دوشنبه 30 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: ايران کشوری آزاد برای خبرنگاران خارجی است، کلمه

- برخی از خبرنگاران مستقر در ايران در اغتشاشات سال گذشته شرکت داشتند، ولی جمهوری اسلامی ايران با سعه صدر فقط اقدام به اخراج آنان کرد.


کلمه: سيدمحمد حسينی با بيان اينکه ايران کشوری آزاد برای خبرنگاران خارجی است، گفت: اين در حالی است که در بعضی کشورها اجازه فعاليت به خبرنگاران ايرانی نمی‌دهند.

به گزارش روابط عمومی و امور بين‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی روز يکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران خارجی شرکت‌کننده در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در تهران به سئوالات آنان پاسخ داد.

حسينی انتشار سالانه حدود ۶۰ هزار عنوان کتاب در کشور را نشانگر علاقه مردم به کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: با رويکرد فرهنگی که در دولت دهم است و اعتبارات بسيار مناسبی که در اختيار حوزه فرهنگ قرار گرفته است امسال شاهد ارتقای رشد کيفی و کمی در عرصه فرهنگ و هنر خواهيم بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسينی با بيان به عملکرد رسانه‌های غربی در ترسيم چهره خشن از ايران، فرهنگ مردم کشورمان را فرهنگ مهرورزی، دوستی و تاکيد بر صلح و صفا در سراسر دنيا خواند و گفت: علاوه بر آثار ادبی، شعر و کارهای هنری هنرمندان معاصر ايران، در اشعار شعرايی چون حافظ، سعدی، فردوسی، مولوی و ديگر شعرا نيز روحيه لطيف ايرانی نشان داده شده است.

حسينی به فعاليت انجمن‌ها و کانون‌ها در استفاده از اينترنت اشاره کرد و گفت: ايران به جای قرار گرفتن در حالت انفعالی به توسعه فعاليت‌های فرهنگی و کارهای رسانه‌ای پرداخته است و علاوه بر مصوبات موجود در باره اينترنت، آيين نامه‌ای هم در ارشاد در حال تدوين است.

وی با اشاره به جنگ رسانه‌ای وسيع سال گذشته گفت: مردم ايران بويژه نسل جوان با بصيرت و هوشياری، تمامی فرضيه‌های دشمن را بر هم ريختند و از مکتب خود دفاع کردند.

وی به فعاليت شبکه‌های خبری العالم، سحر و کوثر به زبان عربی اشاره کرد و گفت: با پخش برنامه از صداوسيمای ايران، مردم کشورهای عربی با رويدادها، واقعيت‌ها و اخبار ايران و جهان آشنا می‌شوند و تماس‌های گرفته شده نشانگر ايجاد ارتباط موفق اين شبکه‌ها با مردم اين کشورها است.

حسينی موفقيت‌های ايران در هسته‌ای، ليزر، نانو، پزشکی، مهندسی، و بسياری زمينه‌های ديگر را با وجود تهديدها و تحريم چشمگير خواند و افزود: ايران به عنوان کشوری مستقل و بدون وابستگی به قدرت‌های جهانی در طول اين سه دهه و با وجود هشت سال جنگ و آسيب‌های جدی به کشور، رشد و شکوفايی داشته است.

حسينی ايران اسلامی را الگوی مناسبی برای کشورهای مستقل خواند و گفت: رشد، شکوفايی و پيشرفت ايران اسلامی به نفع منطقه و کشورهای اسلامی خواهد بود.

* ايران کشوری آزاد برای خبرنگاران خارجی

حسينی در پاسخ به سوال خبرنگار الجزيره در باره سانسور شدن فرهنگ ايران در غرب و عکس العمل کشورمان گفت: در بعضی کشورها اجازه فعاليت به خبرنگاران ايرانی نمی‌دهند؛ برای مثال خبرنگار صداوسيمای ايران در ايتاليا که مدعی حقوق بشر است و خود را مهد دموکراسی و آزادی می‌داند، به جرم اطلاع‌رسانی بازداشت می‌کنند و عليرغم شعارها و ادعاهايشان برای عوامل خبری محدوديت ايجاد می‌کنند.

حسينی به انعکاس وارونه اخبار توسط برخی شبکه‌ها و خبرگزاری‌های مستقر در ايران در حوادث سال گذشته اشاره کرد و گفت: برخی از خبرنگاران مستقر در ايران در اغتشاشات سال گذشته شرکت داشتند، ولی جمهوری اسلامی ايران با سعه صدر فقط اقدام به اخراج آنان کرد.

حسينی با بيان به در اختيار قرار داشتن غالب خبرگزاری‌ها توسط صهيونيست و آمريکا و تبليغ منفی آنان عليه ايران گفت: ايران برای اطلاع‌رسانی درست و صحيح تلاش دارد و در عصر ارتباطات نمی‌توان واقعيت‌ها را کتمان کرد زيرا علاقمندان، انديشمندان و آزاديخواهان در همه جای دنيا مسايل ايران را پی گيری و به ديگران اطلاع می‌دهند.

وی همکاری مستمر مسئولان ايرانی در برابر خبرنگاران را متفاوت با ديگر کشورها دانست و گفت: در ايران خبرنگاران با مسئولان بلندپايه به راحتی مصاحبه می‌کنند، ولی هيچ يک از مسئولان اروپايی حاضر به پاسخگويی سوالات خبرنگاران ايرانی نيستند.

حسينی با اشاره به ناسازگاری فرهنگ غرب با باورها و اعتقادات مسلمانان گفت: در ايران در برابر هجمه‌های فرهنگی ضوابطی داريم و اجازه استيلا و ترويج فرهنگ غرب را در کشورمان نمی‌دهيم.

حسينی در پاسخ به سوال خبرنگار «تی.وی.ای» اسپانيا در باره دلايل خشن نشان دادن ايران از سوی غرب گفت: منظور ما از غرب بيشتر آمريکا است که هرماه در هاليوود يک فيلم عليه ايران می‌سازد و در کشورهای مختلف اکران می‌شود، که برای مثال فيلم ۳۰۰ تاريخ ايران را وارونه جلوه می‌دهد و اخبار خبرگزاری‌ها نيز منفی است و کمتر واقعيت‌ها را بيان می‌کنند.

وی به حضور ميليونی مردم در مراسم با شکوه ۲۲ بهمن که نشانه همبستگی مردم ايران است، اشاره کرد و گفت: خبرگزاری‌ها بيشتر در صدد بزرگ‌نمايی مسايل کوچک و منفی هستند و رخدادهای مهم و بزرگ در ايران را نشان نمی‌دهند.

حسينی با انتقاد از سياست دوگانه غربی‌ها در مبارزه با تروريست گفت: مصاحبه با فردی همچون عبدالمالک ريگی که تروريست و قاتل صدها نفر در ايران است به عنوان فردی مبارز با هيچ‌يک از معيارهای آزادی و آزاديخواهی همخوانی ندارد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار «آر تی پی» درباره عدم رويت برخی کانال‌های ماهواره‌ای در ايران گفت: همه اين کانال ها مبتذل و مروج بی اخلاقی نيستند و پاره‌ای نيز اهداف مغرضانه سياسی را دنبال می‌کنند و سعی در تاثيرگذاری منفی بر افکار مردم دارند.

حسينی شناخت غربی‌ها از ايرانيان را بسيار اندک دانست و گفت: مردم بصير و آگاه ايران هرگز با بينش درست خود القائات آنان را نمی‌پذيرند و اجازه ترويج ابتذال به آنان نمی‌دهند ضمن اينکه هر کشوری ضوابط و معياری دارد و بر آن مبنا اجازه فعاليت می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016