چهارشنبه 11 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انفجارهای جديد در روسيه تلفاتی برجای گذاشته است، بی بی سی

وقوع دو انفجار قوی در يکی از جمهوری های روسيه چندين کشته و زخمی برجای گذاشته است.

حدود ساعت هشت و نيم بامداد چهارشنبه، ۱۱ فروردين (۳۱ مارس)، در مقابل ساختمان نمايندگی وزارت کشور و دفتر سازمان اطلاعات روسيه - اف اس بی - در شهر کيزليار، از شهرهای جمهوری داغستان واقع در ناحيه قفقاز شمالی انفجاری روی داد.

نيم ساعت بعد، انفجار ديگری در همين خيابان به وقوع پيوست و به گفته منابع روسی، در اين دو انفجار دست کم يازده نفر کشته و چندين نفر ديگر زخمی شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفته می شود که سرهنگ ويتالی ودرنيکوف، رئيس پليس شهر کيزليار از جمله کشته شدگان دومين انفجار در روز چهارشنبه بوده است.

به نظر می رسد که اين بمب گذاری ها به صورتی هماهنگ و به نحوی برنامه ريزی شده بود تا دومين انفجار هنگام حضور ماموران دولتی برای رسيدگی به انفجار اول روی دهد و حداکثر تلفات را به آنان وارد آورد.

مقامات امنيتی روسيه اين دو انفجار را ناشی از حملات انتحاری اعلام کرده و بر اساس برخی گزارش ها، عامل انفجار دوم اونيفورم ماموران پليس محلی را بر تن داشت و بمب همراه خود را در ميان جمعيت حاضر در محل نخستين بمب گذاری منفجر کرد.

اين انفجارها تنها دو روز پس از حملات انتحاری در دو ايستگاه مترو شهر مسکو، پايتخت روسيه، گزارش می شود که در اثر آنها، سی و نه نفر کشته و دهها نفر ديگرزخمی شدند.

دولت روسيه انفجارهای مسکو را به جدايی طلبان اسلامگرا در ناحيه قفقاز نسبت داده و ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، از سازمان های امنيتی اين کشور خواسته است تا تشکيلات حامی اينگونه عمليات را منهدم کنند.

داغستان يکی از جمهوری های تشکيل دهنده فدراسيون روسيه و با جمهوری چچن، از ديگر جمهوری های تشکيل دهنده فدراسيون، همسايه است.

داغستان از سال ۲۰۰۰ و عمدتا تحت تاثير شورش جدايی طلبان در چچن، دستخوش نا آرامی و عمليات مخالفان ادامه حاکميت روسيه بوده است.

در اين مدت، مراکز و مقامات دولت محلی و دولت روسيه بارها هدف حمله مسلحانه قرار گرفته اند.

پس از يک دوره آرامش نسبی، در ماه های اخير مناطق مسلمان نشين روسيه در قفقاز بار ديگر شاهد تشديد فعاليت جدايی طلبان و مقابله نيروهای دولتی و طرفدار دولت روسيه با آنان بوده اند.

ماه گذشته، يکی از رهبران جدايی طلب چچنی هشدار داد که "صحنه عمليات نظامی به سرزمين های روسيه گسترش يافته و جنگ به شهرهای روسها کشيده می شود."

هنوز هيچ سازمانی مسئوليت انفجارهای داغستان را برعهده نگرفته اما مقامات محلی جدايی طلبان اسلامگرا را مسئول اين عمليات دانسته اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016