یکشنبه 22 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکيل سه آمريکايی در جواب وزير اطلاعات: موکلانم جاسوس نيستند، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

درحالی که وزير اطلاعات روز پنج شنبه اعلام کرد که شواهد قاطعی وجود دارد که نشان می دهد سه کوهنورد دستگير شده آمريکايی با سرويس های اطلاعاتی آمريکا همکاری می کردند و اينکه اين شواهد به زودی در اختيار رسانه ها قرار خواهد گرفت، وکيل آنها به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که آنچيزی که در پرونده موکلانش وجود دارد تنها عبور غيرقانونی از مرز است و اتهام هايی مانند جاسوسی هيچ مبنايی ندارد.

مسعودشفيعی با رد اتهاماتی مانند جاسوسی عليه موکلانش به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: «‌ من با قاضی پرونده صحبت کردم واتهامی که در پرونده هست مشخصا بحث عبور غير مجاز است. برای عبور غيرمجاز ما قانون جديدی نداريم و بر روال قانونی قديمی رفتار می شود و آن هم جريمه نقدی دارد.» شفيعی همچنان گفت که خيلی به ندرت پيش می آيد که يک نفر به خاطر ورودغيرقانونی حد حبس بگيرد. او افزود: « مگر آن که اين موضوع در حاشيه ی يک اتهام ديگر قرار بگيرد که حد حبس بگيردو اصولا اين مساله با جريمه های نقدی پاسخ داده می شوند. اما بحث اساسی اين است که در مورد اين موضوع دارند از اتهام جاسوسی استفاده ناصحيح می کنند. وگرنه عبور غيرمجاز می تواند جريمه نقدی داشته باشد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وکيل سه کوهنورد آمريکايی با اشاره به اظهارات پيشينی محموداحمدی نژاد مبنی بر تبادل سه زندانی با سه زندانی ايران در آمريکا گفت: «‌ اتهامی که مشخصا مطرح کرده اند اتهام عبور غيرمجاز و ورود غيرمجاز به ايران از مرز است. اما برخی مقامات اجرايی به اين افراد عنوان جاسوس را می دهند و حتا يک بار آقای احمدی نژاد عنوان مبادله را مطرح کرد. در پاسخ به اين اتهام گفتم که وقتی بحث مبادله می شود معنی آن اين است که طرفين معادله بايد هم سنگ باشند. يعنی اعلام می شود که نفراتی که دست ما هستند جاسوس هستند يعنی اين که ما می خواهيم اين مبادله را در مقابله سه جاسوس انجام دهيم. اين معنای خوشی ندارد و تلقی آن درک گروگانگيری را القا می کند.»

شفيعی گفت: « قبول اين پرونده برای من افتخار دارد چرا که سه شهروند کاملا معمولی آمريکايی از سه ايالت مختلف می آيند و وکيل ايرانی استخدام می کنند و اين معنايش برای است که آنها قوه قضاييه را قبول دارند. اما متاسفانه قوه قضاييه تره هم خرد نمی کند. شفيعی افزود با پيگيری ها و پافشاری ها پس از ۸ ماه سه موکلش توانستند که با خانواده های خود صحبت کنند. اما همچنان مقامات قضايی از ديدار وی با آنها خودداری می کنند.

شفيعی همچنان با مقايسه وضعيت سه امريکايی دستگير شده و ايرانی دستگير شده اخير در ايتاليا گفت: « در حقيقت سوالی که از من می کنند و برای خودم هم به عنوان يک مساله باقی است اين است که چرا خبرنگار ايرانی که در ايتاليا دستگير شده حالا به هر اتهامی دو سه روز بيشتر طول نکشيد که هم وکيل او را ملاقات کرد و هم خانواده را ديدند و هم دسترسی کنسولی پيدا کرد. اين سوال را وقتی خانواده ها از من می کنند پاسخی برای ان ندارم.» شفيعی با انتقاد از ناپاسخگويی دستگاه قضايی در قبال اين پرونده گفت: « يا آن که وقتی سفارت حافظ منافع که خودشان هم برای گرفتن دسترسی کنسولی عاجز مانده اند و تمام اميدشان به من است وقتی می بينند که من هم کاری نمی توانم بکنم اين برای من شکننده است. وقتی می بينند که آن طرف داستان من به عنوان يک وکيل برجسته و مستقل مطرح می شوم می بينم که نه علايمی از برجستگی است و نه علايمی از استقلال چرا که متاسفانه به هيچ کدام پاسخگو نيستند.»

شان باوير، ساراشورد و جان فاتال ۳۱ ژانويه زمانی که درحالی کوهنوردی در کردستان عراق بودند از مرز ايران گذشتند. از زمان دستگيری اين سه تن، خانواده آنها نتوانسته اند حتی يک تماس تلفنی با آنها داشته باشند. وکيل آنها مسعود شفيعی که از دادستان تهران اجازه کتبی برای ملاقات موکلانش گرفته نيز طی هفته های گذشته با درهای بسته اتاق مسوولان پرونده آنها مواجه شده و هيچ توفيقی در اين زمينه نداشته است.

برای ديدن سايتی که برای آزادی اين سه تن توسط خانواده های آنان ايجاد شده [اينجا] کليک کنيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016