سه شنبه 31 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاک‌سازی دانشگاه‌ها از اساتيد مستقل، نتيجه مستقيم سياست وزارت علوم: اخراج، کمپين بين‌المللی حقوق بشر

فراخوان برای همبستگی جهانی

۳۰ فروردين ماه ۱۳۸۸ – کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز اعلام کرد که دولت ايران اساتيد برجسته دانشگاه ها را بخاطر انديشه های سياسی آنها اخراج می کند.

پس از اخراج دکتر مرتضی مرديها از دانشگاه علامه طباطبايی در تاريخ ۱۶ فروردين ماه ۱۳۸۸، دو استاد ديگرنيز از دانشگاه علم و صنعت اخراج شدند. اين اخراج ها بخشی از روند جاری اخراج پرسنل علمی دانشگاهی است که دارای انديشه های متفاوت از دولت هستند و يا از دانشجويان در جريان اعتراضات دانشجويی حمايت کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سيد علی اصغر بهشتی و محمد شهری؛ دوتن از اساتيد دانشگاه علم وصنعت هستند که بدنبال سخنان وير علوم، تحقيقات و فن آوری که خواستار سازگاری ايدئولوژيک اساتيد شده بود، نامه اخراج دريافت کردند.

ارون رودز؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در اين مورد گفت: “پاکسازی دانشگاه ها از اساتيدی با نگرش های مستقل، توهين به حقوق بشر آنها و آزادی علمی است.” ارون تاکيد کرد که “اين سياست ها منجر به سياسی و بی ارزش شدن دانشگاه ها می شود. دانشگاه هايی که مايه غرور ملی و مورد تحسين متفکرين جهانی است.”

اين اخراج ها در نوع خود از اولين اخراج ها پس از سخنان کامران دانشجو؛ وزير علوم، تحقيقات و فن آوری است که در تاريخ ۱۳ اسفند ماه ۱۳۸۸ ايراد شد، و در آن، وزير علوم اعلام کرده بود که پرسنل علمی که با “نظام همسو” نيستند و ” التزام عملی به ولايت فقيه” ندارند، اخراج خواهند شد. دانشجو در اظهارات خود گفته بود:”ما به دانشگاهيانی که تمايلات و فعاليت هايشان با نظام جمهوری اسلامی همسو نيست نيازی نداريم.” اين اظهارات از جمله صريح ترين گفته هايی است که دانشگاهيان را از مشاغلشان بخاطر عقايد سياسی آنها محروم می کند. وزير علوم هيچ توضيحی در مورد اينکه منظور از “همسو با نظام” چيست، نداده است.

به نوشته وب سايت کلمه، سيد علی اصغر بهشتی شيرازی؛ استاد برجسته ارتباطات و باسابقه در دانشگاه علم و صنعت، و پرفسور محمد شهری، استاد سابق مهندسی الکترونيک، که هر دودر استخدام مرکز تحقيقات مهندسی الکترونيک بودند، در روز ۲۴ فروردين ماه نامه اخراج دريافت کردند.

اين دو استاد دانشگاه علم و صنعت قبلا در اعتراض به صدور احکام سنگين و بی سابقه برای دانشجويان توسط کميته انضباطی دانشگاه نامه ای نوشته بودند و ضمن حمايت از دانشجويان، به ورود نيروهای لباس شخصی به دانشگاه در تاريخ ۷ ديماه ۱۳۸۸ و ضرب و شتم دانشجويان معترض شده بودند.

مدتی قبل نيز پرفسور تورج محمدی؛ رئيس دپارتمان مهندسی شيمی پس از اينکه مدتها بخاطر مخالفت با سياست های دانشگاه نسبت به دانشجويان از سوی دانشگاه علم و صنعت تحت فشار قرار گرفته بود، استعفا داد.

قبل از آن هم، پس از انتخاب احمدی نژاد به رياست جمهوری، در اجرای سياست های اعمال فشار و کنترل سياسی دانشگاهيان، برنامه بازنشستگی اجباری دانشگاهيا نبه اجرا درآمد که در جريان آن بيش از ۵۰ استاد برجسته بالاجبار بازنشسته يا اخراج شدند، ازجمله امير ناصر کاتوزيان، کريم مجتهدی، علی شيخ الاسلام، حسن بشيريه، محمد عرفانی، ابولقاسم گرجی، محمد آشوری، جمشيد ممتاز، محمد رضا شفيعی کدکنی، رضا داوری. همچنين تعداد ديگری در اجرای همين سياست از امور اجرايی دانشگاه اخراج شدند.

مرتضی مرديها؛ استاد فلسفه در دانشگاه علامه طباطبايی در تاريخ ۱۶ فروردين ماه ۱۳۸۹، در نتيجه سياست قهرآميزجديد مسئولين دانشگاه نامه اخراج دريافت کرد. مرتضی مرديها و صبا واصفی، محقق و استاد دانشگاه شهيد بهشتی، از تاريخ ۳۰ ديماه ۱۳۸۸ از تدريس محروم شدند. مرديها از متخصصين برجسته فلسفه سياسی در ايران است. واحد فلسفه دانشکده ادبيات در اثر فشارهای مستمر رئيس دانشگاه تصميم به اخراج مرديها گرفت.

مرديها يکی از اعضای بلند پايه دانشگاه علامه طباطبايی بود و محروم کردن وی از تدريس، فاقد هر گونه توجيه قانونی است. صبا واصفی؛ محقق، فعال حقوق بشر و از پرسنل علمی دانشگاه شهيد بهشتی نيز از تدريس محروم و اخراج شد. واصفی سومين زن از فعالان جنبش زنان است که درچند ماه گذشته از کار برکنار شده است. تاکنون ۲۳ نفر از پرسنل برجسته علمی دپارتمان اقتصادی دانشگاه علامه طباطبايی به دستور واحد اداری دانشگاه وادار به بازنشستگی شده اند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران خواستار بررسی فوری اخراج های سياسی از دانشگاه های ايران و بازگشت آنها به دانشگاه است. اين کمپين همچنين خواستار همبستگی بين المللی اساتيد و پرسنل دانشگاه ها در سراسر جهان با اساتيد و متفکرين ايرانی است که بخاطر ديدگاه های مسالمت آميز و بيان آن بی رحمانه از دانشجويان، دانشگاه و موسسات علمی جدا شده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016