جمعه 20 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه: اگر آمريکا بخواهد ديوانگی کند منافعش در تمام جهان به خطر می‌افتد، فارس

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت تهران با اشاره به تهديدهای اخير سردمداران آمريکا عليه ايران گفت: ملت‌های آزاده جهان دوستدار اين انقلاب هستند و اگر آمريکا بخواهد ديوانگی کند، دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر جهان تمام منافع امريکا را به خطر می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، آيت‌الله سيد‌احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: ملت ايران به دنبال فناوری هسته‌ای است نه سلاح هسته‌ای، چرا‌که دين اسلام به ما اين اجازه را نمی‌دهد.

* اسلام به ما اجازه ساختن سلاح کشتار جمعی را نمی‌دهد

وی با بيان اينکه اين دين به ما اجازه ساخت سلاح کشتار جمعی را نمی‌دهد، افزود: فناوری هسته‌ای يک حق است و کاربرد پزشکی، کشاورزی و ... دارد و انرژی آينده جهان انرژی هسته‌ای است.

* در مساله هسته‌ای فقط حقمان را می‌خواهيم

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ما در مسأله هسته‌ای فقط حقمان را می‌خواهيم و بيشتر از حقمان را نمی‌خواهيم و به فضل خدا در اين موضوع محکم ايستاده‌ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله خاتمی با اشاره به وجود بيش از دو هزار و ۵۰۰ کلاهک اتمی در آمريکا خاطرنشان کرد: کشوری که اين لکه ننگ بر پيشانی‌اش است که با بمباران شيميايی هيروشيما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۱ صدها هزار نفر را کشت و صدها هزار نفر ديگر را معلول کرد و آثارش نيز تا امروز مشخص است، می‌خواهد جايش را با مدعی عوض کند و با گفتن اينکه ايران می‌خواهد سلاح اتمی داشته باشد، می‌خواهد جای مدعی و مجرم را عوض کند.

* رهبری‌های داهيانه مقام معظم رهبری آمريکا را در فتنه سال گذشته ناکام گذاشت

وی با بيان اينکه آمريکا اخيراً دست به جاروجنجال کهنه زده، دليل اين موضوع را روشن دانست و گفت: آمريکا و استکبار به فتنه سال گذشته دل بسته بودند و خيلی اميدوار بودند که به تعبير آنها تغيير از درون حاصل شود، اما رهبری‌های داهيانه مقام معظم رهبری و حضور و همراهی به موقع مردم، آمريکا را در اين طرح کاملاً ناکام گذاشت و به همين دليل از روز ۲۳ بهمن سال گذشته دور جديد تهاجمات، تهمت‌ها و حرف‌های کهنه و تکراری شروع شد که نشان دهنده استيصال و درماندگی‌ آنهاست.

* آمريکا برای صلح و امنيت جهانی يک خطر است

امام جمعه موقت تهران در ادامه خطاب به جامعه جهانی گفت: اگر نگران صلح و امنيت جهانی هستيد، "خطر، آمريکا است " چرا‌که در هرکجا پا گذاشته، ناامنی، کشتار و قتل و غارت با خود برده است.
آيت‌الله خاتمی با اشاره به حضور آمريکا در عراق، افغانستان و پاکستان افزود: اگر بشريت واقعاً نگران صلح و امنيت جهانی است، قبل از اينکه دير شود به فکر بيفتد و در برابر يکه‌تازی‌های اين دولت ياغی بايستد، چرا‌که اين دولت منطق سرش نمی‌شود.
وی همچنين خطاب به آمريکا تصريح کرد: شما بيش از ۳۰ سال است که تهديد می‌کنيد و گوش مردم ايران نيز از تهديدهای شما پر است، اما به اين تهديدها اعتنايی نکرده‌اند و شما نيز هيچ غلطی نتوانستيد بکنيد و نخواهيد توانست.

* اتحاد ملت ايران با تهديدهای آمريکا بيشتر می‌شود

امام جمعه موقت تهران با يادآوری ۸ سال دفاع مقدس خطاب به آمريکا تاکيد کرد: ديديد اين ملت وقتی پای دين، شرف، ناموس و ميهن اسلامی‌اش به ميان بيايد، آنچنان تو دهنی به متجاوزان می‌زند که مايه عبرت برای ديگران باشد، بنابراين با زبان تهديد با اين ملت شجاع و فرهيخته سخن نگوييد چرا که ملت ما با تهديدهای امريکا اتحادش بيشتر می‌شود.
آيت‌الله خاتمی به فرمايشات امام خمينی(ره) درباره صدور انقلاب به جهان اشاره کرد و گفت: منظور امام از صدور انقلاب صدور سلاح نبوده بلکه صدور فرهنگ بوده است و اين فرهنگ امروز به جهان صادر شده است.

* اگر آمريکا بخواهد ديوانگی کند، دوستداران انقلاب در جهان تمام منافعش را به خطر می‌اندازند

وی مقاومت ۳۳ روزه لبنان و ۲۲ غزه را نشانه صدور فرهنگ انقلاب دانست و گفت: ملت‌های آزاده جهان دوستدار اين انقلاب هستند، چرا‌که دوستدار اسلام و علاقمند به انقلاب هستند و اگر آمريکا بخواهد ديوانگی کند دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر جهان تمام منافع امريکا را به خطر می‌اندازند.
امام جمعه موقت تهران مجدداً خطاب به آمريکا تاکيد کرد: اين تهديدها را بارها شنيديم، ولی مطمئن باشيد اگر ديوانگی کنيد به باتلاقی وارد خواهيد شد که نخواهيد توانست از آن بيرون بياييد.

* بازی با ايران بازی با دم شير است

آيت‌الله خاتمی همچنين بازی با ايران را بازی با دم شير توصيف کرد.
وی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری امسال به نام "سال همت و کار مضاعف "، اين نامگذاری‌ها را ابتکار مقام معظم رهبری دانست و تاکيد کرد: دستگاه‌های فرهنگی و سياسی و اقتصادی بايد خودشان را با اين شعار همراه کنند، چرا‌که انتخاب اين عنوان انتخابی دقيق، کارشناسی و گويای نياز کشور است.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: همت و کار مضاعف مفهوم مبهمی نيست که نياز به سمينار، نشست و همايش داشته باشد.

* دستگاه‌‌های فرهنگی در پی آوردن فرهنگ دينی به لايحه‌های اجتماعی باشند

آيت‌الله خاتمی همت و کار مضاعف در عرصه فرهنگ را اينگونه بيان کرد که دستگاه‌‌های فرهنگی از جمله وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان تبليغات اسلامی بايد در پی آوردن فرهنگ دينی به لايحه‌های اجتماعی باشند.
وی فرهنگ دين را فرهنگ حيات توصيف کرد و گفت: همت مضاعف اين است که در عرصه‌های آموزشی درجا نزنيم و به فکر تحول و نوآوری باشيم.

* می‌شود اختلاف سليقه داشت ولی متحد بود

امام جمعه موقت تهران درباره همت و کا رمضاعف در عرصه سياسی خاطرنشان کرد: سياسيون بايد اين واقعيت و حقيقت را بپذيرند که می‌شود اختلاف سليقه داشت ولی متحد بود.
آيت‌الله خاتمی اختلاف سليقه را نه يک بحران بلکه يک فرصت خواند و اظهار داشت: بايد مراقب باشيم که اختلاف سليقه به تفرقه تبديل نشود، بنابراين بايد منطق‌مدار و حق مدار باشيم و برای ما حق مطرح باشد و اين موضوع نياز به فصل‌الخطاب دارد.

* اگر همه التزام عملی به ولايت فقيه داشته باشند، قطعا اختلاف سليقه به تفرقه منجر نخواهد شد

وی با تأکيد بر لزوم حفاظت از حريم فصل‌الخطاب که در قانون اساسی کشور ولی فقيه است، اضافه کرد: اگر همه التزام عملی به ولايت فقيه داشته باشند قطعا اختلاف سليقه به تفرقه منجر نخواهد شد.
امام جمعه موقت تهران درباره همت و کار مضاعف در عرصه سياست خارجی، بر لزوم بکارگيری سياست فعال و غير انفعالی در اين عرصه تاکيد کرد و افزود: نبايد بايستيم تا آنها برای ما مساله درست کنند بلکه ما بايد مسائل مصلحت جهانی را مطرح کنيم و نگذاريم آنها مسائل حاشيه‌ای و فرعی را مطرح و مساله اصلی را ناديده بگيرند.

* انتقاد از سکوت جهان اسلام و سازمان کنفرانس اسلامی در قبال مساله فلسطين

آيت‌الله خاتمی مساله اصلی جهان اسلام را مساله فلسطين ذکر کرد و يادآور شد: رژيم صهيونيستی از غفلت جهان اسلام استفاده می‌کنند و سراسر بيت‌المقدس را يهودی‌سازی می‌کند و متاسفانه جهان اسلام در اين خصوص سکوت کرده است.
وی حمايت از فلسطين را فلسفه تشکيل سازمان کنفرانس سران اسلامی عنوان کرد و اضافه کرد: بيش از يکسال از جنگ غزه گذشته اما مردم غزه هنوز در محاصره هستند.
عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبری در بخش ديگر از سخنانش با بيان اينکه در عرصه داخلی نبايد بگذاريم مسائل فرعی را برای ما به مساله اصلی تبديل کنند، مساله اصلی در عرصه داخلی را حفظ نظام اسلامی با هويت اسلامی و محوريت دين اسلام‌، عدالت، مستضعف نوازی و استکبار‌ستيزی دانست.
وی با اشاره به همت و کار مضاعف در عرصه صنعت، بر لزوم خودکفايی صنعت تأکيد کرد و ادامه داد: حداقل بايد صادرات را کم و واردات را زياد کنيم و کيفيت توليدات را افزايش دهيم.

* تعامل دولت و مجلس در هدفمند کردن يارانه‌ها همت مضاعف است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به طرح هدفمند کردن يارانه‌ها، اين طرح را يک آرمان دانست و افزود: دولت و مجلس می‌خواهند اين آرمان صورت بگيرد و همت مضاعف نيز در اين عرصه اين است که دولت و مجلس با هم تعامل داشته باشند تا با کمترين آسيب اين امر مهم که همه آن را قبول دارند و يک امر ارزشمند است صورت بگيرد.
آيت‌الله خاتمی همت مضاعف بدون کار مضاعف را بلند‌ پروازی و کار مضاعف بدون همت مضاعف را درجا زدن و در خود تنيدن توصيف کرد.
امام جمعه موقت تهران همچنين در ابتدای خطبه دوم ياد و خاطره شهيد صياد شيرازی را گرامی داشت و وی را شهيدی سرفراز، عابد، زاهد، مخلص، ساده زيست و ولايت مدار برشمرد.
آيت‌الله خاتمی در ادامه با گرامی‌داشتن ياد و خاطره سيد شهيدان اهل قلم شهيد سيد مرتضی آوينی شهادت او را اسوه و الگويی در عرصه هنر دانست که هنر متعهد را به نمايش گذاشت.

* در گفتن‌ها و در مسائل سياسی و در مسائل مالی بايد هميشه به ياد خدا بود

به گزارش فارس، وی در خطبه اول نماز جمعه ياد خدا را يکی از اصول اخلاقی اسلام دانست و درباره ضرورت اين اصل در هنگام معصيت گفت: ميدان معصيت ميدان واقعی جنگ است؛ جنگی که نبی‌اکرم نام آن را جهاد اکبر گذاشت.
امام جمعه موقت تهران درباره ضرورت ياد خدا در هنگاميکه مساله حلال و حرام مطرح است، تصريح کرد: در گفتن‌ها و در مسائل سياسی و در مسائل مالی بايد هميشه به ياد خدا بود.
آيت‌الله خاتمی با طرح اين پرسش که بايد چکار کنيم که به هنگام معصيت به ياد خدا باشيم؟ تاکيد کرد که بايد هميشه خدا را در محضر خدا ببينيم، چرا‌که اين موضوع سبب می‌شود بشر حيا کند.
وی غفلت از خدا را بستر گناه دانست و افزود: کسی‌که خدا را با چشم دل نمی‌بينيد، فرمان خدا را می‌شکند.
امام جمعه موقت تهران همچنين اظهار داشت: کسانيکه کارشان آبروريزی است و خوشحال می‌شوند برای اين و آن پرونده‌های نامطلوب درست کنند، در روايات آمده که خداوند آبروی آنها را می‌برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016