جمعه 20 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مذاکرات گروه ١+٥ در نیویورک، در بارۀ فعالیت های اتمی ایران، راديو فرانسه

نمایندگان شش کشور چین، روسیه، آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان در نیویورک بار دیگر در بارۀ فعالیت های اتمی ایران و شیوۀ مقابله با آن به گفتگو نشستند.

این مذاکرات بعد از آن انجام شد که رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در پراگ، با قاطعیتی مشترک در مورد وضعیت ایران صحبت کردند و هر دو احتمال مجموعه مجازات های تازه ای علیه جمهوری اسلامی را مطرح نمودند.
مذاکرات نیویورک از سوی برخی شرکت کنندگان، "سازنده" توصیف شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سفرای شش کشور گروه ١+٥ روز پنجشنبۀ گذشته در نیویورک گرد آمدند تا در بارۀ پروندۀ اتمی ایران و نوع مجازات این کشور رایزنی کنند.
نمایندۀ دائمی چین در سازمان ملل متحد که در جلسه حضور داشت، پیش از آغاز کار، این گفتگوها را "بسیار مهم" توصیف کرد.

پس از پایان مذاکرات که حدود سه ساعت طول کشید، نمایندۀ چین، لی بائو دونگ، به خبرنگاران گفت: "مذاکرات بسیار سازنده بود".

قرار است که نمایندگان چین، روسیه، آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان بار دیگر طی هفتۀ آینده در این باره گفتگو کنند.

نمایندگان گروه ١+٥ هیچ توضیحی در مورد محتوای مذاکرات نیویورک ندادند، اما دیپلمات هایی که از پروندۀ ایران مطلع هستند، گفتند که شش کشور هنوز بر سر مجموعۀ مجازات های جدید علیه ایران به توافقی نرسیده اند.

با این حال، پیوستن چین به این مذاکرات، بعد از ماه ها تعلل، خود موفقیتی است برای کشورهایی که با مجازات ایران موافقند.

پیش از شروع مذاکرات، نمایندۀ آمریکا، خانم سوزان رایس، گفته بود که واشنگتن مایل است هرچه زودتر به توافقی برای اعمال مجازات های تازه دست یابد. اما چند ساعت بعد، او نیز این گفتگوها را فقط "مفید" توصیف کرد.

برخی دیپلمات ها در نیویورک گفتند که طی اجلاس اخیر، آمریکا و اروپاییان، مشترکاً طرح قطعنامه ای را به روس ها و چینی ها ارائه داده اند. ظاهراً این طرح به ویژه تحریم هایی را علیه سپاه پاسداران و بخش حمل و نقل منظور کرده اما به سراغ بخش صنایع نفت و گاز نرفته است.

نمایندۀ چین بار دیگر در نیویورک تکرار کرد که کشورش طرفدار "برخورد دوگانه"، یا به عبارت دیگر سیاست تشویق و تنبیه است: ایجاد تسهیلات اقتصادی و سیاسی برای ایران در صورتی که دست از غنی سازی اورانیوم بردارد، و اعمال مجازات در حالت مقابل.

نمایندۀ روسیه که قبلاً گفته بود چندان انتظاری از این اجلاس ندارد، ساعاتی بعد آن را "سازنده" توصیف کرد. وی همچنین ابراز تأسف کرد که ایران تا این لحظه پیشنهاد های گروه ١+٥ را نپذیرفته است.
وی گفت: "اگر ایران قصد مذاکره دارد، باید این کار را همین الآن شروع کند".

شورای امنیت تا کنون سه قطعنامه برای اعمال مجازات هایی علیه ایران تصویب کرده است. اینک آمریکا و متحدانش امیدوارند که این مذاکرات نیز هرچه زودتر به ارائۀ طرح قطعنامۀ جدیدی به شورای امنیت بینجامد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016