پنجشنبه 19 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امضای پيمان "استارت ۲" به وسيلۀ اوباما و مدودوف، راديو فرانسه

فواد روستائی - پس از مراسم امضای پيمان "استارت ٢"،باراک اوباما گفت به باور او اين رويداد به " از مسير خود خارج شدن" روابط دو کشور پايان داده است. ديميتری مدودوف، رئيس جمهوری روسيه، نيز به نوبۀ خود امضای پيمان "استارت٢ " را گشايش برگی تازه در روابط روسيه و آمريکا دانست.
بر اساس اين پيمان، اين دو کشور در حدود ٣٠٪ از سلاح های هسته ای خود را از بين خواهند برد و در يک مدت زمان هفت ساله شمار کلاهک های هسته ای خود را به ١٥٥٠ کلاهک برای هريک از دو کشور محدود خواهند کرد.

باراک اوباما و ديميتری مدودوف، رؤسای جمهوری امريکا و روسيه، در روز پنجشنبه دومين پيمان کاهش زراد خانه های هسته ای خود را امضا کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس پيمانی که درروز پنجشنبه ميان سران آمريکا و روسيه امضا شد، اين دو کشور در حدود ٣٠٪ از سلاح های هسته ای خود را از بين خواهند برد و در يک مدت زمان هفت ساله شمار کلاهک های هسته ای خود را به ١٥٥٠ کلاهک برای هريک ار دو کشور محدود خواهند کرد.

پيمانی که امروز امضا شد جانشين پيمانی می شود که در سال ١٩٩١ در چهارچوب گفتگوهای "کاهش جنگ افزارهای استراتژيک" امضا شد و مدت اعتبار آن در دسامبر سال پيش (٢٠٠٩) به پايان رسيد. اين پيمان به پيمان "استارت ١" معروف شد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به امضای پيمان جديد يا به نوشتۀ اين خبرگزاری پيمان "استارت ٢" اختصاص داده است، از اين رويداد به عنوان سرآغازی از يک تفاهم ميان مسکو و واشنگتن خبر ميدهد و يادآوری می کند که روابط آمريکا و روسيه در جريان مناقشۀ ميان روسيه و گرجستان درماه اوت سال ٢٠٠٨ با تنش هائی رو به رو شده بود.

مراسم امضای اين پيمان در کاخی در پراگ، پايتخت جمهوری چک، صورت گرفت. محلی که باراک اوباما يک سال پيش طی ايراد يک سخنرانی خواستار جهانی شده بود که ازشرسلاح های هسته ای خلاص شده باشد.

پس از مراسم امضای پيمان "استارت ٢"، باراک اوباما گفت به باور او اين رويداد به " از مسير خود خارج شدن" روابط دو کشور پايان داده است. ديميتری مدودوف، رئيس جمهوری روسيه، نيز به نوبۀ خود امضای پيمان "استارت٢ " را گشايش برگی تازه در روابط روسيه و آمريکا دانست.

بايد يادآوری کنيم که امضای اين پيمان حاصل ١٠ماه مذاکره و چانه زنی ميان مسکو و واشنگتن می باشد.

رئيس جمهوری روسيه به هنگام ورود وبه پراگ و پيش از امضای اين پيمان تأکيد کرده بود که پيمان "استارت٢" در چگونگی امر خلع سلاح هسته ای در آينده از وزنی سنگين برخوردار خواهد بود.

البته اين پيمان را بايد پارلمان روسيه و کنگرۀ آمريکا برای لازم الاجرا شدن تصويب کنند.

شايان ذکر است که پيمان جديد روسيه و آمريکا درست چند روز پيش از برگزاری کنفرانس سران "امنيت هسته ای" در واشنگتن صورت می گيرد. اين کنفرانس قرار است در روزهای دوشنبه و سه شنبۀ آينده در پايتخت آمريکا برگزار شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016