شنبه 28 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه: تهران بايد بی درنگ جعفر پناهی، سينماگر ايرانی را آزاد کند تا بتواند در جشنواره کن شرکت کند، راديو فرانسه

شهلا رستمی - سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، "برنار والرو" امروز گفت : تهران بايد بی درنگ جعفر پناهی، سينماگر ايرانی را که از روز اول مارس در تهران زندانی شده، آزاد کند تا او بتواند به عنوان عضو هیأت داوران فستيوال کن، در اين جشنواره شرکت کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود که پاريس همواره "دستگيری و زندانی کردن يکی از چهره های مهم سينمای امروز ايران را محکوم کرده است به ويژه اين که او ميهمان فستيوال کن است که از روز ۱۲ تا ۲۳ مه برگزار می شود و او می بايست فرصت لازم را برای گرفتن ويزا داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتنی است که وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی جعفر پناهی را متهم به ساختن فيلمی عليه رژيم نموده است. به گفته اين وزير، جعفر پناهی در فيلم خود رويدادهای پس از انتخابات بحث برانگيز رياست جمهوری در ايران را به تصوير کشيده است.

از سوی ديگر به گزارش دانشجو نيوز : دانشجويان دانشگاه هنر تهران در تجمعی به ادامه بازداشت جعفر پناهی کارگردان سينما و محمد نوری زاد اعتراض کردند. دانشجويان دانشکده سينما-تئاتر دانشگاه هنر در روز تجمع خود، کلاس های درس را نيز تعطيل کرده و خواستار پايان بخشيدن به هنرمندان از جمله جعفر پناهی شدند. انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه هنر نيز همزمان با اين تجمع بيانيه ای صادر کرد. در بخشی از بيانيه اين انجمن آمده است: " در روزهای پايانی سال۸۸، سال بی آبرويی ها،سال بی حرمتی ها و سال بی عدالتی ها،آقايان بی آبرويی و بی حرمتی را شرمنده کردند و حالا شاهکار ديگری از دولت فخيمه تبديل يکی از مفاخر فرهنگی ايران به يک معضل امنيتی، يکی از نامهای بدون مرز فرهنگ اين سرزمين را پس از بارها و بارها توهين و ممنوع الخروج کردن،به اتهامات واهی بازداشت نمودند،اتهامی مضحک،توليد فيلم عليه نظام. اکنون روی سخنمان با سينماگران است…آقايان هنرمند…لااقل به اندازه ذره ای از شهرتتان بزرگ باشيد..چه بر سرتان آمده..چه کرده اند با شما…هويتتان را می ربايند و شما دم نمی زنيد…آقايان هنرمند شرافتتان کجا رفته؟…همکارانتان را يکی پس از ديگری به اسارت می برند و شما سکوت می کنيد..از چه می ترسيد..که ممنوع الکار شويد..که ديگر در دايره خوديها نباشيد… اين همه حقارت نمی ترساندتان؟..ما ولی از بی هويتی تان می ترسيم..شما هم به جای اين همه ترس معامله گرانه کمی آزاد مردانه بترسيد..آنگاه ديگر نمی ترسيد..ما دانشجويان سينما و تئاتر…ما دانشجويان هنر شديدا نگران هنرمندان اين خاک هستيم.نه نگران اسارتشان.. که آزادترينشان همان اسيرانند..که از مسخ شدنشان می ترسيم .

در پايان نيز آقايان که خيال کرديد بزرگی پناهی ها و نوری زادها را با زندان از بين می بريد بدانيد که در بيرون، آن آزاده سرا صدها پناهی و نوريزاد متولد می شود هر روز که آنان در بندند.. آزادشان کنيد و تمام کنيد اين رفتارها را .. وآقايان سينماگر..شرمنده خودمان می شويم وقتی شما را می نگريم..شما هم بس کنيد..کمی شريف باشيد.

ناگفته نماند که جعفر پناهی يکی از کارگردانان افتخار آور برای سينمای ايران در فستيوال های مهم بوده است. او در سال ۱۹۹۵، جايزه دوربين طلائی را برای " بادکنک سفيد"؛ جايزه "يوزپلنگ طلائی" فستيوال لوکارنو را در سال ۱۹۹۷؛ جايزه شير طلائی ونيز را برای "دايره" در سال ۲۰۰۰؛ جايزه هیأت داوران بخش نوعی نگا ه فستيوال کن را برای طلای سرخ در سال ۲۰۰۳ و خرس نقره ای برلن را برای "آفسايد" در سال ۲۰۰۶ ربوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016