افزود :‌به نظر می رسد روش مطلوب اين است که مجلس و دولت در جلسات کارشناسی مشترک با بيان راهکارهای مختلف و بحث و بررسی و سنجيدن ابعاد گوناگون آنها به راهکارهای مشترک برسند.

به گفته او، با برگزاری جلسات کارشناسی تخصصی، ارائه راهکارهای جديد و بررسی چگونگی اجرای قانون درکميته مشترک مجلس و دولت و با حضور نمايندگان کميسيون ويژه و کارشناسان دولت و وزير اقتصاد می توان به نتيجه مشترک رسيد.

الهيان خاطرنشان کرد: اگر اين اتفاق نيفتد، طرح هدفمندسازی يارانه‌ها امری نيست که دولت به تنهايی و بدون حمايت مجلس بتواند آن را اجرا کند.

مجلس شورای اسلامی سال گذشته قانون هدفمندسازی يارانه‌ها را در حالی تصويب کرد که دولت ايرادهايی به آن دارد و خواستار اعمال تغييراتی در آن است؛ با اين حال علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی دوم فروردين‌ماه بر لزوم اجرايی شدن قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی تاکيد داشت.

الهيان در واکنش به سخنان اخير لاريجانی رييس مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: راه بسته نيست و نبايد مسئله را به سمت همه يا هيچ برد.

الهيان افزود: راه برای ارائه پيشنهادهای جديد در مجلس وجود دارد و نمايندگان مردم نيز اين آمادگی را دارند که اگر احساس کنند راههای ديگری برای خروج از شرايط موجود مورد بحث و بررسی قرار دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016