چهارشنبه 18 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی: پيشنهاد مبادله سوخت کماکان روی ميز است، می‌توانيم مبادله را انجام دهيم، مهر

وزيرامور خارجه درباره تامين سوخت راکتور تهران گفت: با همه طرفهای گروه وين به صورت مستقيم و غيرمستقيم گفتگو داشته ايم و ابعاد مختلف مداليته منطقی برای مبادله سوخت را مطرح کرده ايم و کافی است اراده سياسی در آنها مشاهده شود تا در فاصله کوتاهی تبادل سوخت عملياتی شود.
به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی که صبح امروز چهارشنبه در کنفرانسی خبری به منظور تشريح جزئيات کنفرانس خلع سلاح تهران حضور يافته بود، درپاسخ به سئوالی دررابطه با مهمترين اولويت‌های وزارت امور خارجه در سال ۸۹ اظهار داشت: در سال جديد وزارت خارجه با نشاط بيشتر در جهت توسعه عميق روابط با کشورهای مختلف حرکت می‌کند و ساز و کارهای جديدی را در اين راستا تعريف کرده‌ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سران گروه ۱۵ در تهران

متکی اضافه کرد: اواخر ارديبهشت ماه اجلاس سران گروه ۱۵ را در تهران خواهيم داشت که با حضور روسای جمهور، روسای دولت‌ها و مقامات کشورهای عضو برگزار می‌شود.

حضور ايران در نشست گروه ۸

به گفته وزير امور خارجه، حضور در اجلاس سران گروه ۸ در نيجريه نيز در برنامه وزارت امور خارجه قرار دارد.

جشن نوروز امسال در شيراز برگزار می شود

وی همچنين اعلام کرد به دنبال برگزاری جشن جهانی نوروز در تهران با حضور جمعی از کشور هايی که به برگزاری مراسم نوروز اهتمام دارند، مصوب شده است که جشن نوروز در سال ۹۰ در شيراز برگزار شود.

برگزاری همايش يک روزه ديپلماسی تحول گرا همت مضاعف و کار مضاعف

متکی خبر داد که فردا سمينار يک روزه‌ای در رابطه با ديپلماسی تحول گرا، همت مضاعف و کار مضاعف در راستای هم انديشی کارشناسان در حوزه‌های مختلف از سوی وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با موضع‌گيری برخی از کشورها در رابطه با کنفرانس خلع سلاح تهران گفت: اميدواريم کشورهای غربی مشخصاً آمريکا تعامل سازنده درستی با کنفرانس خلع سلاح تهران داشته باشند و خود را دچار تناقض ديگر نکنند.

وزير امور خارجه اضافه کرد: ما واقعاً معتقديم جهان دغدغه سلاح اتمی دارد که اين دغدغه بايد در عمل رفع شود و کشورهای غربی را دعوت می‌کنيم که به نگاه‌های تنگ و يک سويه و قضاوت‌های مبتنی بر استانداردهای دوگانه و تبعيض آميز تکيه نکنند و به موضوع نگاهی درست داشته باشند.

حضور فعال در نشست های بين المللی

متکی سال ۸۹ را سال حضور فعال ايران در نشست‌های منطقه‌ای و بين‌المللی عنوان کرد و گفت: ايران در اجلاس بازنگری ان پی تی در نيويورک، نشست سارپ، نشست شانگهای و مجمع اقتصادی آسيا حضور فعال خواهد داشت.

راهکار های ايران برای حل مناقشه قره باغ

وی با اشاره به برخی بحرانهای جهانی در خصوص مناسبات آذربايجان و ارمنستان گفت: ايران راهکارهايی را برای حل اين بحران به طرفين پيشنهاد داده و اميدواريم شاهد برداشتن گامهايی در جهت حل اين مناقشه باشيم.

رئيس دستگاه سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران همچنين با اشاره به بحرانهايی همچون بحران سومالی، دارفور و صحرای عربی گفت: ايران براساس روابط خوب دو جانبه در حل اين بحران‌ها نقش آفرينی دارد و خوشحاليم که برخی موارد به سمت حل شدن پيش می‌رود.

وزير امور خارجه در ادامه اين کنفرانس خبری با اشاره به فرارسيدن ۲۰ فروردين روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: بيستم فروردين روز تثبيت توانمندی هسته‌ای صلح آميز در ايران، روز غرور و افتخار ملت ايران و روزی است که ملت ايران موفق شد اراده‌اش را حاکم کند و علم فناوری را در مسير انسانی در اختيار گيرد.

۲۰ فروردين ۸۹ روز اثبات پذيرش حق غنی سازی ايران

متکی ۲۰ فروردين سال ۸۹ را روز اثبات پذيرش توانمندی غنی سازی به صورت بومی در ايران توسط جامعه بين‌الملل دانست و گفت: بايد بر حقوق و تکاليف کشورهای عضو ان پی تی بار ديگر تاکيد کرد و ايران حق استفاده از فناوری صلح آميز هسته‌ای را براساس اراده خود به دست آورد نه کمک ديگران.

ارائه مداليته برای تامين سوخت راکتور تهران

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با آخرين وضعيت تامين سوخت راکتور تهران گفت: پيشنهاد مبادله سوخت کماکان روی ميز است و می‌توانيم مبادله را انجام دهيم البته در چارچوب کاملاً منطقی با اعضای گروه وين و بايد توجه داشت گروه وين متفاوت از ۱+۵ است و شامل آمريکا، روسيه، فرانسه، ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است و در اين مدت با همه طرفهای گروه وين به صورت مستقيم و غيرمستقيم گفتگو داشته ايم و ابعاد مختلف مداليته منطقی برای مبادله سوخت را مطرح کرده ايم و آنها در جريان نظر ما هستند کافی است اراده سياسی در آنها مشاهده شود تا در فاصله کوتاهی تبادل سوخت عملياتی شود.

بحث جزاير از سوی طرف های خاص القا می شود

متکی در رابطه با موضع‌گيری اتحاديه عرب در خصوص جزاير ايرانی گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه مواضع روشن و صريح کشورمان را در باره هر مطلب کذب و القای غلط اعلام می‌کند خصوصاً جايی که به تماميت ارضی کشور ارتباط دارد و از نظر ما برخی اظهارات و مطالبی که توسط طرفهای خاصی در برخی نشستها القا می شود مردود و غيرقابل توجه است.

دوره سلاح هسته ای تمام شده

وزير امور خارجه در رابطه با ادعاهايی مبنی بر تلاش ايران برای دستيابی به سلاح هسته‌ای گفت:‌ فعاليتهای هسته‌ای ايران کاملاً صلح آميز است و ما اعتقاد و نيازی به سلاح اتمی نداريم و ايران معتقد است دوره سلاح اتمی تمام شده و اين سلاح‌ها حتی به درد دارندگانش هم نمی‌خورد و اگر می‌توانست از فروپاشی شوروی جلوگيری می کرد و يا مانع شکست رژيم صهيونيستی در غزه و لبنان می‌شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016